Poika tänään kyseli, josko tul...

Vaniljasokeri
Poika tänään kyseli, josko tulisivat huomenna syömään meille lasagnea. Toivotin tervetulleiksi, mutta meillä on huomenna edelleen lohikeittoa, ei lasagnea. Miniä ei syö kalaa (eikä paljon muutakaan :) ) joten lohikeitot saamme syödä itseksemme. Lasagneni on kuitenkin jotain niin yli-ihanaa, että se on pakko jakaa myös tänne.
Kuten jo esittelyssänikin kerroin, teen ruuat yleensä näppituntumalla, siksi onkin helpompi laittaa lasagnen ohje tänne eikä resepteihin.

Jos haluaa mehevämmän lopputuloksen, niin lasagneen käytettävä jauheliha kannattaisi olla nauta-sikaa tai sika-nautaa, ihan miten päin vaan. Itse käytän kuitenkin useimmiten paistijauhelihaa, ainakin jos olen saanut sen itse ostaa. Mies on jo pikkuhiljaa oppinut ostamaan myös paistijauhelihaa, mutta koska suojakaasuun pakatuissa paistijauhelihoissa on vain pieni osa paistia, niin silloin ei voi tietää mitä jauhelihaa ruuassa on todellisuudessa. Itse ostan jauhelihankin useimmiten sittarin "lihatiskistä". No vielä ollaan hengissä, oli se mitä tahansa. Sitä on kuitenkin n. puolikiloa-700g, riippuen siitä montako päivää sitä olen suunnitellut syöväni. Jos jään esimerkiksi talvilomaleskeksi, teen sitä ison vuo'an ja nautiskelen siitä monta päivää :)

Jauheliha paistetaan ja maustetaan (grillausmauste, suola, mustapippuri, paprikajauhe) ja lisätään muutama rkl vehnäjauhoja. Sekoitetaan jauhot jauhelihan joukkoon ja annetaan hetki ruskistua. (Tässä kastikkeessa jauhojen ruskistumisella ei ole niin väliä, koska kastikkeesta tulee ennemminkin punainen kuin ruskea.) Lisätään nestettä, joka on yleensä pannun huuhdeliemi plus vesi. Sopivasti. Tässä vaiheessa sen voi jättää vielä melko paksuksi. Lisään 2 kpl tomaattipure purkkia (niitä pieniä) sekä tuoretta valkosipulia raastettuna (Itse laitan TOOOOSI paljon valkosipulia, n. 4-6 isoa kynttä) Rakastan valkosipulia ja tässä se saa maistua reilusti! Ja muistakaas, EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA ketsuppia, vaan tomaattisosetta tai pure'tta!!! Seuraavaksi n. 2 dl ruokakermaa (tai jos olen yksin kotona, laitan kuohukermaa). Annan kiehua hiljalleen sen aikaa kun teen juustokastikkeen. Ja lopuksi vielä tarkistan maun.

Juustokastikkeeseen oivariinia epämääräisen isokokoinen pala. Tai toisinaan käytän myös rypsiöljyä. Siihen jauhot ja sekoitetaan tasaiseksi. Lisätään maito ja sekoitetaan kunnes se on jo kastiketta, eikä epämääräinen möykky jauhoja ja rasvaa. Jostain syystä käytän tähän juustokastikkeeseen punaista maitoa (ylläri) ;) Juustoraaste lisätään kun kastike on sopivan löysää ja keitetään kunnes juusto on kokonaan sulanut. Lisään mausteet suolaa, valkopippuria sekä muskottipähkinää jauheena, joka ei kuitenkaan saa maistua liikaa kastikkeessa. Keitetään kokoon ja sitten voikin alkaa täyttelemään voideltua vuokaa. Pohjalle ensin molempia kastikkeita kerros, jonka jälkeen lasagnelevyjä ja taas molempia kastikkeita toinen kerros jne...Päällimmäisen levykerroksen jälkeen laitan pelkän juustokastikkeen. Pinta ei tarvitse ylimääräistä juustoa, jos kastikkeessa on sitä jo tarpeeksi. Saa olla uunissa (jonka lämpötila n. 175 astetta) n. tunnin tai vähän ylikin. Annan vetäytyä vartista puoleen tuntiin, joskus ei lainkaan, jos on kova nälkä, eikä malta odotella :)

Tätä ei saa tehdä kiireellä! Vieressä on hyvä myös olla punaviiniä, jota suosittelen lorautettavan myös jauhelihakastikkeeseen. Molempia kastikkeita saa olla aika runsaasti, ettei lasagnesta tule kuivaa.
Eipä sitten muuta kuin nauttimaan raikkaan salaatin sekä punaviinin kera!!! Maailman parasta! Taitaakin olla meidän ruokalistalla "taas" ensi viikonloppuna!

3.3.2013

Merkintä on julkinen ja kaikkien nähtävissä.

Kommentit