Sairaalaruoka

Tapio
Sairaalaruoka on sen verran kamalaa, että se sopii mainiosti "Ulkona keittiöstä" otsikon alle.

Minulla ei hirveästi ole kokemuksia sairaaloiden "gurmee" puolesta. Mitä nyt Suomessa armeija-aikainen flunssa (ei H1N1 8-)), ammoin leikattu umpisuoli ja nyt autokolarin vuoksi täällä Hollannissa.

Tällä viimeisimmällä kerralla lasareetilla oli reppava, hotelliin viittaava nimi: Westfriesgasthuis, mutta menú ei aivan ollut nimen veroinen. Ovessa luki pienellä präntillä selventävävästi: Regionaal opleidingsziekenhuis, alueellinen opetussairaala.

Kun hampaiden välistä leukoja yhdessä pitäneet nailonlangat oli viimein poistettu ja pystyin vaihteeksi puhumaan jotakuinkin normaalisti, yritin ensimmäiseksi pyytää kunnon aamiaista laihan (mutta kuulemma niiiin terveellisen) vellin jälkeen. Järkytys oli kaamea kun eteen lätkäistiin puurolautanen joka näytti ja maistui kuin se olisi sahajauhoista keitetty. En saanut kierrosta tekeviltä lääkäreiltä paljoakaan ymmärtämystä kun kysäisin, että voisiko opetuksessa panostaa hieman resursseja myös keittiöpuoleen:D.

Toki käsitän sen, ettei sairaaloiden tehtävä ole ruokapuolessa yrittääkään kilpailla Michelin tähtiä tienanneiden ravintoloiden kanssa. Ymmärrän senkin, että tarjottavan ruoan pitäisi olla kevyttä, mahdollisimman terveellistä ja sopia allergiat sun muut huomioon ottaen mahdollisimman monille.
Mutta minkä ihmeen takia sen täytyy olla vetistä, mautonta ja haaleaa? Kahvi kuin tiskivettä ja tee...koettakaapa huljutella teepussia kädenlämpöisessä vedessä, niin saatte kuvan :X.

Itse hoidosta minulla ei ole moitteen sanaa, varsinkin kuntoutuspuolen ihmiset olivat (ja ovat edelleen) todella asialleen omistautuneita sekä kannustavia ja kestävät loistavasti kaltaistani kärttyisää "vanhaa pierua"...mutta se kyökkipuoli:( :( :(

6.9.2009

Merkintä on julkinen ja kaikkien nähtävissä.

Kommentit