mutta mitenkä niihin saisi makua, kun olen aikaisemmin tehnyt sämpylöitä niin niissä ei ole tarpeeksi makua. Porkkanaa en voi laittaa niihin koska tyttäreni on allerginen porkkanalle.
Vähän asian vierestä, mutta
on se tuo leipä kallista kaupassa ::o
Pitkästä aikaa kävin leipäosastolla, kun sieltä tuli niin hyvä tuoksu, vaan hinnat ovat tosiaan pilvissä.
Kiitos Piia hyvista ideoista!
Minulla on juuri sekaleipataikina nousemassa ja suolasta tuli mieleen, etta leivon aina meriveteen (80% merivetta 20% makeaa vetta) ja se antaa ihanan maun. Vesi on puhdasta Intian valtameresta, keitan siina perunat ja vihanneksetkin. :-)
Tuossa muutama minun lemppari. Viimeinen on todella helppo koska se vain levitetään pellille. Sen voi paloitella neljään osaan (kuten ohjeessa) tai useampaan, jolloin siitä on helppo lohkoa "sämpylöitä".
Kun mies laittaa tänään uuden monistuskoneeni lyöntiin monistan ja laitan tuonne kokeiltavien reseptien joukkoon. -kiitos vinkistä!(:P)
Ja metsänvartija on ihan oikeassa sen suolan suhteen, jos ei myös suolaa tarpeeksi, ei makua!
Ja tuo juuri homma hyvä! Ja kyllä vaan myös hiivajauhoista miedosti hapatetulla juurella tulee hyviä limppuja. Ja limpussa täytyy olla tiivis taikina.
Savossa hyviä limppuja ja aina leikattavan hyvä, tiivis taikina.
Minä teen usein pitkänomaisia limppuja. Laitan ne sellaiseen pitkänomaiseen vuokaan ja vuoraan sen leivinpaperilla. Sen tähden, koska minulla tuo siivutuskone. Laitan siihen säädön 1,5cm ja kun leipä on ollut vuuassa, se on leikattavan ryhdikäs. Siis pitänyt kutinsa muodon suhteen.
Minulla myös joitakin leipäohjeita, sillä erikoisuudella, että laitetaan kylmään uuniin, vesihaude uunin pohjalle ja sitten vasta väännetään paistolämpötila, joka saa olla miedompi ja riittävän pitkä, että limppu kypsyy varmasti sisältä. Mutta tällä tavalla paistettuna täytyy muistaa aina voidella limppu vedellä. Tämä kylmään uuniin laitto takaa, sen tosi rapeuden mitä aina kaipaan.
Tuota pitsataikinankin hapatusta täytyy kokeilla, mistä metsänvartija kertoi.
Ruisjauhoilla saa makua (ja terveellisyyttä) lisättyä ja öljynä voi käyttää esim. aurinkokuivattujen tomaattien öljyä purkista. Ja miksei sämpylöihin voisi laittaa myös esim. pestoa?
Anoppini teki patonkia mihin laitettiin pestoa. Se ei siinä kamalasti maistanut, mutta tosiaan sitä voi laittaa. Määrä vaan oikeaksi. :)
Ja tosiaan juustoraastetta päälle ja taikinaan. Oikeetaan taikinaan voi laittaa mitä vaan mitä mieleen juolahtaa tai kaapista löytyy. :) Vaikka en itse ole mikään leivän/sämpylöiden leipoja (eivät meinaa koskaan onnistua) niin silti olen monenmoisia sämpylöitä muiden tekemänä nähnyt. Eli siis monenlaisia maku aineita voi laittaa. :) Uskallusta ja mielikuvitusta peliin!
Ja tosiaan, suola lisätään taikinaan tämän
juurivaiheen jälkeen.
Ja samaa mieltä Metsiksen kanssa...
suolaa pitää sämpylöissä olla että maistuvat.
Tämä tietysti maku- ja tottumiskysymys.
Paljon eroa tekee myös käytettävä neste.
Erilaisia ohjeita löytyy varmasti maidolle,
piimälle, jugurtille...
Noin perusasiana sanoisin, jos en nyt kirjoita mistään kasvislisäyksistä, että kun lorauttaa hieman siirappia hiiva-suola ja nesteseokseen , niin sämpylä saa makua ja tulee maukkaampi. Mutta ihan vähäsen. Ja esim. jos kaurapuuroa on jäänyt yli ja sen lisää puuroksi nesteeseen ennen jauhojen laittoa, niin jopa tulee mureita ja maukkaita. Sittenhän on ne muutkin mitä täällä mainittu. Ja vaikka muutama kauha perunamuusia, mikäli jäänyt, niin nam, miten pehmeitä ja hyviä sämpylöitä tulee. (:P)
Minä laitan aina sellaista "sokerijuurikaskuitua siihen vesi- tai maitoseokseen. Sen pitää saada hetkisen noin 10 minuuttia turvota. On hyvä kuidun antaja ja antaa makua. Sekä tietenkin vehnä-, kaura- tai muu lese, kohtuullisesti laitettuna.
Jos ei ole, niin survon sauvasekoittimella vaikka Eloveenasta pienemmäksi ja lisään niitä.
Mutta maukkaassa sämpylässä täytyy olla hieman makeutta, sen olen huomannut, mutta ei mitenkään saa olla imelää, eli kohtuullisesti. Jopa omppuhilloa voi muutaman desin laittaa.
Ja anna hieman olla ritilän päällä tai siinä pellillä, älä heti heittele muovipussiin, sillä rapeus syntyy siinä vaiheessa, maku asia, mutta minä tykkään rapeista sämpylöistä. Ja pinnan voi voidella miedolla suolavedellä ennen uuniin laittoa, niin kuoreenkin tulee halutessa hieman makua. Ja jos tykkää todella valkosipulista voi tähän vesi-suolaliuokseen puristaa valkosipulinkynsi ja voidella sitten sillä. (:P)
Ja jos tykkää todella valkosipulista voi tähän vesi-suolaliuokseen puristaa valkosipulinkynsi ja voidella sitten sillä. (:P)
Tuohan onkin jännä idea. En ole tullut ajatelleeksi tuota. Pitääkin tehdä tuo temppu. Sinulla oli muitakin tosi hyviä ideoita. Meinaan testata leivän tekoa nyt itse. Siis että kaupan leivät ja sämpylät jätän ostamatta ja teen itse. En ole siinä mikään mestari, mutta löysin täältä monia hyviä reseptejä mitä testaan opetellessani. Ja nämä piian vinkit oli erinomaisia myös. :)
piia kirjoitti asiaa, siirappia minäkin omissani käytän, usein myös puuron jämät, tai sitten annan "juuren käydä" jonkun aikaa, ennen alustusta, se saa leivän ja sämpylän maistumaan ! Sisiliassa pizzataikinakin tehdään juurimenetelmällä. nimimerkki: nuoruutensa leipomossa viettänyt :-)
JA tämän opin jo mummolta ja äidiltäni (kaikki leivät tekevät ja tekivät itse) leivästä tulee mauton, jos suolaa on liian vähän ! niin kuin monissa noissa pussinkylkiohjeissa tahtoo olla, kun on kuulemma niin vaarallista
Tuota juuri hommaa mietin. Onko se siis niin, että juuri tulee siitä kun laittaa nestettä, hiivaa ja jauhoja astiaan ja antaa olla siellä yön yli? Ja kannattaisiko jokaisesta leipä/sämpylä taikinasta ottaa pieni pala talteen ja tämä toimisi juurena? Ja pitäisikö tuota taikinasta otettua juurta jotenkin sitten herätellä tai muuta?
jep. en minä näissä vaaleissa leivissä juurta talleta. neste, vähän hiivaa, vähän jauhoa, sekoita ja anna olla lämpimässä peiteltynä, välillä voi rivakasti sekoittaa, pari kolme tuntiakin riittää .... kun alkaa kuplia... mitä pidempää käy, sen enemmän tulee happamuutta.
Virhe
One fine body…
Tässä yksi hyvä ohje http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/9184/Valkosipulipatonki missä taikina kuplii.
Kuvat päivittyvät heti, kun suljet tämän lisäysnäkymän kuva-napista.
on se tuo leipä kallista kaupassa ::o
Pitkästä aikaa kävin leipäosastolla, kun sieltä tuli niin hyvä tuoksu, vaan hinnat ovat tosiaan pilvissä.
Kyllä tekee itse m ieli leipaista leipää, ja kun se ei paljoa viitseliäisyyttä tarvitse ja kun se on kivaakin.(:P)
Minulla on juuri sekaleipataikina nousemassa ja suolasta tuli mieleen, etta leivon aina meriveteen (80% merivetta 20% makeaa vetta) ja se antaa ihanan maun. Vesi on puhdasta Intian valtameresta, keitan siina perunat ja vihanneksetkin. :-)
http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/43023/Mannarahkas
http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/83247/Rahkainen%20peltileipä
Tuossa muutama minun lemppari. Viimeinen on todella helppo koska se vain levitetään pellille. Sen voi paloitella neljään osaan (kuten ohjeessa) tai useampaan, jolloin siitä on helppo lohkoa "sämpylöitä".
Kun mies laittaa tänään uuden monistuskoneeni lyöntiin monistan ja laitan tuonne kokeiltavien reseptien joukkoon. -kiitos vinkistä!(:P)
Ja metsänvartija on ihan oikeassa sen suolan suhteen, jos ei myös suolaa tarpeeksi, ei makua!
Ja tuo juuri homma hyvä! Ja kyllä vaan myös hiivajauhoista miedosti hapatetulla juurella tulee hyviä limppuja. Ja limpussa täytyy olla tiivis taikina.
Savossa hyviä limppuja ja aina leikattavan hyvä, tiivis taikina.
Minä teen usein pitkänomaisia limppuja. Laitan ne sellaiseen pitkänomaiseen vuokaan ja vuoraan sen leivinpaperilla. Sen tähden, koska minulla tuo siivutuskone. Laitan siihen säädön 1,5cm ja kun leipä on ollut vuuassa, se on leikattavan ryhdikäs. Siis pitänyt kutinsa muodon suhteen.
Minulla myös joitakin leipäohjeita, sillä erikoisuudella, että laitetaan kylmään uuniin, vesihaude uunin pohjalle ja sitten vasta väännetään paistolämpötila, joka saa olla miedompi ja riittävän pitkä, että limppu kypsyy varmasti sisältä. Mutta tällä tavalla paistettuna täytyy muistaa aina voidella limppu vedellä. Tämä kylmään uuniin laitto takaa, sen tosi rapeuden mitä aina kaipaan.
Tuota pitsataikinankin hapatusta täytyy kokeilla, mistä metsänvartija kertoi.
Myös erilaisilla jauhoilla, leseillä ja hiutaleilla makuja :)
Tein itsekin!
Ja tosiaan juustoraastetta päälle ja taikinaan. Oikeetaan taikinaan voi laittaa mitä vaan mitä mieleen juolahtaa tai kaapista löytyy. :) Vaikka en itse ole mikään leivän/sämpylöiden leipoja (eivät meinaa koskaan onnistua) niin silti olen monenmoisia sämpylöitä muiden tekemänä nähnyt. Eli siis monenlaisia maku aineita voi laittaa. :) Uskallusta ja mielikuvitusta peliin!
juurivaiheen jälkeen.
Ja samaa mieltä Metsiksen kanssa...
suolaa pitää sämpylöissä olla että maistuvat.
Tämä tietysti maku- ja tottumiskysymys.
Paljon eroa tekee myös käytettävä neste.
Erilaisia ohjeita löytyy varmasti maidolle,
piimälle, jugurtille...
Minä laitan aina sellaista "sokerijuurikaskuitua siihen vesi- tai maitoseokseen. Sen pitää saada hetkisen noin 10 minuuttia turvota. On hyvä kuidun antaja ja antaa makua. Sekä tietenkin vehnä-, kaura- tai muu lese, kohtuullisesti laitettuna.
Jos ei ole, niin survon sauvasekoittimella vaikka Eloveenasta pienemmäksi ja lisään niitä.
Mutta maukkaassa sämpylässä täytyy olla hieman makeutta, sen olen huomannut, mutta ei mitenkään saa olla imelää, eli kohtuullisesti. Jopa omppuhilloa voi muutaman desin laittaa.
Ja anna hieman olla ritilän päällä tai siinä pellillä, älä heti heittele muovipussiin, sillä rapeus syntyy siinä vaiheessa, maku asia, mutta minä tykkään rapeista sämpylöistä. Ja pinnan voi voidella miedolla suolavedellä ennen uuniin laittoa, niin kuoreenkin tulee halutessa hieman makua. Ja jos tykkää todella valkosipulista voi tähän vesi-suolaliuokseen puristaa valkosipulinkynsi ja voidella sitten sillä. (:P)
Tuohan onkin jännä idea. En ole tullut ajatelleeksi tuota. Pitääkin tehdä tuo temppu. Sinulla oli muitakin tosi hyviä ideoita. Meinaan testata leivän tekoa nyt itse. Siis että kaupan leivät ja sämpylät jätän ostamatta ja teen itse. En ole siinä mikään mestari, mutta löysin täältä monia hyviä reseptejä mitä testaan opetellessani. Ja nämä piian vinkit oli erinomaisia myös. :)
JA tämän opin jo mummolta ja äidiltäni (kaikki leivät tekevät ja tekivät itse) leivästä tulee mauton, jos suolaa on liian vähän ! niin kuin monissa noissa pussinkylkiohjeissa tahtoo olla, kun on kuulemma niin vaarallista
Itse teen melkein aina juurimenetelmällä sämpylät - siis silloin harvoin kun teen, ei ole leivän leipominen mun suosikkijuttu.