Mausteseokset

Ohravelli
Sain jo jonkin aikaa sitten lahjaksi kasan erillaisia mausteita , mutta käyttö tarkoitukseni niillä ovat olleet erittäin rajoittuneita. Rakastan mausteista ruokaa etenkin intilainen ja yleensäkkin aasialainen ruoka maistuu , mutta pelkälteen en ole kovinkaan monille mausteistani löytänyt suurempia käyttö tarkoituksia ja siksi ajattelin ,että jos joku tietää hyviä mauste seoksia joihin minun ei tarvitsisi hirveästi hakea enenpää mausteita kuin jotka minulla jo on niin olisi hyvä. mausteet jotka kaapista löytyy:jauhettua kuminaa, kurkumaa, chilijauhetta, kuminan siemeniä,kaneli tankoja, inkivääri jauhetta, ja tietenkin normaaleja mausteita kuten suola , erillaisia pippureita, curry jauhetta jne. Mausteet on kaiken lisäksi ostettu jostain etnisestä kaupasta ja kyseessä on 100g pusseja joten pelkälteen en usko saavani esimerkiksi kurkumaa 100grammaa kulumaan.

11.4.2009

Merkintä on julkinen ja kaikkien nähtävissä.

Kommentit

MiksaVsa
Löysin tollasen maustetaulukon, jossa on suosituksia, mihin ruokaan mikin mauste sopii. Jos Lontoo taittuu, niin siitä voisi olla iloa uusiin kokeiluihin ;)

Huom! Linkki avaa suoraan PDF-tiedoston, joten vaatii Adobe Acrobat/Reader ohjelman...
Spice Chart

EDIT: löytyi vastaava suomenkielellä myös:
Maustekartta :P
14.4.2009

Kuvat päivittyvät heti, kun suljet tämän lisäysnäkymän kuva-napista.

insanity_
Sain intiasta tuliaiseksi "Muscade" - maustetta.
Ilmeisesti muskottia?! Kokonaisia kukintoja 70g paketti..
Eikös muskotin pitäis olla huumeeseen verrattavaa jos sitä myydään näin isoissa paketeissa? Yksi kukinto painaa keskimäärin 6g.
Mietin että jauhaisin nämä kukinnot jos niitä ei muuhun osaa käyttää.. Onko vinkkejä?
12.4.2009

Hörvelö
Ohravelli:

en ole kovinkaan monille mausteistani löytänyt suurempia käyttö tarkoituksia ja siksi ajattelin ,että jos joku tietää hyviä mauste seoksia joihin minun ei tarvitsisi hirveästi hakea enenpää mausteita kuin jotka minulla jo on niin olisi hyvä. .

auttaisiko tämä?

http://www.finfood.fi/finfood/ffom.nsf/0/2E86D0E97E85DC6DC2256F31003DD0CC?opendocument&ryhma=2
12.4.2009

White Trash
Kiitos Quid! Olenkin monesti ihmetellyt
että mitä eroa on ground cuminilla ja caraway
seedeillä!
11.4.2009

quid
Ohravelli:

mausteet jotka kaapista löytyy:jauhettua kuminaa, kurkumaa, chilijauhetta, kuminan siemeniä,kaneli tankoja, inkivääri jauhetta, ja tietenkin normaaleja mausteita kuten suola , erillaisia pippureita, curry jauhetta jne. Mausteet on kaiken lisäksi ostettu jostain etnisestä kaupasta ja kyseessä on 100g pusseja

Muistutuksena vain: jos pussin kyljessä lukee ground cumin ja cumin seed, niin kyseessä ei ole kotoinen Suomessa kasvava kumina. Cumin (Cuminum cyminum) on roomankumina, joka tunnetaan myös nimillä juustokumina ja jeera. Suomessa kasvava kumina (Carum carvi) on englanniksi caraway.
11.4.2009