Valurauta.

Aura
Huomasin että keittiön kaapeissa on valurautaisia paistinpannuja ja patoja. Miten niitä "hoidetaan", ettei ruoka pala pohjaan. tms.8-)

14.11.2009

Merkintä on julkinen ja kaikkien nähtävissä.

Kommentit

Riitta-Mummo
Onpas se jännää tää ketjuissa olevan asian muuttuminen.
Aivan niin kuin joku juoru. Alkuperäinen asia hukkuu kokonaan, kun kantaaottavat eivät lue alkuperäistä viestiä ollenkaan.
Syyllistyin itse ihan samaan ja ihan naurattaa, kun nyt luin ketjun alusta asti. Intoonnuin kehumaan omia pannujani ym.
Oletkos Mailo saanut jo pannusi kuntoon? Toivottavasti ei mennyt ihan piloille.
5.2.2010

Kuvat päivittyvät heti, kun suljet tämän lisäysnäkymän kuva-napista.

sarakkaasi
En kerinnyt lukemaan kaikkia kommentteja.

Valurauta jos pinnoitetaan, niin se emaloidaan. En minä ainkaan muusta pinnoiteesta ole kuullut. Tosin nykyäänhän pinnoitetaan vaikka mitä ja millä. Emali taas on hyvin herkkä kolhuille, kuin tietty myös itse valurauta halkeaa helposti...vaikkei uskoisi:)
Valurauta sinänsä on hyvin helppohoitoinen, mutta uudet pannut vaativat kyllä hermoja...ovat niin röpelöisiä pinnaltaan.
Itselläni on 60v vanha kotimasita tekoa oleva valurauta pannu...edelleen suosikkini, kun sisäpohja on lasiakin sileämpi. On myös 70 ja 90-luvulta ostettu kotimainen pannu. Kokeilimpa vielä ruåttalaista pannua, mutta yhtä röpelöllinen sekin on.
Valurautaa ei koskaan saa pestä millään pesuaineella. Sitä kyllä voi hinkata melkein millä vaan..teräsharjallakin:) Pesun jälkeen kuitenkin pannu on rasvattava hyvin. Munkkirasva ja ihan rypsiöljy sopii tähän loistavasti. Rasvassa ei saa olla suolaa.
Pannu rasvataan pesun jälkeen kauttaaltaan ja paistetaan uunissa, miedossa lämmössä. Rasvaa lisätään tavittaessa.
Tätä rasvaushoitoa ja teräsharjahinkkausta tarvitsee tehdä ilmeisesti aika pitkään ennen kuin pannu on melkein ns. teflon pinnoitettu;)

Luulisi valurautapannun pienentävän meidän ekojälkeäkin aikalailla kun muutaman vuoden jälkeen ei tarvitse uutta ostaa.
4.2.2010

Mailo
Pata kattilaan soimaan
Muurikasta (myös valurautapannuista).
15.11.2009

minna bunce
.
14.11.2009