Ensimmäinen kokeilu kolmiulott...

puukilainen
Ensimmäinen kokeilu kolmiulotteisten kakkujen suuntaan; tilaustyönä Super Mario. Tilaajalla on tarkka näkemys, mikä omalla tavallaan helpottaa, sillä annettujen suuntaviivojen sisällä on useimmiten selkeää kulkea. Nyt pitää saada Marion pää suklaisena ja vadelmaisena.
Onneksi käyttämämme suklaakakkupohja on sen verran jämäkkä, että siitä on helppo kasailla muotoiltuakin täytekakkua.
Leivoin kakut eilen ja tänään leikkasin ja pohjasin. Huomenna laitan marsipaanit vielä Mariolle nassuun ja toivottavasti tilaaja sekä minä itse olemme molemmat tyytyväisiä työhön. ;)
Marion sisukset ovat siis suklaakakkua, vadelmahilloa ja suklaavaahtoa, kuten pyydettiin. Kostutus pelkällä sokerivedellä, kuten pyydettiin. Marsipaanin ja kakun väliin tuli murusulkukerrokseksi pehmeähkö suklaaganache.
Suomalainen kakkumaku on todella vaikea yhdistää luontevasti suuressa maailmassa jylläävään kolmiulotteisten kakkujen buumiin. Suomalaiset noin yleisesti ottaen pitävät kosteasta ja raikkaan makuisesta kakusta, joka kulminoituu kesäiseen, tuoreista marjoista valmistettuun mansikkakermakakkuun. Olen ymmärtänyt,että esimerkiksi iso-Britanniassa ja Amerikan Yhdysvalloissa kakut ovat usein jämäkämpiä ja täytteitä on vähemmän, jolloin muotoiltavien kakkujen valmistus on huomattavasti helpompaa.
Se, joka onnistuisi täydellisesti ratkaisemaan molempien kakkukulttuurien parhaat puolet yhdistävän muotoiltavien kakkujen pulman, olisi aika velho. :)

24.1.2013

Merkintä on julkinen ja kaikkien nähtävissä.

Kommentit