Kokemuksia kotona tehdystä tuorepastasta?

Jippis
Tässä oheiseen pasta-keskusteluun sivupolku.

Mistä jauhoista teette tuorepastanne kotona? Olen tähän asti käyttänyt sekaisin durumvehnää ja tavallista kotimaista vehnää, mutta satuin katsomaan "Raholan syötävistä sanoista", mitä durumvehnästä siellä sanotaan. Sieltä löytyikin näkemys, jota piti ihan hetken aikaa sulatella. Mitä mieltä olette tästä:

"Pastateollisuuden raaka-aineena käyttämä vehnän lähisukulainen Triticum durum on suomeksi kova vehnä, makaronivehnä eli lasivehnä. Se sisältää gluteenia eli sitkoainetta enemmän kuin vehnä, joten se sopii mainiosti pastan valmistamiseen. Kova vehnä ei meillä kasva, joten se on tuotava ulkoa. Monet puhdasoppisuuden kannattajat ovat sitä mieltä, että kotitekoinen pasta ei onnistu, jollei siihen käytetä kovaa vehnää. Mutta ei italialainenkaan perheenemäntä osta tuorepastaansa kovaa, vaan aivan tavallista leivontavehnää. Sideaineena tuorepastassa on nimittäin muna. Tehdastekoisessa "tuorepastassa" on jouduttu tekemään kompromisseja valmistusprosessin vaatimusten, säilyvyyden ja kuluttajan toivomusten välillä, joten siinä käytetään durumvehnää ja paljon vähemmän munaa kuin kotitekoisessa.

Aito kotona tehty tuorepasta on aina ennen tehty yksinomaan tavallisesta vehnästä ja munasta, niin Italiassa kuin muuallakin. Nykyisin saa kuitenkin durumvehnää ruokakaupasta kilon pakkauksissa. Jotkut innokkaat kotikokit ovat menneet liiankin pitkälle – koska tiedetään, että teollinen pasta tehdään Italiassa durumvehnästä, myös kotitekoinen munapasta tehdään durumvehnästä. Mutta se on tietysti aivan väärin. Olen itse joutunut eräässä joukkokokkaustilanteessa sekoittamaan munapastan durumvehnäjauhoista ja tuloksena oli aivan liian sitkeää, suorastaan hankalasti syötävää pastaa. Sääntö on selvä: Durumvehnää ja vettä, tavallista vehnää ja munaa."

http://www.kolumbus.fi/rahola/sanastot/d-e-f.html#duru

20.10.2008

Merkintä on julkinen ja kaikkien nähtävissä.

Kommentit