Ne joka syksyiset, pienet ja punaiset vieraat keittiössä :X Tunkeutuvat leipäpusseihin ja himoitsevat hedelmiä... Tiedän, että paras keino on viedä roskat jokapäivä jne. Mutta vaikka vien kaksikertaa niin silti niitä pörrää. Näin sitten mainoksen, että on myynnissä "ansa" näille liihottajille. Ihan on biolooginen ase :P.. Onko kellään kokemuksia tästä torjuntamuodosta tai muusta vastaavasta :S
Mulla oli jäänyt valkoviinietikkapullo auki ja
kun ajattelin sitä johonkin lorauttaa niin
huomasin että oli täynnä banaanikärpäsiä.
No, siitähän tulikin mauste-etikka! Ei vaan.
Oli tehokas ansa.
Suosittelen ainakin ensin kokeilemaan tuota etikkavettä. Näin nimittäin eilen kukkakaupassa tämän "biologisen aseen" ja hinta oli mielestäni hiukan suolainen: 9,90 . Tietty kaikki on suhteellista, mutta itse kokeilisin ensin kotikonsteja ja sitten vasta kävisin kaupan välineillä kärpässotaan.
Suosittelen ainakin ensin kokeilemaan tuota etikkavettä. Näin nimittäin eilen kukkakaupassa tämän "biologisen aseen" ja hinta oli mielestäni hiukan suolainen: 9,90 . Tietty kaikki on suhteellista, mutta itse kokeilisin ensin kotikonsteja ja sitten vasta kävisin kaupan välineillä kärpässotaan.
Täällä oli rautakaupassa tarjouksessa 6e. Että ei paha.
Laitoin viimeyöksi sen etikka loukun tiskipöydälle, mutta ei ainoatakaan öttistä. Tiskipöydälle unohtuneessa iltapuurolautasessa hortoili muutama maha pulleana ::o Tosin kyllä näyttää, ettei niitä tänä syksynä niin vimmatusti ole kuin joskus...
Täällä oli rautakaupassa tarjouksessa 6e. Että ei paha.
Laitoin viimeyöksi sen etikka loukun tiskipöydälle, mutta ei ainoatakaan öttistä. Tiskipöydälle unohtuneessa iltapuurolautasessa hortoili muutama maha pulleana ::o Tosin kyllä näyttää, ettei niitä tänä syksynä niin vimmatusti ole kuin joskus...
Miulla kyl toimii aika hyvin..Joku viellä neuvo että se tiskiaine pitäs tiputtaa varovasti sinne etikkaveden sekkaan :-)
Täytyy koettaa jotain konstia. Meillä on pieniä mustia, mitä ne nyt sitten olivatkin. Tomaatitkin täytyy laittaa jääkaappiin ja en ollenkaan tykkää kylmistä tomaateista. ÖRK!
Siihen omatekoiseen loukkuun oli eksynyt taas muutama onneton.. ;) Laitoin juuri omenankuoria joukkoon houkuttimeksi 8-)
Oletko mailo kokeillut niihin kukassa pörrääviin toluvettä. Minä vaihdoin mullan ja kun muutama kärpänen ilmaantui, laitoin suihkupulloon hiukan Tolua ja päälle vettä. Sillä suihkuttelin mullan useampana päivänä parin viikon ajan. Kun jaksaa sinnitellä ja toluttaa kaikki kuoriutuneet kukkakärpäset niin alkaa olla voiton puolella...
meil oli viime vuonna ko öppisiä riesaks, ni mies laittoi yöksi keittiöön palaa semmosen halogeenilampun jonka se oli ostanu kesäks terassille ököjä karkottaan; ja yllätys; TOIMI! :D.
itse olen käyttänyt tuota vesietikkatiskiaine-seosta, ja kerran laitoin sekaan vahingos siirappia; johon loppu kärpäset meiltä :D -silloinkin-
Kerrankin meidän eksoottiset ötökät on vähemmän taitavia riesoja kuin suomalaiset serkkunsa ;)... Meillä banaanikärpäsistä saa rauhan, jos kääräiseen banaanit leivinliinaan (muut hedelmät ei niitä kauaa jaksa kiinnostaa)... Mä olen Suomessa aikoinani sumuttanut kukkia etikkaliuoksella (1/10 etikkaa 9/10 vettä, muuten lehdet ruskettuu) ja se harvensi kukkakärpäsiä... Vesiansoja en ole kokeillut...
Sen olen niistä pikkukärpäsistä huomannut, että hyvin usein niitä saa riesakseen kun on ostanut yrttiruukkuja ja sitten antanut niiden vain olla keittiön pöydällä laittamatta niitä jääkaappiin:(
Tapio jep sama täällä sieltä niitä tulee..
Heverkko olen huomannu saman että etikkavesi auttaa..
Tuli mieleen että kirvoja ruiskutellaan mäntysuopa vedellä.. Auttaisko se kukkakärpäsiin!!??
Duunissa on keittiössä kamalasti niitä banaanikärpäsiä. Tein työkavereille päärynäpiirakan ja kyllä se kelpas niille siivekkäille. Vasta kun pussiin työnsin sen kakun, niin jättivät sen rauhaan.
Ja vaikka nyt viherpeukalo sivuilla ei olla, niin ..
multakin pitäisi ensin jäädyttää, ennen kuin kuin vaihtaa siitä kasveille. Näin ne ötökät kuolis. Mut jäädytä nyt sitten missä.. pakastimessako? No, ehkä se "annos" kerralla onnistuis.
Onneksi ne banaanikärpäset ei syö meitä, ainakaan tietääkseni.
Ne vain lentävät silmien edessä ja sitten harot sormilla ja kaveri luulee että näet jotain vihreitä miehiä, tai juuri kun olet vetämässä syvää henkeä, ne on sun nenässä.
Mullakin on niitä, tosin ei (vielä) niin paljoa, ku viime vuonna.
Mutta väitän että ne ei ole kaikki välttämättä banaanikärpäsiä, vaan niitä kukkamullassa viihtyviä. Sanotaanko niitä nyt sitten kukkakärpäsiksi?
Ne pitää myös hedelmistä ja viinistä, mutta asuvat kosteassa mullassa.
Hyvä testi tähän on, että työnnä silmäsi tarpeeksi lähelle kukkaruukkua ja koputtele/taputtele ruukkua. Ne kärpäset lehahtaa sieltä lentoon ja näet missä niitä majailee.
Viimevuonna kun niitä oli meillä kamalasti, olin kastelematta kasveja, kunnes ne nuokahti kunnolla. Sit vasta ja vähän vain vettä.
Mulla oli myös Ei Hedelmä Kärpäsiä -loukku.
Eli sellanen valmis purkki, jossa on nestettä, jonka pitäis houkutella niitä. Sinne jäi loukkuun 1 pikkukärpänen!
Käytin myös sellaisia puikkoja/kapseleita, jotka auttavat lähinnä tuhohyönteisiin. Eli niitä joita upotetaan multaan.
Luulen myös että nämä kosteat ilmat vaikuttavat.
Koska kuivan kesän jälkeen niitä ei ole ollut.
Nuo kärpäset on kyl tosi inhottavia meillä parveilee niit kauhiasti jääkaappia myöten :X Oon kokeillu sitä etikka,astianpesuaine,vesi ansaa joka toimi suht hyvin samoin ku punaviinipulloon jätetty tilkkanen ja pullon suuhun kelmu jossa muutama pieni reikä päällä toimi sekkii jollainlailla :-)
Hirvikarpasia...banaanikarpasia... Uskaltaako taalta tulla ollenkaan sukulaisia moikkamaan?8-)
(:D(:D Sitten on vielä ne baarikärpäset (:D
Mutta oikeasti: täytyy jättää toi etikka/astianpesuaine ansa pöydälle yöksi. Mulla oli kans tuo kukkakärpäsongelma, mutta lähti mullanvaihdolla. Joistakin multapusseista niitä ilmeisesti tulee :S Nämä taas, banskukärpäset, ovat eri rotua ;) Punertavia, paksumpia...:P Kosteuden mukanaan tuomia varmaankin kun katoavat sitten yhtä mystisesti kuin ilmestyivät :S:D
Virhe
One fine body…
kun ajattelin sitä johonkin lorauttaa niin
huomasin että oli täynnä banaanikärpäsiä.
No, siitähän tulikin mauste-etikka! Ei vaan.
Oli tehokas ansa.
Kuvat päivittyvät heti, kun suljet tämän lisäysnäkymän kuva-napista.
Ohhoh ompas hintavaa :S
Miulla kyl toimii aika hyvin..Joku viellä neuvo että se tiskiaine pitäs tiputtaa varovasti sinne etikkaveden sekkaan :-)
Oletko mailo kokeillut niihin kukassa pörrääviin toluvettä. Minä vaihdoin mullan ja kun muutama kärpänen ilmaantui, laitoin suihkupulloon hiukan Tolua ja päälle vettä. Sillä suihkuttelin mullan useampana päivänä parin viikon ajan. Kun jaksaa sinnitellä ja toluttaa kaikki kuoriutuneet kukkakärpäset niin alkaa olla voiton puolella...
itse olen käyttänyt tuota vesietikkatiskiaine-seosta, ja kerran laitoin sekaan vahingos siirappia; johon loppu kärpäset meiltä :D -silloinkin-
Heverkko olen huomannu saman että etikkavesi auttaa..
Tuli mieleen että kirvoja ruiskutellaan mäntysuopa vedellä.. Auttaisko se kukkakärpäsiin!!??
Ja vaikka nyt viherpeukalo sivuilla ei olla, niin ..
multakin pitäisi ensin jäädyttää, ennen kuin kuin vaihtaa siitä kasveille. Näin ne ötökät kuolis. Mut jäädytä nyt sitten missä.. pakastimessako? No, ehkä se "annos" kerralla onnistuis.
Ja hyvä huomio tuo ruukkuyrtit..
Ne vain lentävät silmien edessä ja sitten harot sormilla ja kaveri luulee että näet jotain vihreitä miehiä, tai juuri kun olet vetämässä syvää henkeä, ne on sun nenässä.
Mullakin on niitä, tosin ei (vielä) niin paljoa, ku viime vuonna.
Mutta väitän että ne ei ole kaikki välttämättä banaanikärpäsiä, vaan niitä kukkamullassa viihtyviä. Sanotaanko niitä nyt sitten kukkakärpäsiksi?
Ne pitää myös hedelmistä ja viinistä, mutta asuvat kosteassa mullassa.
Hyvä testi tähän on, että työnnä silmäsi tarpeeksi lähelle kukkaruukkua ja koputtele/taputtele ruukkua. Ne kärpäset lehahtaa sieltä lentoon ja näet missä niitä majailee.
Viimevuonna kun niitä oli meillä kamalasti, olin kastelematta kasveja, kunnes ne nuokahti kunnolla. Sit vasta ja vähän vain vettä.
Mulla oli myös Ei Hedelmä Kärpäsiä -loukku.
Eli sellanen valmis purkki, jossa on nestettä, jonka pitäis houkutella niitä. Sinne jäi loukkuun 1 pikkukärpänen!
Käytin myös sellaisia puikkoja/kapseleita, jotka auttavat lähinnä tuhohyönteisiin. Eli niitä joita upotetaan multaan.
Luulen myös että nämä kosteat ilmat vaikuttavat.
Koska kuivan kesän jälkeen niitä ei ole ollut.
(:D(:D Sitten on vielä ne baarikärpäset (:D
Mutta oikeasti: täytyy jättää toi etikka/astianpesuaine ansa pöydälle yöksi. Mulla oli kans tuo kukkakärpäsongelma, mutta lähti mullanvaihdolla. Joistakin multapusseista niitä ilmeisesti tulee :S Nämä taas, banskukärpäset, ovat eri rotua ;) Punertavia, paksumpia...:P Kosteuden mukanaan tuomia varmaankin kun katoavat sitten yhtä mystisesti kuin ilmestyivät :S:D