Oletko koskaan kokeillut kasvattaa huonekasveja hedelmien siemenistä? Toiset onnistuvat ja toiset ei. Kerro kokemuksistasi.
https://puutarha.net/artikkelit/123/huonekasvi_hedelmasta.htm
Kakarana laitettiin viinirypäleen siemenet ruukkuun ja siitä ne lähti kovalla vauhdilla kasvamaan, peittivät keittiön ikkunan melkein. Ei silloin tajuttu että olis pitänyt leikata sen vartta aikaisemmin niin siitä ei ehkä olisi tullut niin pitkä ja hujo. Nykyään leikkelen ahkeraan...m.m. kasvin jonka nimeä en edes osaa kirjoittaa oikein..kuva tule kukkineen leikkauksen jälkeen !
Ohoh, wau! Olisikohan tuota sitruunaakin pitänyt leikata- noh, katsotaan ensi talvena miten käy. Kaunis on sun kukkasi, mulla ei ole kuin rönsyliljoja ja tuo sitruunapuu, on kortilla tila minne kukat sopisi.
Kaunis se on ja on ollut kauniimpikin ! Satuinpas kuulemaan SVT 1 " God Kväll" ohjelmassa täällä puutarhaexpertin juttua sitruunan siemenistä ja kuinka kauan se kestää ennenkuin saa "puun" itselleen. Kuulema 10 - 15 vuotta, hahhaa, minkähän kiven alla meikäläinenkin silloin jo makaa ? Tarvitaan siihen kasvattamiseenkin erityinen valolamppu ym. Gunnel Carlsson on tämä erittäin taitava puutarhan tietäjä, on näkynyt ruudussa vuosikymmenet jo...
Laitan kuvia yhdestä liljastani joka on aivan mahdoton, sitä ei meidän pakkaset edes nitistä, Kun se kukkii niin on pakko se siirtää kauas ulko-ovestakin koska se vahva tuoksu tekee meistä hulluja. hahhaa. Jokin aika sitten tökkäsin pihassa maahan yhden pienen hortensiaruukun ja nyt n 5 vuotta myöhemmin se hortensia aikoo kaapata koko pihan !??? Sen naapurina syksy-vadelma on jo närkästynyt !
Mamma mia! Ei kai mun nyt tarvi vielä vuosia odotella sitä sitruunaa? Onkohan tuo nyt kaksi vuotta kasvanut että vuoden saa vielä "armonaikaa" kun vie niin paljon tilaa....Näyttää kyllä pitävän tuosta pöytäpuutarhan lampusta, laitan sen aina iltapäivästä sille porottamaan ja viime viikonloppuna isäntä laittoi capsicum-siemenet (hyvin mieto,iso, vihreä chilipaprika) multaan niin nää kaverit pääsee lampun viereen myöskin ja ovat patterin päällä että lämpöäkin pitäisi riittää. Niin tuo patteri varmaan jeesannut sitruunaakin!
Aivan fantastinen näky sekä liljat että hortensiat, voi että, nyt mä kyllä sulatan lumet vaikka liekinheittimellä että saan itekin pistää kukkia, samettikukat pitäisikin pistää nyt jos meinaa siemenistä ne saada.. Ihan tuo lilja, mä suorastaan huokailen kun tulee niin värikylläisyyttä ruudusta ♥ Taisi hävitä nyt ajatukset "kyllä luonnonkukat riittävät ja vain syötäviä tai hyötykukkia meille" ! Mulle liljoja! Ja hortensioita! Hmmm...jaa voimakas tuoksu, no sitten pitääkin vielä harkita,hahaha.
Nyt ollaan jännän äärellä. Sitruunapuu on kasvanut ihan järjettömästi ja vaihdettiin eilen se uuteen isompaan ruukkuun. Huomasin että on todella paljon tämmöisiä nuppuja- tuleeko kukkia, tuleeko.....SITRUUNOITA?? Nyt peukut ja varpaat ristiin ettei ota kyttyrää ruukkusiirrosta vaan kehittäisi mulle omia sitruunoita ♥ Tukikepit oli pakko myös kehittää, tuo puu on nyt 95cm korkea, alkaa mietityttää minne se oikein sopii kun noin isoksi pöyhähti. Näin ne jotkut kokeilut vaan menevät!
Juu, kuivatin ja muistaakseni oli luomusitruunoita, eipä niillä varmaan ole väliä mutta niitä mulla yleensä muutenkin on kun käytän niin paljon kuorta ruoanvalmistuksessa.
ei olla yritetty, mutta meidän kylässä löytyy viikunapuita aika monelta tontilta ! Tuntuu niin eksoottiselta ...ne ovat varmaankin joskus hankittu puutarhakauppiailta
Minulla on aikaisemmin ollut sitrushedelmistä kasvatettuja kasveja mutta ne ovat kärsineet lukuisista muutoista ja ne on pitänyt hävittää. Nyt olen laittanut sitruunan, mandariinin ja appelsiinin siemeniä purkkeihin. Odotellaan itääkö.
Tuttavalla on iso kahvipensas, monta vuotta vanha. Vie tilaa kolmanneksen olohuoneesta. On kukkinut ja tehnyt marjojakin.
Kerran yrittivät tehdä niistä kahvia mutta eivät tykänneet.
Yritän saada kokeiluun perunan oliiveja muistuttavia kukkamukuloita. Olisi mielenkiintoista saada uusia perunoita kokonaan siemenistä kasvatettuna.
Perunan siemenkasvatus on samanlaista kuin tomaatin kasvatus siemenestä. Murskaus, kuivatus ja kylvö helmikuussa.
Eristinkukko. Aikaisemmin se oli tolpissa käytettävä eriste ettei johto osu itse tolppaan.
Arabia ja Turun kaakelitehdas valmisti näitä posliinista. Lampussa on juotettu ledlankaa.
Lampulla on käyttöä lähinnä koristeena.
Lammisten Energia tekee näitä.
Hieno on! Jotenkin mulle tuli alunperin mieleen ne tolppaposliinit, mutta ajattelin ettei voi olla. Oli kuitenkin. Täytyy sanoa, että hienosti keksitty valaisimeksi :)
Virhe
One fine body…
Kuvat päivittyvät heti, kun suljet tämän lisäysnäkymän kuva-napista.
Laitan kuvia yhdestä liljastani joka on aivan mahdoton, sitä ei meidän pakkaset edes nitistä, Kun se kukkii niin on pakko se siirtää kauas ulko-ovestakin koska se vahva tuoksu tekee meistä hulluja. hahhaa. Jokin aika sitten tökkäsin pihassa maahan yhden pienen hortensiaruukun ja nyt n 5 vuotta myöhemmin se hortensia aikoo kaapata koko pihan !??? Sen naapurina syksy-vadelma on jo närkästynyt !
Aivan fantastinen näky sekä liljat että hortensiat, voi että, nyt mä kyllä sulatan lumet vaikka liekinheittimellä että saan itekin pistää kukkia, samettikukat pitäisikin pistää nyt jos meinaa siemenistä ne saada.. Ihan tuo lilja, mä suorastaan huokailen kun tulee niin värikylläisyyttä ruudusta ♥ Taisi hävitä nyt ajatukset "kyllä luonnonkukat riittävät ja vain syötäviä tai hyötykukkia meille" ! Mulle liljoja! Ja hortensioita! Hmmm...jaa voimakas tuoksu, no sitten pitääkin vielä harkita,hahaha.
Tuttavalla on iso kahvipensas, monta vuotta vanha. Vie tilaa kolmanneksen olohuoneesta. On kukkinut ja tehnyt marjojakin.
Kerran yrittivät tehdä niistä kahvia mutta eivät tykänneet.
Yritän saada kokeiluun perunan oliiveja muistuttavia kukkamukuloita. Olisi mielenkiintoista saada uusia perunoita kokonaan siemenistä kasvatettuna.
Perunan siemenkasvatus on samanlaista kuin tomaatin kasvatus siemenestä. Murskaus, kuivatus ja kylvö helmikuussa.
Joo, Ensviikkoon sit...
🌿👍
Toivottavasti viihtyy kasvien ilona.
Siin kasveille lamppu?
Kaunis. Näyttää posliinilta vai onko muovia?
Kerro vielä siitä enemmän.
Arabia ja Turun kaakelitehdas valmisti näitä posliinista. Lampussa on juotettu ledlankaa.
Lampulla on käyttöä lähinnä koristeena.
Lammisten Energia tekee näitä.