Kaasua, Kaasua...

FutoMaki
Olen onnellisessa asemassa, että voin käyttää keittämiseen kotona kaasuliettä. Kaasu-uunini sen sijaan ei ole ollut paras mahdollinen kumppani...

Mutta kaasu on erilaista polttoarvoltaan, jolla haluan ilmaista tehoa ja nopeutta, sekä korkeiden lämpötilojen saavuttamista.

Keittiöni kaasutoimittajan omilta sivuilta lainattuna: "Kaupunkikaasua on vuosien saatossa valmistettu puusta, kivihiilestä ja butaanista eli nestekaasusta. Vuonna 1991 Helsingin kaasuverkossa ryhdyttiin käyttämään maakaasua."

Kaverini Helsingissä pisti selvästi merkille, että siirryttäessä maakaasuun, polttoarvo laski huomattavasti ja silmiinpistävästi.

Koska en usko kaikkea, mitä sanotaan, niin kokeillaan omaksi iloksi ja muiden harmiksi. Kotona on pöydällä toimiva kaasukeitinyksikkö , joka toimii 100% butanilla. Testien kautta olen todennut, että butanilla keitän vielä nopeammin...

Keittäessäni ja ruokaa valmistaessa minun on todellakin huomioitava, millä keitetään. Nyt sähköisenä apuna lieden suhteen ovat yksittäiset induktiolevyt, jotka taas ovat huomattavasti nopeampia, kuin tavallinen sähköliesi tai keramiiliesi.

Aikoinaan olen myöskin useaan otteeseen saanut keitellä puuliedellä ihan ammattillisesti, jossa koivu oli kova sana lämmöntuottajana... Nuotio, takka ja puulämitteinen leivinuuni on käyty myös läpi...

Riipumme usein vain yhdessä energianlähteessä eli sähkössä. Mitä, jos sähköt katoavat useammaksi päiväksi tai viikoksi? Tai kokokonaan epämääräiseksi ajaksi, kuten Balkanin tulva-alueilla tai muissa kriisipaikoissa? Selviätkö?

27.5.2014

Merkintä on julkinen ja kaikkien nähtävissä.

Kommentit