Laktoosittomien kamala hinta?
Mikähän siinä laktoosittoman tuotteen valmistusprosessissa on niin kallista että se pistää tuotteet tuplahintaiseksi verrattuna ns tavalliseen.
Aluksi näin ei ollut mutta tällä hetkellä mietin 3 kertaa ennenkuin ostan laktoositonta.Laktoosipillerin ottaminen kun maksaa vaivaset 0,20 senttiä jA tupla tai triplahintaiset Valion tuotteet pöyristyttävät.
Kiskontaa minusta.
21.8.2009
Merkintä on julkinen ja kaikkien nähtävissä.
Virhe
One fine body…
Myös minun tätini, joka silloin aikoinaan piti karjatilaa vuosikymmeniä, on sanonut tämän saman ja äitini on lukenut tämän saman asian myös jostain lehdistä!
Eli se maidon käsittely aiheuttaa sen, että ihmiset, jotka joutuvat käyttämään laktoositonta maitoa, eivät voi normi maitoa käyttää, sillä maidon käsittely poistaa tämän laktoosittomuuden maidoista!
Kuvat päivittyvät heti, kun suljet tämän lisäysnäkymän kuva-napista.
jos on proteiinille allerginen, ei käy tuo lehmänmaitokaan
Kaupan maito on myös pastoroitu, ei sekään ole luonnollista.
Minunkin vatsa kestää hyvin luomumaidon, kaupan maito tuo kovat vatsakivut.
Kyllä siinä tankkimaidossakin on laktoosia ei se siihen mistään tule, laktoosihan on yksinkertaisesti maitosokeria. Käsittelyt varmaan muuttaa maitosokerin koostumusta tai muuta maidon rakennetta jotenkin kun se rupeaa käsittelyn jälkeen aiheuttamaan oireita. Joku viisaampi ja asiaan perehtyneempi osaa varmaan selittää asiaa paremmin.
Tässä linkissä on mielestäni asiallista tietoa laktoosi-intoleranssista:
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00038
Muokkaus: ja tässä maitoallergiasta:
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=alg00233
Minunkin sisaruksilla laktoosioireita on. Itse en maitoa juo, mutta ruoanvalmistuksessa käytän.
Jotkut laktoosista oireita saavat sietävät paremmin hapanmaitotuotteita ja kypsytettyjä juustoja.
Olenkin miettinyt,että kuinkahan se sopii leipomiseen,se kirkastettu voi?
Onko kukaan kokeillut?
Minä ainakin meinaan aloittaa kokeilut!
Futo maki..tunnistan itseni ..kysyn hyvin tarkkaan onko maitoa ruoassa ( aina ei eroiteta hylan ja luomun ja laktoosittoman eroja)..saatan mielelläni ottaa muussia mutta minulla on aina mukana laktoosipillereitä jolla massuni hajoitta laktoosin .Eli hyla kun ei enään mulle riitä, 1 pilleri, jos on täysmaitoiseen tehty , otan 2 pilleriä .Aina ne pilleritkään ei auta ,varsinkaan jos on kyseessä esim hapanmaito, kerma tms.
Laktoosin sieto on minulla siis jo vanhemmiten tullut melko kestämättömäksi ( järjetön ripulointi)mutta onneksi nämä jotkut pillerit vielä auttaa että voi nauttia.
eräs lääkäri kertoi että ihmisen elimistö ei ole tarkoitettu lehmänmaidon käyttöön, eli siis se että elimistö hylkii vieraan eläimen maitoa on itseasiassa ihan normaali tila.Meitä vaan ei ole tehty lehmänmaidon juojiksi alkujaan.
Mutta hyvän ravinnon lisänä maito kun on ollut ja tullut ruokavalioomme, niin osalla elimistö on sopeutunut ja toisilla ei ollenkaan.Kiinassa laktoosi- intoleranssia todetaan tietääkseni eniten.Maitoa ei olla käytetty vara-ravintona niin paljoa.
Tiedä häntä??
Hinta potuttaa silt.Voisikohan tehdä itse laktoositonta maitoa???höhö vitsi.
Toiset pystyy juomaan taas pastöroimatonta ja luomua maitoa suoraan maatilalta.Itse en ole uskaltanut koittaa.Kenelläkään kokemuksia?
Näinhän se kuulema menee.
En enää tunnustakaan olevani hankala asiakas kun luin nuo ;)
Asiakaspalvelu on ammatinvalintakysymys ja olen ollut yli 25 vuotta mielelläni ammatissani. Osaan myös kaikesta huolimatta antaa vieraalle sen tunteen, että hän on vieraana meillä.
Tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että hyväksyisin vilpin, valehtelun, asiattoman valittelun alaisistani, henkilökunnan herjauksen, rasistiset ilmaisut sukupuoleen, ikään, ihonväriin, painoon tai muuhun kohdistuen. Tämä on suomalaisen ravintolamaailman arkipäivää, jota en ole kuullut, kohdannut tai nähnyt missään muualla maailmalla
Onko suomalainen asiakas allerginen alkoholille? Vai onko se silkkaa tyhmyyttä ja käytöstapojen puuttumista?
FM
Ketjuravintoloissa muutokset ovat harvemmin mahdollisia, koska hinnat ovat laskettu tietyn reseptin mukaan. Se kun näpytetään koneeseen, niin ne aterian tuotteet ns. poistuvat varaston arvoluettelosta, joka on taas inventaarion pohja.
Kuten meilläkin, vaihdot ja toivomukset ovat mahdollisia. Välillä keittiöön riittää vain kanta - asiakkaan nimi ja keittiö tietää, miten hänen annoksensa tehdään. Itselläni on ruokapuolella ainakin 30 kanta - asiakasta erikoistoivomuksineen, mutta ne on helppo pitää muistissa, koska sama kaava toistuu aina. Baarin puolella taas muistettavien määrä moninkertaistuu, joka on mukava haaste ja asiakkaalle aina iloinen yllätys, kun juoma odottaa tiskillä ilman sananvaihtoa.
Jos menet taas Gourmet tai vielä korkealuokkaisempaan *, ** tai jopa *** ravintolaan ja sanot, että haluaisit aterian ilman jotakin, niin Hyvää Yötä vaan. Siellä myydään taidetta ja makuelämyksiä harmoniassa toisiinsa ja annoksen kokoon. Jos häiritset taiteilijan eli kokin / keittiömestarin luomusta maallisilla toiveillasi, niin olet luultavasti väärässä paikassa väärään aikaan.
FM
Eli, kuten mieheni kanssa puhuimme, niin mieluummin sitten maksaa laktoosittomista tuotteista enemmän, kuin että kärsisi vatsavaivoista koko ajan.
Jatkuvaan käyttöön ne eivät sovi ja muistaakseni tuossa pilleri purkissakin niitä pillereitä on vain joku 8, eli todella vähän. Etenkin, jos vielä vertaa, paljonko se ko. lääke maksaa...
Ja tuohon hintaan. Pirkalla ja rainbowlla on tullut nyt laktoosittomat tuotteet kauppoihin ja ne ovat halvempia kuin valion ja ihan saman asian ajavat ainakin itse olen niitä käyttänyt eikä ole valittamista.
Ne on kaksi eri asiaa!
Mulla itselläni tuo maito on kanssa ollut ongelma joskus enemmän, joskus vähemmän.
N. 10 vuotiaana olin testeissä, mutta laktoosi-intoleranssia ei ollut enkä ole sen jälkeen testeissä käynyt. En muista että maitoallegiaa olisi silloin testattu. Lopetin kuitenkin maidon juomisen silloin, enkä ole siitä sen jälkeen tykännyt.
Käytän kuitenkin ihan normaaleja maitotuotteita ruuanlaitossa, mutta en juo sitä sellaisenaan.
Toisinaan saan vatsanväänteitä esim lettujen tai kermajäätelön jälkeen, mutta ne menee pian ohi.
Ihmettelen vai tuota nyky keittiöiden käytäntöä, käyttää kaikkeen hyva -tuotteita. Aiheuttaako se mahdollisesti lisää sitä, että ihmiset ei kestä tavallista maitoa?
Ja tosiaan hyvä pointti tuo mistä mailo ja jasmine puhu. Voihan sekin olla mahollista. Ihminenhän tottuu mihin vaan loppu peleissä ja tosiaan voi ihan varmasti tulla vaikka laktoosi intorelanssi jos niikseen tulee. Jonkun maha voi reagoida herkemmin kuin toisen. Tosiaan itselläni ei ole tästä kysymys. Aina tätä ennen olen syönyt kunnon maitoon tehtyä ruokaa. Ei mitään hyla tai laktoositon hommia. Ehkä satunnaisesti jossain kylissä/juhlissa. Mutta pitääkin ehkä mennä maitoallergia testeihin, että saa siihenkin varmuuden. Meinaan kun mulla alkaa tuo opiskelu huomenna niin siellä ei kuulemma saa syödä maidotonta/laktoositonta ruokaa ilman että on lääkärin lausunto. Mikä on mielestäni ihan järjestöntä. :O
Huomioippas että olisit itse keittiössä vaikka päiväkodissa (:)) ja vanhemmat esittää että meidän Pekka on sitten allerginen kalalle (=ei tykkää siitä), tai että Liisa on laktoosittomalla valiolla (=myös päiväkodille kalliimpaa) vaikka mitään testejä ei olisi tehty. Saati sitten vielä yksi nirso (=valikoiva ;)) työntekijä on "allerginen" herneille ja pavuille, sienille, katkaravuille, sietille (lohta se voi kyllä syödä), emmentaalille (edam menee), liian löysille vihanneksille.. ;)
Okei meni vähän yli mutta ehkä ymmärsitte pointin.
Ja nuo työntekijän "allegiat" on tosia, mutta ne mun täytyy vaan jättää lautasen reunalle.
Laita siinä sitten kaikille samaa ruokaa..
Ymmärrän tilanteesi aivan täysin. Omalla palvelualallani törmään aina vain useammin näihin "Psoido" allergikkoihin.
Yleisin kysymys on, onko muusi tehty laktoosittomasta maidosta? Ja sitten saan kuunnella 2 minuuttia luentoa mitä se kyseiselle henkilölle tarkoittaa. Suosittelen sitten suunvuorolta muut lisäkevaihtoehdot, jotka ovat täysin laktoosittomia. Ja mitä he ottavat? MUUSIA - ja lirkuttelevat sitten, että eiköhän se siitä, kun syön ihan vähän vaan (juu, ja se voisilmän saa laittaa). Meillä on reilut annokset ja kas kumma, koko muusi on syöty! Pääasia että maistui...
En viitsisi moista juttua edes mainita, jos tämä teatteri ei toistuisi päivittäin hyvin useaan kertaan. Tuntuu siltä, että alkaa olemaan muotia olla ruokarajoitteinen? Saa itsensä aina kivasti siinä lomassa huomion kohteeksi?
Mutta, menenkin ajatuksessa harppauksen eteenpäin. Juuri tällainen ruokarajoituksellinen "muoti - ilmiö" luo elintarvikejalostajille mainion markkinaraon, joka nostaa automaattisesti kyseisien tuotteiden hintoja kysynnän pohjalta - joskus tai jopa usein kohtuuttomasti.
Ne, jotka todellakin terveydellisistä syistä joutuvat syömään laktoositonta ruokavalioa, eivät tee suurta numeroa ja teatteria allergiastaan. Heidän kysymys ruuan laktoosittomuudesta on lyhyt sekä asiallinen, ilman silmienpyöritystä, selityksiä, suuria eleitä, muiden reaktioiden etsimistä, huokailuja tai muita teatraalisia keinoja käyttämättä.
Otan ja otamme mielellämme mahdollisuuksien mukaan kaikkia ruokarajoitteet tilauksessa huomioon, mutta kaikkien Psoido - Ruokavammaisten tulisi miettiä, missä sitä teatteriaan vetää...
FM
Maitotuotteita käytän aika vähän. Maitoakin meillä ostetaan vain lettuihin ja vieraiden kahviin.
Tietysti allergiasta ja/tai erikoisruokavaliosta saa ja pitääkin mainita tai/ja kysymällä varmistua, ettei sitten ole komplikaatioita tiedossa. Mutta, kuten aikaisemminkin sanoin; ihan oikeasti ruokavaliollisesti rajoitettu henkilö tekee sen ilman teatteria ja hyvin asiallisesti.
Taannoin yhden 12 hengen pöydässä istuva nainen aloitti tilauksensa kovemmalla äänellä: "Ai, kun minä olen niin allerginen kalalle... Mitähän minä nyt sitten ottaisin?" Mainittakoon, että vain 15% listamme vaihtoehdoista ovat kalapitoisia, joista kuitenkin mm. Wieninleikkeestä voidaan jättää anjovis pois. Niin, mitäpä sinä nyt sitten söisit? Lohikeiton katkaravuilla, kun sitä on niiiiin kehuttu?
FM
Tällä taas tarkoitan sitä, että kun on tosiaan näitä eri ruokavalioita, niin kun niihin sitten tavalliset, terveetkin ihmiset lähtevät mukaan, niin tuloksena on, ettei myöhemmin pystytä syömään sitä tuotetta, minkä ajat sitten on jättänyt pois ja jossain vaiheessa, kun näistä tietyistä ruokavalioista tulee "muoti-ruokavalioita" niin hinnat nousee näissä tietyissä tuotteissa.
Sama mielestäni on luomu-tuotteissa. On ihmisiä, ketkä käyttää pelkkää luomua, eivätkä enää haluakaan myöhemmin käyttää mitään muuta, ei-luomu tuotteita, kun ne ei-luomu tuotteet ovat niin "myrkyllisiä ja epäterveellisiä".
Tämä vain on mielipiteeni ja se, mitä olen huomannut, toivottavasti nyt kukaan ei loukkaantunut jyrkistä kommenteistani, se ei ole tarkoitukseni.
Toiselle ylimääräisen vaivan tuottaminen on mietinnän arvoinen. mutta jos menet ravintolaan, niin sinähän maksat palvelusta. Ja siitä ateriasta.
Ja jos on periaatteita, niin kyllä muut voi niitä kunnioittaa tai olla ainakin noteeraamatta sen kummemmin tai välittämättä. Mitäs sillä ny on väliä mun elämään jos käly ei syö lihaa..
Minä en ole ostanu broileria niiden olojen takia pitkään aikaan. ja nyt kun kevennän ja kaikki suosittelee, broileria... Seisoin käsi jähmettyneenä broileripaketin kanssa... Kuinkahan kauan.
Ja jätin ostamatta.
Kyllä mulle passaa että joku syö luomua. Parempi niin. Onmpahan kana nähny ikkunasta auringon ja possu saanu pahnoja mitä tonkia!!
Ei näillä pikku valinnoilla maailmaa pelasteta, mutta kyllä joka askel on eteenpäin!!!
Totta kai saa. Minäkin syön :D
Mutta se että on olevinaan allerginen onkin asia erikseen. Niin kuin minunkin tekisi mieli pyytää lääkärintodistusta herneistä ;)
Totta kai saa. Minäkin syön :D
Mutta se että on olevinaan allerginen onkin asia erikseen. Niin kuin minunkin tekisi mieli pyytää lääkärintodistusta herneistä ;)[/quote]
Ai kamala ku mua aina naurattaa tuo herne!!
Oli muuten hyvää :)
Mutta ravintolasta. Eikö voi asiakas valita listalta ja pyytää vain, että jotain jätetään pois?
Vai tehdäänkö oikeasti ravintolassa annoksia pyyntöjen mukaan?
En ole edes tienny. Vai onko ko. palvelu vain kalleimmissa?
Mutta toisaalta silloin on jo niin kallista, että saavat tehdäkkin "herneettömiä" annoksia niitä haluaville!!
Valehtelua ei tarvitse kunnioitta tai siihen edes rohkaista. Nämä Psoido - allergikot yksinkertaisesti valehtelevat tilatessaan. Miksi he eivät vain yksinkertaisesti tilaa tai kysy ilman suurta numeroa mieltymyksensä mukaan?
Minusta on ihan yhdentekevää syökö joku lohifileensä puolukoilla, poronkäristyksen ranskalaisilla ja ketsupilla tai kaurapuuronsa sillillä - hän saa mitä tilaa! (Kaikki esimerkit jo ihan oikeasti tarjoiltu).
Vaivaa siitä ei sen kummemmin ole, kuten ei myöskään itse palvelusta - mutta tuo täysin turha lässyttäminen ja omahyväinen itsensä korostus ihmetyttää mitä suuremmassa määrin - Miksi ihmeessä asiakas tekisi ravintolassa moista numeroa tekaistusta allergiastaan, joksi ne mieltymykset siellä usein peitotaan?
Mutta ehkä asiaan saattaisi vasta joku, joka käyttää useasti viikossa ja/tai kuukaudessa suomalaisia ravintolapalveluja hyväkseen?
Tämä kaltaista sirkusta en ole vielä missään muussa maassa tavannut, joka sinänsä laittaa ajattelemaan asiaa aivan toisesta näkökulmasta!
FM
JUURI NÄIN !!!
Näin siinä käy. Ja tasan tarkkaan oikea kohderyhmä (vaikkakin kaikki eivät todellakaan ole sihteereitä), jonka kanssa saa taiteilla puolen iltaa.
Suurkiitos tuosta linkistä!!! Meilläkin on ryhmäruokailuja, jossa erityisdieetit tilataan etukäteen ja kuinka ollakaan, jäämme aina seisomaan 2 - 5 lautasen kanssa keskelle salia, kun niitä ei kukaan tunnusta tilanneensa - "Niin, kun tuo näyttää niin hyvältä..." - MUTTA MISSÄ SE ALLERGIA SITTEN ON?
FM
löysin siis oman paikkani elämässä, täytyy siis alkaa vaatia enemmän . yli nelikymppinen nainen. sihteeri.
kiitos informaatiosta.
löysin siis oman paikkani elämässä, täytyy siis alkaa vaatia enemmän . yli nelikymppinen nainen. sihteeri.
kiitos informaatiosta.[/quote]
Älä turhaan kiukuttele! Olen saanut sinusta ihan toisen kuvan...!
FM
kiitos informaatiosta.[/quote]
Älä turhaan kiukuttele! Olen saanut sinusta ihan toisen kuvan...!
FM[/quote]
No ei minun hermot oo ihan teräslangasta.. :D:D
Enkä vielä ees kiukutellu, hei B)-
Sarkku, meidän tytöt kyllä uskaltaa juoda serkkuni "lehmälän" maitoa, vaik tavallinen kaupasta ostettu maito tekee vattan kipeeksi. Laktoositon maito ollu meillä useita vuosia. Silti se 5 litran maitohinkillinen menee puolittain ruuanlaittoon ja puolittain juomana.
En tieä miten Jonskun kävis, jos ei vois maitoo juoda. Toinen on varsinainen maitokissa :D Tiia sitten kyllä pystyis elämään juomanaan vesi/mehu ilman ongelmia.
http://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/thread.jspa?threadID=130215&start=45&tstart=0
kohtalaisen vanhaa tietoa tuolla sivuilla.
Ensinnäkään ei ole olemassa mitään siedätyshoitoa.
Maitokolmio?Oiskohan Valio ahmaissut jo ajat sitten sen omiin nimiinsä.???
Laktoosi- intoleranssiin on olemassa testi.Juodaan n. 5 limupullollista laktoosia tunnin sisään (umpf) sekoitettuna veteen ja sitten hoitsu ottaa verikokeen.Näin siis minulta jo n. 6-7 vuotta sitten.
taidampa sitten Jasmine poiketa navetan kautta kotiin..
Näin se testi meni silloinkin... ööö.. yli 20 vuotta sitten.
Määrästä en ole varma, mutta olipa kamalaa!
http://www.kotikokki.net/keskustelut/index.php?read,3,47653,49059#msg-49059
Kylpymaito (kyyttöjen maito) http://www.kotikokki.net/keskustelut/index.php?read,3,111075,112639#msg-112639
Maito epäterveellistä? http://www.kotikokki.net/keskustelut/index.php?read,3,2811,113649#msg-113649
ESL -maito http://www.kotikokki.net/keskustelut/index.php?read,3,81353
Muoks. lisäsin viimeisimmän linkin vielä.
Siksi täällä ollaan sopeuduttu maitoon. Se on tätä luonnon valintaa. Nälkävuosina ehkä paremmin selvisi perheet jotka kesti maitoa. ja sillesti ollaan nyt maitoa juova kansa.
(tu)
Mutta... sairauksille ei voi mitään, niin sitten on vaan pakko käyttää...
Meillä eniten menee laktoosittomista tuotteista (tai maitotuotteista ylipäätään) juuri tuota maitoa ja maitorahkaa.
Niin Lynx! tätä mä vähän epäilen ..se ei ole puolustus hinnan triplaamiseksi vaan ihan selkeästi hyvän rahastuksen tajunneen markkinointipäällikön ahneutta.Kauppias vai tuottajako sen hinnan päättää?en osaa sanoa?
Oletteko huomanneet muuten että maito ei ole nykyään tarjouksessa?Missään?ei mikään maito.
Joitakin ruokakermoja saattaa olla tarjouksessa, MUTTA ne eivät sitten taas ole niitä laktoosittomia vaan täysin tavallisia maitotuotteita. Ei paljon helpota noikaan vähäiset maitotuote-tarjoukset, kun tuotteet eivät ole laktooittomia. :(
FM
Näin se testi meni silloinkin... ööö.. yli 20 vuotta sitten.
Määrästä en ole varma, mutta olipa kamalaa![/quote]
Joo,tuli kiire vessaan...
Koulut ja päiväkodit on ihan eri asia.
En minä ainakaan menisi toista kertaa ravintolaan missä ei saa palvelua ja tarjoilijat pyörittelee silmiään tilausta tehdessä.
Asiakaspalveluala on todellakin ammatinvalinta kysymys.
Oikein testeissä todettuna.
Lentokoneeseenkaan en aina ole sitä huomannut ruoka-vaihtoehtona ottaa. Nythän ei useinkaan ole väliä, kun ei ruokaa koneessa lyhemmillä matkoilla talon puolesta tarjota.
Kyllä minunkin sukulaisissani on ihmisiä jotka ovat mielestään allergisia mitä moninaisemmille aineksille, vaikkei mitään testejä ole tehty.
Ei tekis pahaa minullekkaan, siis vartalolleni, keksaista jotain ihme vaivaa, vaikka sellaista joka estäis voin ja kerman käytön.
Kunhan wc on lähellä voin syödä melkein mitä vain.
Kuitenkin pidän paskamaisena, että hyla maito ja maitojuoma maksavat paljon enemmän kun tavallinen maito.
Hyla maito ja maitojuoma kuuluvat jokapaiväiseen ravintooni tällä hetkellä.
8-) ei liity kyllä hintaan...
Tosi kivaa 8-)