Muuttuuko sinun suosikkiruokasi?
- Lihapullat
- Pihvi / leike
- Paistettu kala
- Pizza
- Makaronilaatikko
- Jauhelihakastike
- Uunikala
- Lämpimät voileivät
- Lasagne
- Munakas
Aloin artikkelin pohjalta miettiä, ettei ainakaan omat suosikit ole kovinkaan paljoa muuttuneet vuosien aikana; herkkuja tulee toki maistettua, mutta ne suosikit joiden pariin tulee aina palattua kerta toisensa jälkeen ovat tosiaan aika samoja lapsuunde herkkuja; lasagne, lihapullat, jauhelihakastike .. miten muilla?
* http://liha.ruokatieto.fi/WebRoot/1043192/x_tiedotteidenhallinta.aspx?id=1120612
24.9.2009
Merkintä on julkinen ja kaikkien nähtävissä.
Virhe
One fine body…
Olipa kyseessä ruoka kuin ruoka, heh.
Minut Kotikokki.fi on innostanut ruuan valmistukseen.
Ja kiitokset annan Kotikokki.fi sivuston ylläpitäjille, joiden ansiosta tänne olemme saaneet tallentaa reseptimme.
Kuvat päivittyvät heti, kun suljet tämän lisäysnäkymän kuva-napista.
(tu) Täysin samaa mieltä!
(tu) Täysin samaa mieltä![/quote]
Pieni korjaus;
kotikokki.net
Paskanmarjat! Tässä on tehty ruokia kymmeniä vuosia, eikä kotikokki ole muuttanut niitä mihinkään! 8-)
ps. Sitäpaitti se on ...net
Paskanmarjat! Tässä on tehty ruokia kymmeniä vuosia, eikä kotikokki ole muuttanut niitä mihinkään! 8-)
ps. Sitäpaitti se on ...net[/quote]
Anteeksi maalaisuuteni, mutta minun kokkailuuni tämä on vaikuttanut.
fi. net. com. se. it. yms. näillä ei mulle oo väliä
ehkä tulis paree paino...kun boldaisit sen maalaisuuden.. etkä ylpeyden..
mut jotenkin silti ooon sun kannallas:-) ja mun tausta on tehdastyöntekijän esikoinen,tyttö , jolle äiti sanoi, ettei työläisen kakaraa ja varsinkaan likkaa kannata kouluttaa... No, onneksi isä oli eri mieltä!
[/quote]
Sä et roikukaan täällä niin ahkeraan...
Tuosta suosikkiruokalistasta ei mulle nappaa kuin makaronilaatikko, lämppärit, pizza, lasagne ja munakas ja nekin soijarouhe versioina jos perinteiseen jauhelihaa tulee.. Kalaruokia tulee tehtyä muille, mut ite en syö. Mutta silti nuo listaruoat ei ole niitä lemppareita.
Muistan kyllä lapsuudesta mummien, äidin ja isän laittamat herkut. Osa on yhä mukana arjessa, mutta paljon on tullut muutoksia. Juureksia ja vihanneksia on aina syöty, mutta kyllä se on siitäkin lisääntynyt. Tai ehkä oikeampi sana on monipuolistunut.
Mitä tuohon maustamiseen tulee niin en henk koht tykkää että ruoka maistuu pelkille mausteille. Chili-ruoka sit erikseen, sen on tarkoituskin maistua chilille. Valkosipuli ja chili on ihanaa myös miedosti käytettynä. Antaa ruokaan lämpöä ja potkua ;)
Usein teen lisäkkeen johon kuullotan esim porkkanaa, bataattia, sipulia. Avokadoöljy ja sormisuola on ainoat maustet mitä siihen tarvitsee (tu)
Minä oon sitte se joka ei oikein tiiä tätä nykyä mistä tykkäis ku tulee kokeiltua teidän ihania reseptejä ku ei omia oikein tule enää tehtyä ja töissä tulee testattua sitä valikoimaa ;)
Ennen syötiin paljon vaalea pastaa ja jauhelihaa, joista tuo suosikkilista melko pitkälti koostuukin.
Osalta kotikokin ansiosta meillä syödään nykyään useammin erilaisia kasvislisukkeita, vähemmän lihaa ja muutenkin monipuolisemmin.
Ja se lempiruoka? Se on liian vaikea kysymys :D
Meidän perheessä kuitenkin miehen ansiosta tai syystä, kuinka vain, suomalaiset perusruoat ovat ikilistalla.
Hän ei välitä juurikaan mistään eksoottisista mausteista tai hänen mielestään "kommervenkeistä" kotiruoassa, vaikka niitä ulkomailla syö.
Minä siis maustelen omiani enemmän ja erottelen hänelle tätä perusruokaa.
Padat, laatikot,keitot, lihapullat, ym. kuuluvat arkiruokiimme.Broileria käytämme huomattavasti enemmän kun ennen ja naudanliha on jäänyt melkein kokonaan pois.
Joskus tehdään perinteinen karjalanpaisti, mutta todella harvoin.
Kiinalainen ruoka sopii meidän kummankin makunystyröille oikein loistavasti.
Kalaa syödään joka viikko parina päivänä eri muodoissa.
myös meillä mies on moneen kertaan sanonut, että "on aina, pienestä pojasta lähtien, tykännyt perusruuasta, jota ei ole pahemmin maustettu" Ja maustamisella tarkoitan juuri vahvasti maustettuja ruokia. Itse taas tykkään mausteisista ruuista ja miedosti maustetut ruuat ovat mielestäni todella tylsiä... =/
Muuttuu kuitenkin, naudansisäfile "pötikkkä" odottaa valmistusta.
Mummin lihapullat
Mummin murusoossi
Kartjalanpaisti
muoks. ai, olihan siellä tekstissä kuitenkin se paistettu broileri/kalkkuna.
Omia lemppareita oli lapsena murusoosi, isän tekemänä...ja makaroonilaatikko mummon tekemänä. Eivät tänäpäivänä ole top 20 joukossa...
pizza ja lämpimät leivät eivät koskaan ole mulle ruokaa:P vaan yömättöä kaverilla kylässä ollessa (ja nekin väistän, jos suinkin)
mitä ihmettä mä sitten syön lempparina
Kala kaikissa muodoissaan, sienet, kaali- ja maksaruuat. Vanha kunnon karjalanpaisti, lihakeitto, hernekeitto, lanttulaatikko ( kesälläkin )jne jne..
taidan olla hiukan vanhempaa ikäpolvea kuin pizzan syöjät(:D
Mutta maku on muuttunut siinä, että eivät nuo lapsena ja nuorena lemppareita olleet.
Kunnon ruisleipä ja päällä voita, se on pysynyt lapsesta asti!!!!
lihapullat
jauhelihakastike
Lasagne
Karjalanpaisti
Y.m
Lasagne
Spaghetti ja jauhelihakastike
Oikein pitkään haudutettu (naudan)lihakastike ja tykky pottumuusi
Pizza
Lihamureke
Lindströmin pihvit
Lihapullat
Tortillat
Paistettu siika ja lohi
Kalkkunan/kanan rintafilee
Kasvissosekeitto
Jauhelihakeitto
Kaalilaatikko
Kaalikeitto
Riisi-, manna- ja ohrapuurot
"Mufin velli" = "kalansilmävelli" = Helmi-puuro
Uunimakkara
Lanttulaatikko
Katkarapusalaatti
....
Tajusin, että mä voisin jatkaa listaa vaikka miten pitkään (:D
Sehän tuossa omassa listassa suosikkiruoista on, että se on laajentunut vuosien mittaan.. viisi vuotta sitten en varmasti olisi kirjoittanut lihakastiketta listalle, enkä noita kaloja.. Sulhasen kanssa olen oppinut syömään kokolihaa ja kunhan kala on ruodoton (tahi saan syödä sormin ;)) ja hyvin tehty, voin syödä sitä ihan höpöhöpönä...
Muutoin meillä tehdään tulisempia kuin tuolla listalla olevat. Perjaatteessa esim. normaalit lihapullat currykastikkeessa riisin kanssa.
Tomaattista broilerimakaronilaatikkoa. Mausteista hirvenjauhelihakastiketta jne...
En oikeastaan tee lainkaan "tavallista ruokaa", vaan jotain omaa mausteisempaa versiota. Pitää toivoa vaan ettei kummallekaan tule ikinä katarria tms. vatsatautia... En "osaa" syödä enää tavallista ruokaa.