Mie kun metsään lähden, niin on kuivattuja tuotteita repussa. Eli oon rinkka selässä. Mutta kuivattuja sieniä, kalkkunajauhelihaa jne.
Joskus aikoja sitten kun miäs oli mettässä koko päivän, siis töissä. Niin sille ruisleivät ja ruokatermariin jotain keittoa ja pari namipalaa jälkkäriksi. Sanos aina, ettei mitään raskasta voi syödä. Mettässä pitää nälkä pysyä loitolla, mutta kylläinen ei saa olla...siis jos tekee töitä.
Ota palvattua poroa, röstiperunoita (gratinoitu) ja paketti Voimariinia. Tietysti paistinpannu.Tee nuotio, kuumenna paistinpannu, ruskista puoli pakettia voimariinia (terveellistä!), laita porosiivut ja peruna pannulle, kiuumenna. Syö ruisleivän ja oluen kanssa. Ja kyllä sitten uni maistuu!!
Aura, kysymys on neuvostoliittolaisesta perinteestä! CCCP:n säilyketehtaat valmistivat monenlaisia lihasäilykkeitä, joista käytetään nimitystä tushonka, myös retkievääksi. Neuvostoliitossa puhuttiin "turistin aamiaisesta" tai "metsämiehen eväästä". Monesti purkkiliha syötiin juuri nopeasti kypsyvän tattarin kanssa. Tattaria voi melkeinpä pitää Venäjän kansallisruokana, sillä sitä on tarjolla paljon useammin kuin vaikkapa riisiä.
Valmistajia näyttää olevan vieläkin joka lähtöön. Monenlaisia purkkeja näyttää työntävän markkinoille ainakin tämä firma: http://rus-tushenka.ru/catalog.html
Jippis, jaahas! Kiitos tiedosta.
Muhun saarelta ostin, en tedä mitä lie säilykettä, mutta kammottavaa oli. Heti kun päästtin Tallinnan Radisson SaS hotelliin, ei silläkään maistunut, kuin aamiainen..8-)
Èvääksi metsään oli viimeksi - yksinkertaisesti: jahtimakkaraa ja omatekoista vehnäsämpylää, siis nam! Sekä oikein sokerilla maustettua tummaa teetä!(:P)
On se jännä, että Virolaiset vaeltajaystväväni, laavulla keittävät tattaripuuroa, ja sinne lautaselle mukaan (<päälle) jotakin lihasäilykettä.8-)
tätä meille tarjosi Venäjän armeijan majurikin Summan retkellä.... Metsätöihin mukaan:
Termokseen lämmintä juotavaa ja reilut maalais ruisleipä voileivät ja väliin kunnon siivut savukylkeä, kyllä jaksaa ! B)-
Evääksi jänisjahtiin.Nyt kun olen jo saanut tehtyä omaa hirvi ja jänis säilykettä,niin purkki mukaan ja pussipuita autoon. .Koira metsään ja nuotion tekoon,kaksihaarainen paistotikku johon vaasan kokojyväruisleipää ja lihasäilykettä päälle ja lämmitys tikussa.Pakkikahvit ja a´ vot kun on hyvää.
Makkarat annan koiralle metsästyksen päättyessä:D
No niin,oma säilyke lihat ehdään näin.
Liha kuutioidaan 1-3 cm kokoisiksi paloiksi.Itse käytän jäniksen,hirven tai naudan lihaa.Lihaa varaan vähintäin 4kg niin siitä tulee 10 purkkia vähintäin.
Jäniksen lihat leikkaan ja kuutioin heti saatuani ja laitan pakastimeen.
Hirven ja naudan lihat kun saan jostain halvalla,käy hyvin kylki ja muu liha mikä menisi muuten jauhelihaksi.
Lihat saaviin tai ämpäriin ja punnitus paljonko on lihaa.Siihen lisätään suolaa 1.2% maustepippuria jauhettuna 1tl kiloa kohti ja 4 rl vehnäjauhoa kilolle.Hyvin sekoitettaan ainekset keskenään.Eikun 400gr: peltisiin säilykepurkkeihin ja kannet kiinni purkin sulkialla.
Purkit painekeittimeen ja purkkien keittäminen voi alkaa.keitto aika 2.5 tuntia.
Purkin sulkioita ja painekeittimiä löytyy erä ja hyvin varustetuista tavarataloista.
Itselläni on oikea ns.autoklaavi johon mahtuu 36 purkkia kerralla.
Keitto lämpötila jota itse käytän on noin 115-120 astetta ja lopuksi käytän viimmeisillä keittominuuteilla hieman yli 120 ast.Tässä lämpötilassa kuolee kaikki itiöt ja muut oliot.
Itse käytän nitriittisuolaa mutta ohut merisuolakin käy.
Kaloille on vähän toisenlaiset systeemit.Särki on muuten hyvää purkitettuna.
Keitti aika muuten lasketaan siitä kun purkit alkaa kiehua!
Tuo Kiri-Kari se ossaa ruuanlaiton ja purkittamisen. On se aika hyvin opettanu mullekkin jo konstit.
Tuossa purkki oottaa himokasta syöjäänsä...
Ittellä oli aikasemmin ku harvesteria ajoin, niin termarissa pussikeitto, ja leivät mukana. Kuuma vesi ja pussikeitto termariin,hölskyy ja muhii sopivaksi ennen ruokataukoa.
Sillon tuli juotua vielä kahvia mut se alkoi vääntää aina vattaa ja kusettaan..teellä ei niitä ongelmia oo ollu..
Kiitos kiri, meillä faijalla taitaa olla, joku sellainen, purkituskone?. Noh, riista vain puuttuu!.:-) (Kenties tietotaito..):-)
Suosittelen kokeilla vaikka 2-3 purkilla,kun saat vain purkit kiinni.Kokeilu onnistuu kattilassakin,kiehumis aika vähintään 4 tuntia.Tuntuman silläkin saa siihen hommaan.Säilytystä en suosittele pitkään.Eikä pari purkkia säily muutenkaan kun ekan aukaisee niintoista rupeaa mieli.Silloin kun purkki rupeaa pullistumaan ja painetta rupeaa tulemaan sisälle se on pilalla.Itiöt ei ole kuolleet keitettäessä.Keitto lämpötila ja puhtausTÄRKEÄ tässä hommassa!
Tuo Kiri-Kari se ossaa ruuanlaiton ja purkittamisen. On se aika hyvin opettanu mullekkin jo konstit.
Ittellä oli aikasemmin ku harvesteria ajoin, niin termarissa pussikeitto, ja leivät mukana. Kuuma vesi ja pussikeitto termariin,hölskyy ja muhii sopivaksi ennen ruokataukoa.
Sillon tuli juotua vielä kahvia mut se alkoi vääntää aina vattaa ja kusettaan..teellä ei niitä ongelmia oo ollu..
www.soppaukko.tarjoaa.fi
Hianoo, ettei mun mies oo yksin duunannu mettiköissä;) Mettämiähet tuntuu tietävän pakata reppuun mettäreissulle.
Mie kyllä oon aina pakannu yllärin sinne reppuun...välillä pipari, välillä suklaapala jne...
Tänäänkin sanos, että olihan hyvän makuinen pipari! Lapset ne paistoi edellisenä iltana, mutta taikina ei ollu miun oma, vaan Laulusta Elgadajärven jää....siinä laulussa kun vilahtaa Lotta Lundgren...niin Lundgreenin pipari ohje on! Varmaankin ihan sota-aikainen:)
Hei Aura,kokeile sillä isä-ukon aparaatilla vaikka hernekeiton tekoa...on taatusti parempaa,kuin ostetut.Tai jotain muuta mukavaa...
Tässäkin pätee sellainen juttu,hernekeitto keitetään kypsäksi kattilassa.Mahdollisimman kuumana purkkiin ja purkit kiehumaan kattilaan vähintään tunniksi.
Taitaa vekotin olla Kuhmon metsästysmajalla, mutta, jos oikein kiltisti pyydän, eiköhän se vekotin sieltä ilmesty.:-) (Koettaa hymyillä "maireasti".) Kunhan vaan purkit löytyy ja mm, sisältö.
Taitaa vekotin olla Kuhmon metsästysmajalla, mutta, jos oikein kiltisti pyydän, eiköhän se vekotin sieltä ilmesty.:-) (Koettaa hymyillä "maireasti".) Kunhan vaan purkit löytyy ja mm, sisältö.
Sana "vekotin"?monikohan arvaa mitte tuo tarkottaa?(tu)Tuntupa mukavalta tuo sana.:D
Taitaa olla selkäkipu vaan silloku saa valtolta lomittajan töihin??
Minä en saa lomittajaa joten nytkin olen tässä Äitiyrittäjänä koko päivän tehny kotihommia pienessä kuumeessa??!
Mehän tapellaan jo kuin aviopari kahden vuoden jälkeen! (:D Lähtisikö se äitiyrittäjä isäyrittäjän kanssa huomenna hampurilaisille, koukkaan sitä kautta samalla kun menen fysiatrille. :D
Mehän tapellaan jo kuin aviopari kahden vuoden jälkeen! (:D Lähtisikö se äitiyrittäjä isäyrittäjän kanssa huomenna hampurilaisille, koukkaan sitä kautta samalla kun menen fysiatrille. :D
Hmmm...mie oon tehnyt töitä äitiyslomalla ja kotihoidontuella, kun on tuntunu, ettei rahat muuten riitä sen hetkiseen elintasoon. Ruikuttaminen köyhyydestä on laiskojen hommaa.
Hmmm...mie oon tehnyt töitä äitiyslomalla ja kotihoidontuella, kun on tuntunu, ettei rahat muuten riitä sen hetkiseen elintasoon. Ruikuttaminen köyhyydestä on laiskojen hommaa.
Kiitos, olen itsekkin pitänyt itseäni aina laiskana. mukava kun muutkin sen tunnustaa.
rokka..mie oon ollu naituna jo ihan kohta 24v ja yhdessä asuttu reilu 26v. 2 vuotta oli ihan auvoista aikaa:) Silti oon aina ollut työtätekeväinen kuten miehenikin...samoin vanhimmat lapset. Kaikki työ on kelvannut ajallaan. Kunhan siitä on elannon saannut ja ostettua jotain ylellisyyttäkin välillä.
Ainakin juotavaa, ja paljon. Kaikki Viron saaret valtaneena, juominen on tärkeää. Leipää, säilykkeitä, tonnikalaa, nötköttiä, salamia, uh-maitoa, hedelmiä. Kuivattuja hedelmiä. Karkkeja,
Ruiskuorisia piirakoita. Voi tehdä semmoisia puolikuita, ja laittaa sisälle jotain kivaa, lihaa tai kasvista, ohrasuurimot on täyttäviä. Entäs makaronisalaatti? Siihenkään ei aina tarvitse laittaa jotain maitopohjaista kastiketta mikä voisi pilaantua, esimerkiksi tällaiset Sweet & Sour -kastikkeet on myös hyviä.
Minä kannatan kyllä sitä keitto termariin-juttua. meillä ainaki oli aina jotain soppaa termarissa ja leipää ja kaffetta ku oltiin jotain hemmetin pystykarsintaa tekemässä talvella. Kyllä sitä mielummin syö jotain lämmintä sen jälkeen ku niskat kippurassa hangessa tarpoo. Kasvissosekeitto tehtynä "lämpimäksi" siis sekaan vaikka chiliä tai cayanne-pippuria?
Virhe
One fine body…
Joskus aikoja sitten kun miäs oli mettässä koko päivän, siis töissä. Niin sille ruisleivät ja ruokatermariin jotain keittoa ja pari namipalaa jälkkäriksi. Sanos aina, ettei mitään raskasta voi syödä. Mettässä pitää nälkä pysyä loitolla, mutta kylläinen ei saa olla...siis jos tekee töitä.
Kuvat päivittyvät heti, kun suljet tämän lisäysnäkymän kuva-napista.
Valmistajia näyttää olevan vieläkin joka lähtöön. Monenlaisia purkkeja näyttää työntävän markkinoille ainakin tämä firma: http://rus-tushenka.ru/catalog.html
Muhun saarelta ostin, en tedä mitä lie säilykettä, mutta kammottavaa oli. Heti kun päästtin Tallinnan Radisson SaS hotelliin, ei silläkään maistunut, kuin aamiainen..8-)
tätä meille tarjosi Venäjän armeijan majurikin Summan retkellä.... Metsätöihin mukaan:
Termokseen lämmintä juotavaa ja reilut maalais ruisleipä voileivät ja väliin kunnon siivut savukylkeä, kyllä jaksaa ! B)-
Makkarat annan koiralle metsästyksen päättyessä:D
Liha kuutioidaan 1-3 cm kokoisiksi paloiksi.Itse käytän jäniksen,hirven tai naudan lihaa.Lihaa varaan vähintäin 4kg niin siitä tulee 10 purkkia vähintäin.
Jäniksen lihat leikkaan ja kuutioin heti saatuani ja laitan pakastimeen.
Hirven ja naudan lihat kun saan jostain halvalla,käy hyvin kylki ja muu liha mikä menisi muuten jauhelihaksi.
Lihat saaviin tai ämpäriin ja punnitus paljonko on lihaa.Siihen lisätään suolaa 1.2% maustepippuria jauhettuna 1tl kiloa kohti ja 4 rl vehnäjauhoa kilolle.Hyvin sekoitettaan ainekset keskenään.Eikun 400gr: peltisiin säilykepurkkeihin ja kannet kiinni purkin sulkialla.
Purkit painekeittimeen ja purkkien keittäminen voi alkaa.keitto aika 2.5 tuntia.
Purkin sulkioita ja painekeittimiä löytyy erä ja hyvin varustetuista tavarataloista.
Itselläni on oikea ns.autoklaavi johon mahtuu 36 purkkia kerralla.
Keitto lämpötila jota itse käytän on noin 115-120 astetta ja lopuksi käytän viimmeisillä keittominuuteilla hieman yli 120 ast.Tässä lämpötilassa kuolee kaikki itiöt ja muut oliot.
Itse käytän nitriittisuolaa mutta ohut merisuolakin käy.
Kaloille on vähän toisenlaiset systeemit.Särki on muuten hyvää purkitettuna.
Keitti aika muuten lasketaan siitä kun purkit alkaa kiehua!
www.soppaukko.tarjoaa.fi
Suosittelen kokeilla vaikka 2-3 purkilla,kun saat vain purkit kiinni.Kokeilu onnistuu kattilassakin,kiehumis aika vähintään 4 tuntia.Tuntuman silläkin saa siihen hommaan.Säilytystä en suosittele pitkään.Eikä pari purkkia säily muutenkaan kun ekan aukaisee niintoista rupeaa mieli.Silloin kun purkki rupeaa pullistumaan ja painetta rupeaa tulemaan sisälle se on pilalla.Itiöt ei ole kuolleet keitettäessä.Keitto lämpötila ja puhtausTÄRKEÄ tässä hommassa!
Hianoo, ettei mun mies oo yksin duunannu mettiköissä;) Mettämiähet tuntuu tietävän pakata reppuun mettäreissulle.
Mie kyllä oon aina pakannu yllärin sinne reppuun...välillä pipari, välillä suklaapala jne...
Kai sitä rakkautta sitten!
Tässäkin pätee sellainen juttu,hernekeitto keitetään kypsäksi kattilassa.Mahdollisimman kuumana purkkiin ja purkit kiehumaan kattilaan vähintään tunniksi.
Voi,kun minullakin olisi...
Sana "vekotin"?monikohan arvaa mitte tuo tarkottaa?(tu)Tuntupa mukavalta tuo sana.:D
Vissiin Jooga on oikeesti avuksi?
Yrittäjällä ei ole valinnanvaraa. Menisit sinäkin töihin, etkä vain ruikuttaisi kaikesta kaikille!
Minä en saa lomittajaa joten nytkin olen tässä Äitiyrittäjänä koko päivän tehny kotihommia pienessä kuumeessa??!
(:D(:D
Kiitos, olen itsekkin pitänyt itseäni aina laiskana. mukava kun muutkin sen tunnustaa.
Kiitos, olen itsekkin pitänyt itseäni aina laiskana. mukava kun muutkin sen tunnustaa.[/quote]
Lynx,
nyt veit kyllä minulta sanat suusta. B)-
Lynx,
nyt veit kyllä minulta sanat suusta. B)-[/quote]
B)- Tässä kohtaa savut kelpais mullekki :D
No tuohon olisi nyt hyva sulle Cornish pasty resepti...jota en ole vielakaan saanut kirjoitettua :S
eli vahankuin "lihapatapiiras"(tu)
(tu) Mulla onkin vanha ruokatermari jossain!
Ja mikäs estää laittamasta vaikka keittoa sinne termariin.