Vegetaristista vegaaniin

Ville K.
Tänään tulee tasan vuosi täyteen siitä, kun jätin lihan kokonaan pois ruokavaliostani. Kokeiluun sain kipinän asuttuani jonkin aikaa yhdessä kasvissyöntiä harjoittavan koulukaverin kanssa. Laitoimme yhdessä usein ruokaa ja minulle sopi hyvin, että söimme kasvisruokaa, joka hänen laittamanaan oli erityisen maukasta. Ajattelin tuolloin, että josko sitä itsekin pitäisi kokeilla – ja kas, vuosi on hurahtanut enkä kertaakaan ole kaivannut liharuokaa.

Aina silloin tällöin on tullut eteen kiusallisia tilanteita, kun toiset ihmiset joko tietämättömyyttään tai vain härnätäkseen ovat yrittäneet tarjoilla minulle liharuokaa. Aika paljon siinä on seliteltävää riittänyt ja enemmänkin hymähtelyä tai suoranaista päänaukomista saanut osakseen, kuin positiivista palautetta tai sopivan neutraalia suhtautumista. Etenkin noilla isovanhemmilla oli alkuun pitkään vaikeuksia muistaa muutosta ruokavaliossani, kun kuukauden välein kävin heidän luonaan vierailulla. Mutta oppivatpa lopulta ;)

Olin alkuun vakuuttunut, että lihan korvaaminen sopivilla kasvis- ja eläinkunnan tuotteilla (soija, maitotuotteet jne) paranti vointiani ja yleistä jaksamistani. Näin vuoden jälkeen en ole kyllä enää niin varma, koska elämäntapani ovat jo kauan olleet terveelliset eikä lihansyöntini ollut mitenkään runsasta ennen kasvissyöjäksi ryhtymistä. Ehkä ero olisi ollut merkittävämpää, jos olisinkin ryhtynyt täysin vegaaniksi sen sijaan, että noudatin lakto-ovo-pescovegetaristin ruokavaliota. Edellä mainitussa sanahirviössä lakto tarkoittaa siis maitopohjaisia tuotteita, ovo kananmunaa ja pesco kalaa. Olenkin nyt miettinyt, että seuraavan vuoden ajan vaihtaisin ruokavalioni täysin vegaaniksi eli jättäisin pois maitotuotteet, kananmunan ja kalan. Siinä olisi mielestäni mielenkiintoinen ja kiehtova haaste, jolla voisin taas testata omaa itsekuriani ja kehittää kokkailuani aiempaa tiukempien raamien puitteissa. Myöskin mahdolliset terveysvaikutukset kiinnostavat. Ja tietty myös ekologis-eettiset syyt painavat vaakakuppia veganismin puolelle (aihe, josta saisi helposti oman viestiketjun aikaiseksi).

Nykyisenä informaatioähkyn aikana ei varmasti ole mikään ongelma lähestyä tätä uutta ruokavaliota ainakaan tietopuolta ajatellen. Kirjastoista ja googlettamalla saa varmasti runsaasti tietoa. Sitä ennen olisi kuitenkin mukava saada vegaaneilta kotikokeilta vähän vinkkiä alkuun pääsemiseksi. Näin näppituntumalta homma vaikuttaa edellyttävän vähän syvempää paneutumista ruokaympyrän suunnitteluun, että kaikki mahdolliset kehon kaipaamat ravintoaineet tulee varmasti saatua. Ainakin hallitsen jo tofun valmistamisen, joten lähtökohdat kai on suht hyvät ;)

Huh, johan pukkasi tekstiä! Ehkä minä nyt lopetankin tähän esittäen vielä lopuksi toivomuksen kaikille asiassa itseäni viisaammille, että kertoisitte mihin tästä halusta ja aikomuksesta olisi seuraavaksi hyvä ryhtyä ihan noin niin kuin käytännössä. Kiitoksia jo näin etukäteen :-)

-Ville-

PS: Loppukevennyksenä mainittakoon vielä, että minulla on ollut jo 13-vuotiaasta asti (10 vuotta)metstästyskortti, jonka olen joka vuosi tähän asti maksanut sekä tietenkin aseenkantoluvat ja omat pyssyt. Lisäksi kuulun edelleenkin kotiseutuni metsästysseuraan, jonka hirvijahteihin olen monena syksynä osallistunut. Metsästäjä- ja Jahti-lehdet kolahtelevat yhä postiluukusta, mikä on tietysti hieman erikoista, koska en enää varsinaisesti metsästä saati sitten syö lihaa.

1.2.2009

Merkintä on julkinen ja kaikkien nähtävissä.

Kommentit