Kevyttä kasviksista allergikolle

Hapsu
Löysin tämän palstan selatessani uusia makuelämyksiä. Okei, kuulostaa satavarmasti helpolta tehdä kevyttä kasviksista, mutta mistä niihin maku, kun on allergioita enemmän kun jaksaa luetella.

Alkuun heti, että kaikki pippurit ovat kiellettyjen listalla, samoin paprika. Sitruksia...nooh...niin ja näin, ei saisi, mutta minäpä kokeilen onneani kuitenkin niiden kans. Ei avokadoa eikä muitakaan eksoottisia. Banaani ja ananas, siinäpä ne omppujen ja kaalin kaverit onkin. Maito käy, joten gratiineja kokeillut, mutta pelkkä kukakaali ja juusto suolan kans ei oikein toimi makuelämystä luodessa.

Onko kellään tietoa, miten sais kotimaiset juurekset maistumaan edes hiukkasen joltain. En kiellä, etteikö ne siltäänkin ole varsin maukkaita, mutta vuosikausia vaihtelemalla kaaleja raa-asta keitettyyn, alkaa hieman tökkiä. Porkkanaankin olen keksinyt vain sen keitetyn ja raa-an vaihtoehdon ja raakaa kaikissa muodoissa, raaste, tikut, viipaleet, siltään, mutta ainapa se maku on sama.

Maustekasveista käy yleensä lehtimuotoiset, mutta ei korianteri eikä laakerinlehti. Pää vain hakkaa kertakaikkiaan tyhjää :S Kokeilunhaluinen olen vähän yhden jos toisenkin version kanssa, mutta keittokirjojen ohjeet ovat täynnä mausteita ja jäljelle jää keitetty vesi, juures ja suola....

Myös kaikki muutkin vinkit maukkaista ruuista ilman pippureita ja rasvaa olisivat tervetulleita. Voipi niitä täällä ollakkin, mutta näin tunnin vanhana selailijana en ole ehtinyt koko paikkaa kahlaamaan läpi.

Rasvat sen takia alas, samoin hiilarit, kun tuota painoa pitäis saada "hiukkasen" pois :-)

Mukavaa alkavaa kevättä kaikille:-)

27.2.2007

Merkintä on julkinen ja kaikkien nähtävissä.

Kommentit

Hilda
Itse teen joskus omanasta herkkua: Hapan vihreä omena lohkoiksi, siemenkota pois ja viipaleet lautaselle. Mikroon pariksi minuutiksi. Namia! Eikä tarvii sokeria, ei voita, ei mitään kuorrutusta...
12.3.2007

Kuvat päivittyvät heti, kun suljet tämän lisäysnäkymän kuva-napista.

Hapsu
iikkarille kiitos ideasta :) Kokeilin ja vielä ainakaan ei iho kuki, vaikka eilen tein erinäisiä koepaahtoja :)

Viimeisin niitti allergiakokkauksen vaikeuteen tuli, kun maitotuotteet julistettiin kiellettyjen listalle. Tähän mennessä erilaiset juustot ovat olleet kiva lisä vähän kaikkeen, mutta nyt niille saa sanoa heippa. Noooh, eikö se tästä joskus taas helpota....
12.3.2007

Hapsu
Kiitos teille kaikille kivoista vinkeistä. :-) Manteleista ja pähkinöitä en pysty käyttämään. Löysin kivan korvikkeen niille auringonkukan siemenistä, joiden maku muistuttaa ainakin hivenen pähkinää. Samoin pähkinäöljyn voi makunsa puolesta (ainakin melkein8-) ) korvata kylmäpuristetulla auringonkukkaöljyllä.

Kaikki pahimmat allergiat ovat minulla. Ja lisää tuli viime käynnillä. Tomaatti, paprika, ananas, raa-at juurekset (kaikki :( ) mausteista kaneli, jota mielelläni olen käyttänyt ja ihmettelen miksi aina vaan kutiaa. No se on sitten sunnuntaipullastakin pois.

Liharuokiakin meillä syödään ja broileripainotteisesti itselleni. Kalkkuna astui kuvioihin uutena tulokkaana puolivuotta sitten ja sitäkin on helppo masutaa miedosti yrteillä, kun on muutenkin nii mieto. Persilja ja tilli menivät sinne allergialistaan, joten mielikuvituksestakin meni iso osa mukana.

Eniten kaipaan kebab annoksia ja tacoja....kunnon mehevää pizzaa ja pastaa.

Eerolle kiitos muistuksesta, että bataatikin on olemassa:-) Sen ei pitäisi keitettynä allergisoida. Eipä tulis mieleen kyllä raakana popsiakkaan. Samoin vois nuo sienet tuolta pakkasesta laittaa, vaikka en sen ihmeempi sienifani olekkaan.

Papuja olen oppunut pikkuhiljaa laittamaan muutenkin kuin vain purkista pannulle ja suuhun. Valkosipuli meni pannaan, joten tavallista sitten hyvin kypsennettynä ja pieninä annoksina. isompi määrä tekee ikeniin rakkuloita.

Välillä käy mielessä miten näin kummallisella ruokavaliolla olen saanut reippaat lisäkilot:D mutta kiitos vielä kerran kaikille tasapuolisesti hyvistä vinkeistä. Kermaviilistä onnistuin tekemään kivan salaatinkastikkeen ja siitä tulikin oikein hitti meidän porukassa. Sopii vauvasta vaariin.

Näkyillään;)
5.3.2007

Hilda
Manteleista saa täyteläisyyttä kasvisruokaan! Jauheena uppoaa aika tehokkaasti esim. keittojen sekaan, lastuina vaikuttaa jo ulonäköönkin piristävästi esim graiinin pinnalla. Samoin saksanpähkinä, pistaasi, kokeilemalla oppii tietämään mistä tykkää ja sähkökäyttöinen kahvimylly on hyvä apu! Makua voi toki hakea myös esimerkiksi pähkinäöljystä.
1.3.2007

Eero
Nuo tvluvan mainitsemat mausteet ovat varmasti hyviä vinkkejä, jos eivät vain allergisoi. Bataatista on täälläkin keskustelupalstassa monissa yhteyksissä puhuttu, saattaisiko se käydä? tai pavut ja sipulit? mites joidenkin jugurttien yms rahkojen käyttö kasvisten kanssa? tai jotain kasvishakkeella täytettyjä tomaatteja tai sipuleita? esim. jotain herkkusieniä tai sieniä yleensäkin?

Itse on kyllä kieltämättä niin lihansyöjä, että on itselle aika vaikea miettiä kasvisruokia... :/
1.3.2007