Usein kuulee kun ihmiset valittavat lihasta että se on sitkeätä.Ja kuinka sittä ei tullut odotusten mukaista. Mutta kannataisi hieman tutustua ruhon osiin ja mitä niistä saa silloin herkullisesta ruosta saa vieläkin herkullisenpaa.eivätkä rahasi mene hukaan.Minä laitankin nyt muutaman esim. grillillä ja parilalla:Nauta.Ulko ja sisäfileet kokonaisena tai paloina.Paista uunissa Mureutettuja paahtopaistejaja sisäpaisteja ja ulko ja sisäfile.Paista pannulla. mureutettua sisä ja ulkofilepihvit,entrecote.Paista ja hauduta.Sisäpaisti,paahtopaisti,kulmapaisti,ulkopaisti,osso buko(potkanviipalee),ulkofilee,lapa ja etuselkä.Keitä.Etuselkä,lapa ja potka.Tämä koskee vain nautaa.Mutta se on suurinpiirtei samaa kaikessa eläimessä.eipä niissä suuriakaan eroja ole.Tärkeämpää on kuinka valmistelet lihan ja kuinka leikaa sen. Liha pitäisi Leikata aina poikkisyin.Uskoisin että näillä pääset jo pitkälle.Ja nautit Uusista kokemuksista suomalaisessa ruokaja maku kultuurissamme.
Reilut viisi vuotta sitten lihatiskejä ryhdyttiin vähentämään ruokakaupoissa. Uskottiin siihen, että ihmisille riittää se vakuumipakkaus ja pyrittii minmoida kustannukset. Nyt kun on huomattu, että monet asiakkaat arvostavat kauppoja, joissa on lihatiski ja sieltä vielä saa ruokaohjeita ja hyvää palvelua on lihatiskejä lisätty.
Käsittääkseni 2000-luvun alussa useisiin uusiin kauppoihin on lihatiski rakennettu. Etenkin Keskon kaupoissa niitä usein nykyään näkee.
Sori meni vähän ohi otsikon aiheen:)
Hei kaikille Hyvaa Joulua ja Uutta Vuotta!
En ole kylla kokeillut edella olleita ohjeita mutta tassa pieni grilli ohje sinne kesaksi tai ihan talveksi myos.
Kun paistat naudan liha pihvia grillilla mieluummin noin 20cm paksuja jos haluat raan(viela punainen) paista 1 min kumpikin puoli puoli raaka noin 2 min ja kypsa 3 min mutta ala kaanna pihvia valilla edes takaisin ja seuraa miten pinta ruskistuu.
Valta leikkaamasta lihaa veitsella tai muulla aseella kun paistuu etta kosteus pysyy sisalla.
Ennenkun paistat voit tappaa sen viela jollain melalla etta tulee pehmosempaa ja voit lisata oman mielen mukaan eri mausteet mutta valta suolaa paistaessa lisaa se jalkeen pain vasta.
Vahenna paisto ajat jos on ohempia pihvia.
Ehkä pieni mittavirhe vaikuttaisi käyneen, mutta ehkä ajatus kuitenkin välittyy :) Tervetuloa mukaan aussifin!
Omasta puolestani tuntuu jotenkin, että pihvien paisto menee yleensä aina hieman fiilispohjalla, yleensä kun ei ole mitään vakigrilliä käytössä vaan kaikki ovat hieman erilaisia, niin olen ajatellut, ettei ajastamisesta olisi niin suurta hyötyä - mutta ehkä kuitenkin suuntaa-antavina voisi hyvin toimiakin
Kiitti Eero vastauksesta ja terve tulosta,
Loysin taman Kotikokki sivut vasta askeittain.
Niinkuin juuri vastasin Fasaanille riippuu ihan pihvin paksuudesta jos on ohuempia voit vahentaa paisto ajan.
Meilla on monesti eri ihmiset jotka haluavat puoli raan tai hyvin tehdyn ym.
Yleensa meilla on lihakaupassa grilli pihvit noin 20cm mutta kylla saa ohkasempia myos.
Siis sehän on meillä paisti!! Ihan käsittämättömän paksu!!
Vai onko siellä joku tuuma järjestelmä ja sulla on sentit sekaisin.
20 senttiä on = kaksi vessapaperi rullaa päällekkäin
Anteeks kaikille mitta virhe sanoin 20cm piti olla 2-2.5cm .
Meidan metri systeemi on millimetreissa eli jos on 2cm se on 20mm.
Kiitos Lynx huomautuksesta.
Hei Fasaani kiitti kyselysta,
En ole varma miten Suomessa pihvin paksuus on kaupoissa mutta tama on meilla suurin piirtein lihakaupan grilli lihat mutta mina myos ostan ohkasempia jos on tarjolla ja niinkuin sanoin jos pihvi on oheisempi lyhenna paisto aika esim. 10cm raaka 30sekuntai puoli, puoli raaka 1 min ja hyvin paistettu noin 2 min.
Naa ajat on vain suurin piirtein riippuu miten kuuma myos grilli on
Kun paluumuutin pääkaupunkiseudulta satakuntaan, tuntui että kaupoista ei saa kuin jossakin ihme liemessä lilluvaa lihaa tai se on täynnä jänteitä. Vein lihat takaisin kauppaan joitakin kertoja. Nyt olen välikäsien kautta löytänyt kelvollista lihaa suoraan teurastamolta. Pitää vain itse leikata ja pakastaa.
No niin!
Kertokaas mulle joku fiksumpi mitä ruokaa huomiseksi. Vaihtoehto lihapalat on naudan paahtopaisti ja naudan sisäpaisti.
Paahtopaistin osaan sellaisenaan paistaa ja luultavasti paistankin sen niin.
Mutta sisäpaisti :S
Niin sisäpaisti sanalla ja nauta rastitettuna löytyi vain muutama ohje jota vilasin. Odotan ehdotuksia :)
Jos mä haluaisin siitä pihvejä, niin paksuja vai ohuita?
Voiko sitä käyttää pippuripihvin tyylisesti?
Onks karjalanpaisti joku itsenäisyyspäivän ruoka? Meil töissä yks sai hirveän hepulin... Kun ei tykkää karjalanpaistista ja sitä on nyt sitten töissä ja viikonloppuna asuntolassa... "Typerä itsenäisyys, miks pitää olla itsenäinen, karjalanpaisti on pahaa" Yritin rauhoitella niin tokaisi " et sinäkään söis"... Mitäpä siihen sitten enää 8-)
Mina en huomannut Mailon viestista, etta kysymyksessa oli nimenomaan itsenaisyyspaivan "juhlaruoka".
Nainollen valmistaisin lihan ihan kokonaisena paistina ;)
Vaikka voihan se juhlaruoka olla vaikka nauravat nakit jos sitä ei muuten saa. Pojan mielestä uusivuosi on paras juhla kun saa nauravia nakkeja. Hän inhoaa joulukinkkuakin8-)
Mina en huomannut Mailon viestista, etta kysymyksessa oli nimenomaan itsenaisyyspaivan "juhlaruoka".
Se oli vähän piilossa, kun puhuin huomisesta ruuasta.
mailo. leikkaa pihveiksi, nuiji. täytä jollain yrttivoilla tms ja kääri rullalle, ruskista ja laita pataan hautumaan mureaksi. Hyvä vinkki on täyttää vaikkapa possun jauhelihalla ....
(:P)
Luulin, että majava on rauhoitettu vaan ilmeisesti ei.
Syön kyllä omia kanoja, mutta kieltämättä majava tuntuu kuin söisi jotain saukkoa tai siiliä tai joutsenta.
Mutta kun vikistä katoin niin sille oli metsästys kausi. Ihan uutta mulle.
Niin ja joutseniakin on nykyään vissiin liikaa, joten kohta kait syödään niitäkin.
Mutta Teya olet ihan oikeassa. Minäkin istun ihan eri huoneeseen jos herra kokkaa. Väkisin tulee muuten neuvottua.
Silloin onnistuu jos kumpikin tekee omaa kuten Metsänv sanoi.
Virhe
One fine body…
Käsittääkseni 2000-luvun alussa useisiin uusiin kauppoihin on lihatiski rakennettu. Etenkin Keskon kaupoissa niitä usein nykyään näkee.
Sori meni vähän ohi otsikon aiheen:)
Kuvat päivittyvät heti, kun suljet tämän lisäysnäkymän kuva-napista.
Mutta kiitos vinkistä metsänvartija! Tällaista syntyi http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/99743/K%C3%A4%C3%A4ryle%20naudasta
En ole kylla kokeillut edella olleita ohjeita mutta tassa pieni grilli ohje sinne kesaksi tai ihan talveksi myos.
Kun paistat naudan liha pihvia grillilla mieluummin noin 20cm paksuja jos haluat raan(viela punainen) paista 1 min kumpikin puoli puoli raaka noin 2 min ja kypsa 3 min mutta ala kaanna pihvia valilla edes takaisin ja seuraa miten pinta ruskistuu.
Valta leikkaamasta lihaa veitsella tai muulla aseella kun paistuu etta kosteus pysyy sisalla.
Ennenkun paistat voit tappaa sen viela jollain melalla etta tulee pehmosempaa ja voit lisata oman mielen mukaan eri mausteet mutta valta suolaa paistaessa lisaa se jalkeen pain vasta.
Vahenna paisto ajat jos on ohempia pihvia.
Omasta puolestani tuntuu jotenkin, että pihvien paisto menee yleensä aina hieman fiilispohjalla, yleensä kun ei ole mitään vakigrilliä käytössä vaan kaikki ovat hieman erilaisia, niin olen ajatellut, ettei ajastamisesta olisi niin suurta hyötyä - mutta ehkä kuitenkin suuntaa-antavina voisi hyvin toimiakin
Loysin taman Kotikokki sivut vasta askeittain.
Niinkuin juuri vastasin Fasaanille riippuu ihan pihvin paksuudesta jos on ohuempia voit vahentaa paisto ajan.
Meilla on monesti eri ihmiset jotka haluavat puoli raan tai hyvin tehdyn ym.
Yleensa meilla on lihakaupassa grilli pihvit noin 20cm mutta kylla saa ohkasempia myos.
Vai onko siellä joku tuuma järjestelmä ja sulla on sentit sekaisin.
20 senttiä on = kaksi vessapaperi rullaa päällekkäin
Meidan metri systeemi on millimetreissa eli jos on 2cm se on 20mm.
Kiitos Lynx huomautuksesta.
Mietin kuinka monta saisinkaan siitä kun leikkelisin siivuiksi :D
Äiti on onneksi vielä Atrialla, ja sieltä henkilökunnan myymälästä tuo tytölleen edullista :) Itse jäin pois jo syksyllä.
En ole varma miten Suomessa pihvin paksuus on kaupoissa mutta tama on meilla suurin piirtein lihakaupan grilli lihat mutta mina myos ostan ohkasempia jos on tarjolla ja niinkuin sanoin jos pihvi on oheisempi lyhenna paisto aika esim. 10cm raaka 30sekuntai puoli, puoli raaka 1 min ja hyvin paistettu noin 2 min.
Naa ajat on vain suurin piirtein riippuu miten kuuma myos grilli on
Kertokaas mulle joku fiksumpi mitä ruokaa huomiseksi. Vaihtoehto lihapalat on naudan paahtopaisti ja naudan sisäpaisti.
Paahtopaistin osaan sellaisenaan paistaa ja luultavasti paistankin sen niin.
Mutta sisäpaisti :S
Jos mä haluaisin siitä pihvejä, niin paksuja vai ohuita?
Voiko sitä käyttää pippuripihvin tyylisesti?
tai sitten uunissa ihan kokonaisena paistina.
Mieluummin kuitenkin pitkaan kypsytettyna, kuin nopeasti paistettuna.
(tu)
Mä en sitä pataruokaa viitsis itsenäisyyspäiväksi..
Ehkä pakastan tuo ja teen siitä paahtopaistista... täytynee miettiä.
(tu)
Ehkä pakastan tuo ja teen siitä paahtopaistista... täytynee miettiä.[/quote]
http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/95623/H%C3%A4rk%C3%A4paisti
Mä suosin tätä ohjetta, kertaakaan se ei oo mua pettänyt ainakaan vielä
(tu)
Ehkä pakastan tuo ja teen siitä paahtopaistista... täytynee miettiä.[/quote]
http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/95623/H%C3%A4rk%C3%A4paisti
Mä suosin tätä ohjetta, kertaakaan se ei oo mua pettänyt ainakaan vielä[/quote]
Ihana ohje! Meillä ei vaan oo limoo lähettyvilläkään. Tosin kelpaa kait mikä tahansa liharotuinen nauta tohon reseptiin. Siis urospuolinen.
Häissä, jouluna jne.
Meillä se on arkiruoka joten ei tulis pieneen mieleen
Se oli vähän piilossa, kun puhuin huomisesta ruuasta.
(:P)
Oli ihan pakko kommentoida, et eikös liha rullalle käärittynä ole lihaa lihalla täytettynä...*Wirn* Mausteita voi aina laittaa mitä kukakin keksasee.
mie paistelen vanhaa perunamuusia edelleen. Mutta hyvää tulee, kun hiljaa tekee!
Oli kyllä hyvää(:P)
Syön kyllä omia kanoja, mutta kieltämättä majava tuntuu kuin söisi jotain saukkoa tai siiliä tai joutsenta.
Mutta kun vikistä katoin niin sille oli metsästys kausi. Ihan uutta mulle.
Niin ja joutseniakin on nykyään vissiin liikaa, joten kohta kait syödään niitäkin.
Mutta Teya olet ihan oikeassa. Minäkin istun ihan eri huoneeseen jos herra kokkaa. Väkisin tulee muuten neuvottua.
Silloin onnistuu jos kumpikin tekee omaa kuten Metsänv sanoi.