Jokos olette valmistelleet ruo...

minna bunce
Jokos olette valmistelleet ruokia joulua odottamaan? Suunnitelleet joulumenuuta? Tuleeko pöytä olemaan katettu perheenne perinteisillä jouluherkuilla vai onko sinne tulossa jotain uutta?

Itse olen purkittanut kilon verran "säilöttyjä sipuleita" ja tiun "etikkamunia" valmiiksi maustumaan.
Pieni hedelmäkakku on myös jo brandylla ruokittavana.

Kinkun valmistan tänä vuonna hieman mausteisemmin, eli keitän ensin jouluisessa mausteliemessä, jonka jälkeen kuorrutan siirappi-chilli-Dijonkuorrutteella.

Koivettoman kalkkunan "crown" paistelen uunissa ja lisukkeeksi marjaisa kastike.

Lanttu- ja porkkanalaatikot esivalmistelen pakkaseen sitten pari viikkoa ennen joulua. Jotain jouluista leipää myös pakkaseen, koska en varmasti ehdi leipoa tuoretta leipää ihan siinä aattoaamuna.

Graavilohta teen vain pienen määrän...itselleni :D, kun sitä ei kukaan muu meidän taloudessa syö. Lohen värjään mustikoilla ja/tai punajuurella. Niistä saa kauniita ruusukkeita.

Sinappia valmistan ihan vähän ennen joulua. Konjakkisinappia luultavimmin.

Joulutorttuja leivon ilmanmuuta. Luumuhillon varmaan keittelen niihin itse. Suklaatryffeleitä pyörittelen, anopille. Piparkakkutalon leivon pienen miehen iloksi. Ja joulukuuseen koristeeksi "lasipipareita".

Kasvislisukkeita tulee olemaan ainakin meille perinteinen joulun mausteinen punakaali, hunajaiset pikkuporkkanat, perunat paistettuna uunissa hanhen rasvassa kullanruskeiksi, brysselinkaalia pekonilla. Kasviksia valmistetaan reilusti, jotta riittävät tapaninpäivän perinteiseen "Bubble and Squeak-aamiaispaistokseen", eli kaikki tähteeksi jääneet kasvikset muussataan keskenään ja tästä sekasotkusta sitten paistellaan voissa pihvejä.

Tässäpä nämä minun tähänastiset suunnitelmat :)
Keskustelu liittyy Kotikokin ulkopuolle

7.11.2011

Merkintä on julkinen ja kaikkien nähtävissä.

Kommentit