Alipaino

danieela
Onko täälä ketään muuta joka on alipainoinenja pieni ruokainen. Haluaisin kuitenkin syödä terveellisesti. Nykyään kaikkeen kermaa ja rasvaa että muka saa energiaa.Auttakaa.:S

6.8.2009

Merkintä on julkinen ja kaikkien nähtävissä.

Kommentit

Jasmine85
Tuo on totta, että kun pitää saada painoa ylöspäin, saa syödä, mitä mieli tekee. Jos syö väkisin ruokaa, mistä ei yhtään tykkää, niin siinä vain inho ruokaa ja syömistä kohtaan vain kasvaa!

Mielestäni esim. maitoon tehdyt puurot ovat hyvä aamupala, jos siis tykkäät puuroista? Puuroja voi tehdä esim. täysmaitoon, saa enemmän energiaa ja makua puuroon ja kaura/neljän viljan/ruis/tattari yms. tavalliset puurothan voi myös siis tehdä maitoon. Laittaa vaikka lisänä sokeria.

Ja noista annos koko asioista ja ruokavälien pitämisestä. Itse esim. teen niin (olen tehnyt jo monen vuoden ajan) että syön jotain pientä, esim. leipä tai kiisseli yms. kerralla, mutta syönkin sitten taas max. parin tunnin välein. Usein sanonkin, että "puputan ruokaa vähän väliä". :-) Jos olen 4-5 tuntia syömättä, sen huomaa jo olöotilassa.Ja mitä useamman tunnin olen syömättä, sen huonommaksi olo menee mutta jo esim. pienen leivän jälkeen olo paranee huomattavasti!

Eli ei todellakaan tarvitse syödä esim. 3 kertaa päivässä isoja annoksia, vaan vaikka syö sitten ikäänkuin välipaloja tiheämmin ja jos pitää saada painoa, syö sitten energiapitoisia välipaloja.

Meitä syöjiäkin on niin moneen junaan; jotkut tykkää syödä esim. 2 kertaa päivässä ison annoksen ruokaa ja toiset taas tykkäävät syödä jotain pientä vähän väliä. Riippuu täysin ihmisestä miten ja kuinka haluaa syödä.

Ja rypsiöljyn lisäys ruokiin on tosiaan erittäin hyvä ehdotus.Ja se, että kun tekee itselleen ruokia, käyttää täys rasvaisia maitotuotteita ja rasvaa enemmän ruokavaliossa ja ruoan tekemisessä.

Myös maustetut tuorejuustot ovat hyviä ruoankaitossa; antavat makua ja energiaa.
5.9.2009

Kuvat päivittyvät heti, kun suljet tämän lisäysnäkymän kuva-napista.

Liliar
Minä olen ollut alipainoisen rajalla melkein koko ikäni. Noin 4 vuotta sitten paino putosi vaarallisille rajoille, enkä meinannut millään saada sitä takaisin. Välillä se nousi ja sitten kun innostuin aloittamaan juoksuharrastuksen, paino laski taas huomaamatta niin alas että välillä huimasi.
Tuntuu, että mulla auttoi tosiaan tuo kuhankeittäjän mainitsema ikä ja sitten yllättäen kuntosalitreeni yhdistettynä proteiinipitoiseen ruokavalioon. Käytän edelleen aika ajoin noita Tiia75:n suosittelemia proteiini- ja hiilihydraattipirtelöitä.

Tässä olisi yksi proteiinipirtelö ohje:
http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/140658/Proteiinipirtel%C3%B6

Tuo voi tietysti kyllä oudokseltaan maistua melko äklöltä. Rahkasta saa myös oikein hyviä ja proteiinipitoisia pirtelöitä. Ne on tietysti vähän 'luonnollisempiakin' vaihtoehtoja kuin noiden jauheiden käyttö. Rahkaa ja raejuustoa mä syön paljon. Niin ja sokeria käytän, vaikka joka paikassa se manataankin maanrakoon. :)

Mulle lääkäri antoi aikanaan ohjeen lisätä ruokiin rypsi ja oliiviöljyä. esim. salaatin päälle voi lisätä.
4.9.2009

Tiia75
Oletko miettinyt lisäravinteita esim.juomia?Mun miehellä oli ongelmana se ettei paino noussut vaikka kuinka söi kaikkea epäterveellistä (huutava vääryys!!!)ja alkoi juomaan proteiini ja hiilaripirtelöitä ja niillä paino nousi.
6.8.2009

Lynx
Täältä saa apua alipainoisuuteenkin. Siellä on kirjoilla montakin alipainoista tai anoreksiasta kärsiviä.
http://kalorilaskuri.fi/
6.8.2009