Sekasyöjä ja vege?

Mannica
Kokemuksia? Ite olen lakto-vegetaristi, ukkeli taas sekasyöjä joka ei usko pärjäävänsä kasvisaterialla edes yhtä päivää. Kun teen ruokaa on pöydässä aina pari erilaista pöperöä. Ehkä kun/jos niitä lapsia joskus on tullakseen olen kai se ulkopuolinen jolla on "omat" ruuat :)

Jos on muita joilla sama tilanne, kuulisin mielelläni ruokailu tottumuksista ja muutenkin kokemuksista.

Samaan voisin vielä lisätä: jos on joku joka on ollut täysin vege ja alkanut pitkän ajan jälkeen "kaikkiruokaiseksi"...kokemuksia?
Koskaan en välttämättä kaikkea pysty enää syömään, mutta kalan haluaisin ruokavaliooni...tuntuu vaan niin vaikeelta :(

1.5.2007

Merkintä on julkinen ja kaikkien nähtävissä.

Kommentit

katatonia
:Voi EEEIII!!! "jos kaikki ihmiset olisivat kasvissyojia, ei olisi nalanhataa..." kuulostaa ihan "LiisaIhmemaassa-jutuilta"

Voi kuulostaa Liisaihmemaassa-jutulta mutta niin se asia vain on. ;) Tietystikään tuommoinen ei tule koskaan varmaankaan toteutumaan, mutta en ole sitä väittänytkään.
6.1.2008

Kuvat päivittyvät heti, kun suljet tämän lisäysnäkymän kuva-napista.

Mustikka
mailo! Kirjoitinkin näin: "Mutta kuka olisi pätevä lihoja jakamaan. Onpi vallan suuri ja vaikea tehtävä. Niinpä jokainen syö, mitä saa ja eteen laitetaan." Siis syömme molemmat palat, koska sitä toista ei voi Afrikkaan kirjekuoressa lähettää. Tämä jakamishomma on ihan toisissa käsissä kuin meidän.
Ja jos avustat kaikkia, jotka rahaa pyytävät ... voitko olla varma, että rahat menee sinne, missä niitä eniten tarvitaan! Ja tavallinen palkansaaja ei voi ihan mielettömästi sitä rahaa edes lahjoittaa. Maksoin kaikki avunpyynnöt, jotka sain postista ennen joulua, mutta en voi olla varma onko maailma parempi paikka elää minun rahojeni avulla. Ei sitä ainakaan missään huomaa. Ensi vuonna taas sama juttu.
Loppiainen se nyt lopsahti, että kaalikeittoo rakkaat kokkikaverit koko ens viikko niin jopa on ainakin oma maailma tolpillaan :D
6.1.2008

Teya
Kyllä katatonia ihan asiaa kirjoitteli, mutta miten sen toteuttaa onkin ihme... Sillä määrällä soijaa ja viljaa mikä menee lihakarjan kasvattamiseen ruokkisi kevyesti ihmiset kehitysmaassa ja muualla. Ei sun Mailo tarvi broileriasi postitella ;)
Ja kun tehokasvatetaan hurjija määriä eläimiä niin eihän eläinten olot voi olla asialliset ja sitämukaa lihakin on varmasti ainakin huonompaa. Muistaako kukaan hullunlehmäntaudin aikaa. Lehmistä tehtiin kannibaaleja, syötettiin luujauhoa ::o
Ja kiva MB että olet mukana keskustelussa. Kuten aikaisemmin kirjoitin niin tykkään keskustella ja vaihtaa mielipiteitä. En tuomitsevasti (ei ole varaa ;) ) vaan ihan keskustelun kannalta!!!! Niinhän ne sodat syttyy kun ei ihmiset pysty keskustelemaan...kait :S Vai saneleeko nykymaailmassa raha senkin :S
6.1.2008

essiska
itse asun myös sekasyöjän kanssa, joka harvemmin jaksaa mitään kokata, se puoli on jäänyt aika paljolti minun vastuulleni. ja koska minä teen ruoan, minä myös saan päättää mitä ruokaa teen. mikäli kumppanini haluaa lihaa, hän saa sitä ihan mielellään tehdä. onneksi hänelle kelpaa hyvä ruoka, oli siinä sitten lihaa tai ei :) joten minunki tekemä kasvisruoka kelpaa.
itse en ole oikeastaan koskaan syönyt kalaruokia, mutta ajatellut lisätä kalankin ruokavaliooni, ehkä heti kun törmään johonkin vastustamattomaan reseptiin :) kumppanillakin on ollut toivomuksia kalaruokien lisäämisen suhteen, joten mikäs siinä.

mutta asiaan: mielestäni on turha tehdä itsestään ulkopuolista vain siksi että muilla on ennakkoluuloja tai uskomuksia kasvisruokavalion riittämättömyyden suhteen. kokilla on päätösvalta ja vastuu, mikä tarkoittaa että kunhan ruoka on täyttävää ja ravitsevaa, ja mielellään hyvän makuista, niin sen pitäisi kelvata. jos ei kelpaa niin tehköön itse parempaa.
onko liian tylyä? :)

ja jos kasvisruoka maistuu oudolta sekasyöjän suussa, niin se on kiinni vain makutottumuksista ja luultavasti makuaistien turtumisesta ja turmellusta kyvystä maistaa pienet makuerot ja -sävyt. eikä se mittää, asia on korjattavissa. kaikkeen tottuu ja makuaisti mukautuu (hitaasti mutta varmasti) sen mukaan mitä sille syöttää.

:)
5.1.2008

katatonia
Itse tuli oltua reilu 6v. lakto-ovo vege.. :) Nyt vuoden oon ollut sekasyöjänä taas..

Mutta kyllä sen edelleen huomaa ruuanlaitossa että on tullut vege oltua ennen. :D Käytän soijaa/linssejä ym. edelleen ahkerasti ja esim jauhelihaa en käytä ollenkaan. Kasvisruuat on vaan niin hyviä ja terveellisiä, niitä tulee eniten laitettua.
Mutta onhan se kivaa kun voi nyt välillä laittaa vaikka kalaruokaa tai heittää kinkkua pitsan päälle.
9.12.2007