Sekasyöjä ja vege?
Jos on muita joilla sama tilanne, kuulisin mielelläni ruokailu tottumuksista ja muutenkin kokemuksista.
Samaan voisin vielä lisätä: jos on joku joka on ollut täysin vege ja alkanut pitkän ajan jälkeen "kaikkiruokaiseksi"...kokemuksia?
Koskaan en välttämättä kaikkea pysty enää syömään, mutta kalan haluaisin ruokavaliooni...tuntuu vaan niin vaikeelta :(
1.5.2007
Merkintä on julkinen ja kaikkien nähtävissä.
Virhe
One fine body…
Voi kuulostaa Liisaihmemaassa-jutulta mutta niin se asia vain on. ;) Tietystikään tuommoinen ei tule koskaan varmaankaan toteutumaan, mutta en ole sitä väittänytkään.
Kuvat päivittyvät heti, kun suljet tämän lisäysnäkymän kuva-napista.
Luulin jo ensiks,että Teya on vaihtanu uuden kuvan mut älysin tarkistaa nimen ennenku mittää mainihin 8-)(:D
Totta, niinhän noissa on. :)
Mulla olisi tuhansia tosijuttuja tasta aiheesta...
Asiaan; syon possua vain jouluna, naudanlihaa en ollenkaan, mutta sitten muut lihat menee, kuten, broikku, kana, kalkkuna, vuohi (tulisena ja rommissa marinoituna) ja lammas. Vihanneksia ja hedelmia, every day :)
Ja jos avustat kaikkia, jotka rahaa pyytävät ... voitko olla varma, että rahat menee sinne, missä niitä eniten tarvitaan! Ja tavallinen palkansaaja ei voi ihan mielettömästi sitä rahaa edes lahjoittaa. Maksoin kaikki avunpyynnöt, jotka sain postista ennen joulua, mutta en voi olla varma onko maailma parempi paikka elää minun rahojeni avulla. Ei sitä ainakaan missään huomaa. Ensi vuonna taas sama juttu.
Loppiainen se nyt lopsahti, että kaalikeittoo rakkaat kokkikaverit koko ens viikko niin jopa on ainakin oma maailma tolpillaan :D
Minä en kyllä ainakaan edes tarkoittanut että pitäis maailmaa parantaa osallistumalla keräyksiin ja muihin mahdillisiin rahankeruuksiin. En osallistu itsekkään. Kummilasta olen harkinnut perheen yhteiseksi, mutta nykyisessä rahatilanteessa on mahdoton ajatus. Sitten kun on töissä niin otan asiasta enempi selvää...Elikkä sitäpä lähinnä haen että jokainen pienesti omilla valinnoillaan vaikuttaa. Ihan oikeasti uskon siihen ::o:-)
Ja kiitos ettet kutsunut hyväsydämmiseksi haihattelijaksi (:D ;)
Kaalikeittokuuri olisi ihan hyväksi näin joulun jälkeen vaikka "hör och häpna folk" = "kuuntele ja hämmästy kansa!", en ole lihonut yhtään kiloa jouluaikana. Ihmeellistä :-)
Sitä minä en ymmärtänytkään..
mutta hyvä että selvis. Ja olen yhtä mieltä Mustikka siitä että, jakamishomma on ihan toisissa käsissä kuin meidän.
Suomen Punaisen Ristin kautta apu menee varmasti perille. Sillä on ohjelmassa myös juuri sitä koulutusta, jonka avulla ihmiset voisivat itse auttaa itseään, konkreettisen avun lisäksi viedään tietoa. Kun tuon linkin kautta menee kohdemaihin, sieltä löytää järkyttävää tietoa esim. siitä, millainen lapsikuolleisuus missäkin maassa on.
Meidän koulu osallistui aina nälkäpäivään. Sinä päivänä syötiin vain puuroa ja näkkileipää, säästynyt raha tilitettiin SPR:lle. Näin nuoret oppivat ainakin tietämään, että maailmassa on nälkää. Ehkä sen myötä arvostamaan, millaisessa paratiisissa täällä eletään. Meillä on kaikkea.
Ja kun tehokasvatetaan hurjija määriä eläimiä niin eihän eläinten olot voi olla asialliset ja sitämukaa lihakin on varmasti ainakin huonompaa. Muistaako kukaan hullunlehmäntaudin aikaa. Lehmistä tehtiin kannibaaleja, syötettiin luujauhoa ::o
Ja kiva MB että olet mukana keskustelussa. Kuten aikaisemmin kirjoitin niin tykkään keskustella ja vaihtaa mielipiteitä. En tuomitsevasti (ei ole varaa ;) ) vaan ihan keskustelun kannalta!!!! Niinhän ne sodat syttyy kun ei ihmiset pysty keskustelemaan...kait :S Vai saneleeko nykymaailmassa raha senkin :S
itse en ole oikeastaan koskaan syönyt kalaruokia, mutta ajatellut lisätä kalankin ruokavaliooni, ehkä heti kun törmään johonkin vastustamattomaan reseptiin :) kumppanillakin on ollut toivomuksia kalaruokien lisäämisen suhteen, joten mikäs siinä.
mutta asiaan: mielestäni on turha tehdä itsestään ulkopuolista vain siksi että muilla on ennakkoluuloja tai uskomuksia kasvisruokavalion riittämättömyyden suhteen. kokilla on päätösvalta ja vastuu, mikä tarkoittaa että kunhan ruoka on täyttävää ja ravitsevaa, ja mielellään hyvän makuista, niin sen pitäisi kelvata. jos ei kelpaa niin tehköön itse parempaa.
onko liian tylyä? :)
ja jos kasvisruoka maistuu oudolta sekasyöjän suussa, niin se on kiinni vain makutottumuksista ja luultavasti makuaistien turtumisesta ja turmellusta kyvystä maistaa pienet makuerot ja -sävyt. eikä se mittää, asia on korjattavissa. kaikkeen tottuu ja makuaisti mukautuu (hitaasti mutta varmasti) sen mukaan mitä sille syöttää.
:)
Itse olen ehoton lihan kannattaja ja rakastan lihaa, mutta teen kuitenkin joskus ihan kasvisruokiakin.
Maku ratkaisee.
Nuorempana inttelin kasvissyöjien kanssa kun muutama tuttuni oli eettisistä syistä ja sitten kuitenkin oli nahkakengät tai söivät munia jne.
Nuorena ärsyynnyin helpommin ja varsinkin jos minun lihan syönti tuomittiin niin etsin suurennuslasilla epäkohtia heidän ns "eettisyydestä"
Nykyään en ärsyynny ollenkaan ja piut paut piittaan mitä joku syö!
Vaimot vaihtoon ohjelmassa yksi nainen sanoi saavansa energian auringosta!
Olen miettinyt jo valmiiksi mitä teen kun tuleva teinityttöni ilmoittaa olevansa kasvissyöjä!
Nyky maailmassa se on hyvin todennäköistä!
Ihanne maailmassa ei olisi tehomaataloutta mutta se ei onnistu niin kauan kuin maailman väkiluku vaan nousee!
Linkola sanoi että kauan sitten olisi pitänyt määrätä korkeintaan kaksi lasta per perhe!
Olen jo ylittänyt yhdellä ja mieheni kolmella!
(tu)
Sitten sellainenkin ajatus on käynyt mielessäni, että ihminen on kuin dinosaurus. Elää aikansa, kuluttaa ja katoaa. Eikä meitä täällä sitten enää ketään kaipaa. Ollaan vaan tuhnu ajanlaskussa... Tulipa syvältä 8-):P
:S putos kärryiltä ? Mitä tarkoittaa hän ? riittäisi? eikö sitä sitten muka riitä?
No, Hö! Mut jos mä jätän sen toisen broileripalan syömättä, miten mä saan sen etiopiaan?
Niinhän se on että, meillä ylitarjontaa ja toisaalla ei mitään tarjota.
Jos kaikki ihmiset olisivat kasvissyöjiä niin ei olisi nälänhätää..Jotta saadaan tuotettua 1kg lihaa tarvitaan 10kg viljaa, näin karkeasti sanottuna.
Ja onneksi meillä kuluttajilla on oikeus päättää mitä me sieltä kaupasta ostetaan. Ostamalla luomua tuetaan hyvin hoidettua eläimiä eikä tehomaataloutta, pienetkin ostopäätökset vaikuttavat. :)
Onneksi lihansyönti ei ole muutenkaan pakollista, monipuolisesta kasvisruokavaliosta saa kyllä kaikki tarvittavat ravinteet ja on vieläpä terveellistä.
Ja komppailen MB:tä se ei ole mahollista että kaikista tulee kasvissyöjiä.
Eihän nämä ole uskon asioita mutta minä olen sen verran kylmä ettennäe järkee että sinne maihin syydetään rahaa ja presidentit vaan asevarustelee omia afrikan valtioitaan!
Sama kun pohjoiskorean nälkää näkevät...
Ihan järetöntä.
Vissiin ainut toimiva avustus on ollut se naisille lainaa systeemi!
Olen pahoillani mutten ole vuosiin antanut rahaa mihinkään ulkomaan apuun! Sinne samperin venäjällekki keräävät avustuksia ja siellä riittää silti rahaa pommittaa kazakstania jne.
Mafiat ne avustukset syö eikä mitkään nälkää näkevät!
Eihän ne zunami avustuksetkaan päässy perille vissiin 5%
Joku unisef huhuh pomot ajaa limoilla ja neekerit näkee nälkää.
Ei se minun kasvissyöntini mitään pelasta.
Suomen sodanajan rautasormus hankekin meni mönkään. Niitä rahoja ei koskaan käytetty sodan hyväksi.
Sitten pitäis luottaa nuihin avustusjärjestöihin, en luota.
Kaikista paras olis ilmanmuuta opettaa kehitysmaan ihmiset auttamaan itseään, se on totta! Mutta ennenkuin jaksaa edes ajatella tulevaisuutta tarvitaan ruokaa. Ei köyhiä voi tuomita valtaapitävien tekojen takia. Koulutus voiskin olla parasta kehitysapua.. Minä sit taas ajattelen niinpäin, että pienistä puroista muodostuu virta. Ehkä hitaasti, mutta....joskus?
Tuo oli kyllä hyvä!
Kyllä niitä saa monikin kasvatella. Minulle ei riitä mikään karvakieli vaan täällä kotioloissa mies haluaisi varmaan työntää koko puuhkan suuhun! Siis aina välillä!
Mutta lihasta vielä sen verran että minä olen tietoisesti vähentänyt lihan käyttöä muutamista syistä.
Ensinnäkin sen laatu ei ole tasaista! Se on joskus pahaa kuten se lidlin jauheliha ja jotkut hiton marinadi pihvi hässäkät! Kun ei täällä muuta ole ja rahat ei riitä mihinkään sisäfileisiin!
Ja juuri se raha! Olen ostellu papuja ja käyttäny niitä ja soijaa jne. Ne on edullisempia!
Ja poikani, hän olisi sopiva poika kasvissyöjän perheeseen, Liha ei taho maistua ja jos siinä on pienikin sivumaku hän huomaa sen heti!
Mutta kyllä sen edelleen huomaa ruuanlaitossa että on tullut vege oltua ennen. :D Käytän soijaa/linssejä ym. edelleen ahkerasti ja esim jauhelihaa en käytä ollenkaan. Kasvisruuat on vaan niin hyviä ja terveellisiä, niitä tulee eniten laitettua.
Mutta onhan se kivaa kun voi nyt välillä laittaa vaikka kalaruokaa tai heittää kinkkua pitsan päälle.