Eilen oli tyttären synttärikek...

puukilainen
Eilen oli tyttären synttärikekkerit ja leivoin sinne kakkua ja leivoksia, kun tytär erikseen pyysi.
Kakku oli suklaapohjainen minttusuklaakakku. Väliin laitoin minttuaromilla ja mariannerouheella ryyditettyä valkosuklaavaahtoa ja kaulintamassan alla kosteussulkuna oli tumma suklaaganache. Kakun koristesateenkaari oli pinnasta maalattua sokerimassaa. Muotoilin kakun kylkiin marsipaanista ponihahmoja. Hyvin yksinkertainen ulkoasu, mikä vetoaa omaan kauneustajuuni voimakkaasti.
Whoopieleivoksista tein noita sitruunaisia suoraan ohjeen mukaan, mutta toiset whoopiet olivat minttusuklaisia. Käytin tuon suklaawhoopieiden pohjan ohjeen ja väliin työstin lonkalta tehden minttusuklaatäytteen ja kieräytin vielä leivosten reunat mariannerouheessa.
Viimeisenä ohjelmana oli vielä ongintaa, jota varten olin valmistanut pikeerillä koristeltuja keksejä jokaiselle kyläilijälle. Maalasin hahmot vapaalla kädellä elintarvikevärein. Kiireen huomasi, kun hahmot eivät olleet ihan niin hyviä, kuin mitä halusin.
Kekkerit sujuivat mainiosti. Tyttöni oli kakun ja leivosten lisäksi toivonut tarjolle vaahtokarkkeja, omenalohkoja, porkkanatikkuja, kurkkua, paprikaa ja patonkisiivuja (olin ihan yhtä äimänä tästä itsekin) ja ne hankin surutta valmiina. Vaahtokarkit varrastimme itse askartelemillamme koristetikuilla kahden paketeiksi ja patongit olivat esipaistettuja (kiireisen juhlavalmistelijan pelastus, kun ei tartte juosta juhla-aamuna kauppaan ostamaan tuoreita).
Sukua kutsuttiin samalle päivälle, joten kakkukin oli sitten isompi. Unohdin korkkaamattoman kakun kuvata, mutta onpahan edes jotain muistona. :) Tuo yksilö paistui 24-senttisessä vuoassa ja riitti 20 hengelle.

8.7.2013

Merkintä on julkinen ja kaikkien nähtävissä.

Kommentit