Onko kokemuksia kotona jauhetuista jauhoista? Nyt on monennäköistä/ hintaista kotimyllyä keittiöön tarjolla. Vastajauhettu kokojyväjauho on varmaankin hyvää ja terveellistä puuroissa, leivissa...
Hankin Boeschin yleiskoneeseen viljamyllyn n. 30 vuotta sitten, kun kaikki neljä lastamme olivat pieniä ja minä hoidin heitä kotona. Asuimme silloin maalla, joten oli helppo ostaa jyviä suoraan maanviljelijältä. Viime kesän ostin luomujyviä Suonenjoelta Vanhamäen myymälästä, joten olen päässyt käyttämään taas myllyäni.
Mylly on erinomainen. Sitä ei tainnut silloin aikoinaan olla maahantuojalla, joten kaiketi se tilattiin Saksasta. Minulla on erinomainen leipäresepti, jossa käytetään pelkästään vasta jauhettua vehnää. Leiväntekoon menee kyllä koko päivä, mutta tulos on vaivan arvoinen.
Yritin laittaa reseptiä lupaukseni mukaan, mutta eipä se käynyt Explorer-selaimella, eikä Mozillan lataaminen onnistu. Ehkä jonain päivänä laitan sen vaikka tälle keskustelupalstalle.
Kiitos vikailmoituksesta eteen päin! Sain, kuin sainkin reseptin laitetuksi kaikkien nähtäväksi. Toivottavasti leipä maistuu! On ainakin täysjyvävehnää ja mielestäni tosi hyvää!
ei ole kokemusta kotimyllystä mutta maatilta haetusta jauhosta kylläkin ja puuro aineksista että kyllä maatila myynistä saa pienempiäkin määriä jauhoja ja hiutaleita ainakin täällä päin.
Tuota minäkin katsoin ja heti noustuani takaisin tuolille lattialta,jonne olin pudonnut hinnan nähtyäni,suljin linkin::o
Onko 390 jauhomyllystä paljon? Täällä pohjolan perukoilla joutuu maksamaan 20 000 hehtaarista peltoa! Ajatelkaa 120 000 tuhatta markkaa pikku pläntistä!:X
Rokka tuo mikä on kallista on suoraan riippuvainen tuloihin ja menoihin... Esim. minulle kaikki yli 50 euroa on kallista koska sen enempää ei ylimääräistä ole kuussa.
Mutta ymmärrän että sellaista on vaikea ymmärtää ihmisen jolla on ylimääräistä laittaa vaikka 1500 polkupyörään 8-)8-)
En kirjoita sinulle ensimmäistä kertaa,
tuskin viimeistäkään...
Kävin KATSOMASSA sitä pyörää,
en kuitenkaan ostanut!
Aktiivipyöräilijöillä, joihin mielelläni
itseni laskisin, on usein lisäksi
käytössä "kotiteatterijärjestelämä"
sisällä polkiessa. Siinä voi ajaa kilpaa
vaikka Tour de Francen!
Kiireitteni vuoksi pyöräily on
valitettavasti jäänyt vähemmälle.
Ostan usein ruis ja vehnäjauhoja viljelijältä ,joka jauhaa sellaisella pienellä pöytämyllyllä,ovat aika karkeita ja antavat mukavaa rapeutta leipään.(tu)
Lisäksi vehnäkin on kokonaisuudessaan täysjyvää(tu)
Olen tämän viikon vertaillut hintoja jauhomylly-jyvämyllyistä.
Ostaisinko vielä uuden myllyn vai veisikö jyvät isompaan myllyyn jauhettaviksi. Kaurahiutaleet vie enemmän aikaa keitettäessä kuin kaupan hiutaleet. Tähänasti olen käyttänyt näitten vempaimia.
www .myllyposti.fi
Joskus meinasin ostaa sellaisen pienen myllyn,mutta olivat minusta turhan hintavia tarpeeseen nähden.
Halvimmankin hinnalla saa valmiita jauhoja viljelijältä aikamoisen kuorman
Se on tosiaan ongelma,jos vie myllyyn vaikka 50 kiloa,sen vähempää ei viitsi viedäkään.
Olen hoitanut ongelman niinpäin,että ostan viljelijältä valmiiksi jauhettuja 10 kg:n erissä.Hän jauhaa tuollaisella pikkumyllyllä(tu)
Minäkin katselin kerran myllyä, mutta en viiti. Täällä myydään paikallisen myllyn jauhoja 10kg pusseissa. Niitä ostelen.
Ei olis ennen 10kg menny edes vuodessa. Nykyään ei kestä edes kuukautta. Vaikka tulee käytettyjä ruis/vehnä/hiivaleipäjauhoja.
(tu)(tu)
Ja se tunne kun ei ole ostanu ja ne tuoksut ja ilman säilöntä aineita ja aina tuoretta ja maku vaihteluja ja se kun kehutaan ja se hienoinen ähäkutti, kun meidän talossa leivotaan ;)
Turha ostaa kotiin suuria määriä, jos ei usein leivo !
Jauhon säilyvyys on rajallinen. Paras leivonta tulos saadaan vastajauhetuilla jauhoilla, ei ne siis pilaannu, mutta rasva niissä saattaa härskiintyä ja entsyymien koostumus muuttuu kuitenkin. (leipä ei tahdo edes kunnolla nousta..)
paikallisesta myllystä kun hakee kaurahiutaleita, ovat tosi isoja, keittäminen kestää kauemmin kuin kaupan esihöyrytettyjen, mutta MAKU on tosi hyvä. siis hiljalleen hauduttaen .....
Oishan se mylly kiva olemassa,mutta kun ei ole hehtaarin kokoista keittiötä.:(
Meidän pojat on jossain konfi-leirillä saaneet tuore -müsliä,Semmoisella vempaimella oli jyvät litistetty hiutaleiksi.Oli ollut huulemma hyvää.
Virhe
One fine body…
Kuvat päivittyvät heti, kun suljet tämän lisäysnäkymän kuva-napista.
Mylly on erinomainen. Sitä ei tainnut silloin aikoinaan olla maahantuojalla, joten kaiketi se tilattiin Saksasta. Minulla on erinomainen leipäresepti, jossa käytetään pelkästään vasta jauhettua vehnää. Leiväntekoon menee kyllä koko päivä, mutta tulos on vaivan arvoinen.
Jos joku kiinnostuu, voin laittaa reseptin.
Yritin laittaa reseptiä lupaukseni mukaan, mutta eipä se käynyt Explorer-selaimella, eikä Mozillan lataaminen onnistu. Ehkä jonain päivänä laitan sen vaikka tälle keskustelupalstalle.
Siellä ylläpito käy ongelmiamme kurkkimassa.
Kiitos vikailmoituksesta eteen päin! Sain, kuin sainkin reseptin laitetuksi kaikkien nähtäväksi. Toivottavasti leipä maistuu! On ainakin täysjyvävehnää ja mielestäni tosi hyvää!
Onko 390 jauhomyllystä paljon? Täällä pohjolan perukoilla joutuu maksamaan 20 000 hehtaarista peltoa! Ajatelkaa 120 000 tuhatta markkaa pikku pläntistä!:X
Mutta ymmärrän että sellaista on vaikea ymmärtää ihmisen jolla on ylimääräistä laittaa vaikka 1500 polkupyörään 8-)8-)
Oih, pääsinpä taas sanomaan tuosta pyörästä ;)
En kirjoita sinulle ensimmäistä kertaa,
tuskin viimeistäkään...
Kävin KATSOMASSA sitä pyörää,
en kuitenkaan ostanut!
Aktiivipyöräilijöillä, joihin mielelläni
itseni laskisin, on usein lisäksi
käytössä "kotiteatterijärjestelämä"
sisällä polkiessa. Siinä voi ajaa kilpaa
vaikka Tour de Francen!
Kiireitteni vuoksi pyöräily on
valitettavasti jäänyt vähemmälle.
Ystävällisin terveisin
Rokka
kysellä teiltä, arvon kollegat, sen
käytöstä.
Lisäksi vehnäkin on kokonaisuudessaan täysjyvää(tu)
Ostaisinko vielä uuden myllyn vai veisikö jyvät isompaan myllyyn jauhettaviksi. Kaurahiutaleet vie enemmän aikaa keitettäessä kuin kaupan hiutaleet. Tähänasti olen käyttänyt näitten vempaimia.
www .myllyposti.fi
Halvimmankin hinnalla saa valmiita jauhoja viljelijältä aikamoisen kuorman
Olen hoitanut ongelman niinpäin,että ostan viljelijältä valmiiksi jauhettuja 10 kg:n erissä.Hän jauhaa tuollaisella pikkumyllyllä(tu)
Ei olis ennen 10kg menny edes vuodessa. Nykyään ei kestä edes kuukautta. Vaikka tulee käytettyjä ruis/vehnä/hiivaleipäjauhoja.
Leivoin 28 spinnyä,jotka olis maksaneet Arnoldsilla 112
Ja se tunne kun ei ole ostanu ja ne tuoksut ja ilman säilöntä aineita ja aina tuoretta ja maku vaihteluja ja se kun kehutaan ja se hienoinen ähäkutti, kun meidän talossa leivotaan ;)
Jauhon säilyvyys on rajallinen. Paras leivonta tulos saadaan vastajauhetuilla jauhoilla, ei ne siis pilaannu, mutta rasva niissä saattaa härskiintyä ja entsyymien koostumus muuttuu kuitenkin. (leipä ei tahdo edes kunnolla nousta..)
En vaan tiedä millaisia kokemuksia (:D
Meidän pojat on jossain konfi-leirillä saaneet tuore -müsliä,Semmoisella vempaimella oli jyvät litistetty hiutaleiksi.Oli ollut huulemma hyvää.
Mun serkun mies käy ostamassa jauhot suoraan tuottajalta ja jauhaa kotona pikkumyllyllä ja leipoo itse.
Toi kerrran leivän ja oli hyvää. (tu)