Banaanikärpäset

Teya
Ne joka syksyiset, pienet ja punaiset vieraat keittiössä :X Tunkeutuvat leipäpusseihin ja himoitsevat hedelmiä... Tiedän, että paras keino on viedä roskat jokapäivä jne. Mutta vaikka vien kaksikertaa niin silti niitä pörrää. Näin sitten mainoksen, että on myynnissä "ansa" näille liihottajille. Ihan on biolooginen ase :P.. Onko kellään kokemuksia tästä torjuntamuodosta tai muusta vastaavasta :S

4.10.2007

Merkintä on julkinen ja kaikkien nähtävissä.

Kommentit

White Trash
Mulla oli jäänyt valkoviinietikkapullo auki ja
kun ajattelin sitä johonkin lorauttaa niin
huomasin että oli täynnä banaanikärpäsiä.
No, siitähän tulikin mauste-etikka! Ei vaan.
Oli tehokas ansa.
14.10.2007

Kuvat päivittyvät heti, kun suljet tämän lisäysnäkymän kuva-napista.

Suski00
Suosittelen ainakin ensin kokeilemaan tuota etikkavettä. Näin nimittäin eilen kukkakaupassa tämän "biologisen aseen" ja hinta oli mielestäni hiukan suolainen: 9,90 €. Tietty kaikki on suhteellista, mutta itse kokeilisin ensin kotikonsteja ja sitten vasta kävisin kaupan välineillä kärpässotaan.
5.10.2007

heverkko
Kerrankin meidän eksoottiset ötökät on vähemmän taitavia riesoja kuin suomalaiset serkkunsa ;)... Meillä banaanikärpäsistä saa rauhan, jos kääräiseen banaanit leivinliinaan (muut hedelmät ei niitä kauaa jaksa kiinnostaa)... Mä olen Suomessa aikoinani sumuttanut kukkia etikkaliuoksella (1/10 etikkaa 9/10 vettä, muuten lehdet ruskettuu) ja se harvensi kukkakärpäsiä... Vesiansoja en ole kokeillut...
4.10.2007

Mailo
Onneksi ne banaanikärpäset ei syö meitä, ainakaan tietääkseni.
Ne vain lentävät silmien edessä ja sitten harot sormilla ja kaveri luulee että näet jotain vihreitä miehiä, tai juuri kun olet vetämässä syvää henkeä, ne on sun nenässä.
Mullakin on niitä, tosin ei (vielä) niin paljoa, ku viime vuonna.
Mutta väitän että ne ei ole kaikki välttämättä banaanikärpäsiä, vaan niitä kukkamullassa viihtyviä. Sanotaanko niitä nyt sitten kukkakärpäsiksi?
Ne pitää myös hedelmistä ja viinistä, mutta asuvat kosteassa mullassa.
Hyvä testi tähän on, että työnnä silmäsi tarpeeksi lähelle kukkaruukkua ja koputtele/taputtele ruukkua. Ne kärpäset lehahtaa sieltä lentoon ja näet missä niitä majailee.
Viimevuonna kun niitä oli meillä kamalasti, olin kastelematta kasveja, kunnes ne nuokahti kunnolla. Sit vasta ja vähän vain vettä.
Mulla oli myös Ei Hedelmä Kärpäsiä -loukku.
Eli sellanen valmis purkki, jossa on nestettä, jonka pitäis houkutella niitä. Sinne jäi loukkuun 1 pikkukärpänen!
Käytin myös sellaisia puikkoja/kapseleita, jotka auttavat lähinnä tuhohyönteisiin. Eli niitä joita upotetaan multaan.
Luulen myös että nämä kosteat ilmat vaikuttavat.
Koska kuivan kesän jälkeen niitä ei ole ollut.
4.10.2007

mari76
Nuo kärpäset on kyl tosi inhottavia meillä parveilee niit kauhiasti jääkaappia myöten :X Oon kokeillu sitä etikka,astianpesuaine,vesi ansaa joka toimi suht hyvin samoin ku punaviinipulloon jätetty tilkkanen ja pullon suuhun kelmu jossa muutama pieni reikä päällä toimi sekkii jollainlailla :-)
4.10.2007