Nirso aloitteleva kokkaaja kaipaa vinkkejä

nadja_
Niin minusta tuli vegaani keväällä ja niin minusta tuli kotikokki pikkuhiljaa. ;) Yksinkertaisesti huomasin, että ruuanlaitto entistä enemmän itse on opiskelijalle edullista ja vieläpä mielenkiintoista.

Ennen vegaaniutta karppasin, mikä sopi minulle - siis vähähiilarisuuden vuoksi. Sen sijaan lihaa käytin siinä hirmuisen vähän ja pian aloin yökätä kaikesta lihasta. Maitotuotteet eivät sopineet vatsalle. Vilja taas on aina ärsyttänyt vatsaa: en siedä kotimaisia viljoja, kauraakaan. Kaurapuurosta, vehnäleseistä ja ruisleipätyyppisistä tuotteista tulee hirveimmät turvotukset ja vatsakivut. Viljaton ja vegaani ruokavalio ovat tuoneet näihin helpostusta.

Karppauksesta on jäänyt mieleen se, että olen vähän skeptinen maissitärkkelystä, perunajauhoja/perunamuussijauhetta yms. kohtaan. Leipää haluaisin kuitenkin tehdä - jopa sämpylöitä. ;) Siinäpä sitä aletaan olla pian haasteiden edessä, kun vielä muistetaan, että olen "pihi" opiskelija ja gluteenittomat tuotteet ovat tosi kalliita.

Vehnäjauhoa täysin vastaavaa ei ole olemassa, mutta millä sitä voisi esim. sämpylätaikinassa lähteä korvailemaan? Ruokavalioni on myös hiivaton. Tattarijauhoa olen kokeillut - samoin soijajauhoa & kikhernejauhoja. Fibrex-sokerijuurikashiutaleet pääsivät nyt testaukseen. :)

Ruuanlaitosta selviän, mutta leivän tekeminen on melkoista. Eilen tein leipää, johon laitoin:

- tattarijauhoja
- soijajauhoja
- soijarouhetta hieman
- porkkanaraastetta
- soijajogurttia
- psylliumia & suolaa

Oikeastaan se on ihan hyvää rieskaa ja tekee vatsalle hyvää, mutta kaipaisin vaihteluakin. ;)

26.9.2010

Merkintä on julkinen ja kaikkien nähtävissä.

Kommentit