Harjoittelin huvikseni (ja hyö...

puukilainen
Harjoittelin huvikseni (ja hyödyksi) sokerimassakoristeiden tekoa.
Sokerimassa ja marsipaani ovat aivan erilaisia työstää ja olen marsipaanin kanssa päässyt harjoittelemaan paljon enemmän kuin sokerimassan kanssa. Siinä missä marsipaani venyy ja joustaa, sokerimassa murenee. Käyttötuntuma on siis aivan erilainen ja vaatii minulta opettelua sujuakseen. Sokerimassaa ei esimerkiksi kakkua päällystäessä voi kaulita aivan niin ohueksi kuin marsipaania, sillä liian ohuena se repeää herkästi. Sokerimassa on myös alttiimpi ilmankosteuden vaihteluille mielestäni ja kolmiulotteisia koristeita työstäessä tulee nopeasti vastaan massan rakenteen rajalliset ulottuvuudet.
Kukkia ja muita hyvin ohuita rakenteita vaativia koristeita varten kannattaa hankkia mieluummin niin kutsuttua 'flower paste'-koristemassaa, joka on kehitetty erityisesti vastaamaan niitä vaatimuksia, joita ohuiden kolmiulotteisten rakenteiden muovaaminen tuo mukanaan. Marsipaanikin toimii sokerimassaa paremmin niissä, sillä se on sitkeämpää.
Sokerimassan edut ovat kuitenkin hyvässä väriskaalassa, nopeahkossa kovettumisessa ja mattapinnassa, jotka ainakin minulle tekevät siitä erinomaisen koristelaattamateriaalin. Kovettuneeseen sokerimassalaattaan on helppo maalata elintarvikeväreillä.
Monet eivät pidä marsipaanin mausta, mutta rehellisesti sanottuna ns maustamaton sokerimassa on niistä kahdesta sitä kamalampaa kuraa, mitä makuun tulee, jos paljaaltaan syö. Markkinoilla on erilaisia maustettuja sokerimassoja (kuten on maustettuja marsipaanejakin) ja myös suklaapohjaisia kuorrutemassoja, vaahtokarkkimassoja sekä kaulintamassoja, joita voi myös harkita käyttöön sokerimassan ja marsipaanin rinnalle.
Minulla tietenkin asiakkaan mielipide painaa vaakakupissa käytettävän päällystemassan suhteen eniten, mutta nokitusten käyttömukavuutensa puolesta asetettuna marsipaani vie minun kirjoissani kirkkaan voiton sokerimassasta.
Henkilökohtaiset mielipiteet ja paatostukset sikseen, valmistin harjoituskoristeita, joiden annoin kuivua 12 tuntia, minkä jälkeen harjoittelin niille maalausta uusilla elintarvikekelpoisilla siveltimilläni.
Oli hauskaa puuhaa, kun sain nyhertää rauhassa ja vapaana tavoitteista.
Muumin korkeus n. 8cm, neliö n. 6 x 6cm, kuu n. 6cm ja lintu 2,5cm.
Saattaisin valmistaa pieniä sokerimassakoristenappeja etukäteen kuivatettavaksi ja koristeltuina käytettäväksi esimerkiksi kuorrutettujen muffinien päälle asetettuina tai leivosten päälle laitettuina, vaikkapa johonkin teemalliseen tapahtumaan, kuten synttäreille, nimenantojuhlaan tai vaikkapa häihin.

30.3.2013

Merkintä on julkinen ja kaikkien nähtävissä.

Kommentit