Maailmalla

Fasaani
Uskomatonta, miten pieni maailma on: Meilla on Turkissa yksi ainoa tuttavaperhe lahella Bursaa. Olin kolme paivaa Famagustassa ja tapasin siella n. 30 vierasta ihmista. Minua kuljetettiin narun perassa kylasta kylaan, syömaan, teelle, kahville. Olin jo ihan pakahtua. Tapasin eraan turkkilaisen siirtolaisen, joka tunsi taman meidan tuttavaperheemme!

Olen taas yhta kokemusta rikkaampi eilisen jalkeen. Syömassa paikallista ruokaa perheessa, jossa saman katon alla asuu kolme polvea, yhteensa 14 henkea. Talossa vain kolme huonetta. Kesaisin ulkona nukkuu suuri osa porukasta, talvella sulloudutaan kaikki taloon sisalle. Tavallisia työlaisia. Edelleen on pakko sanoa, etta ihmettelen sita vieraanvaraisuutta, jota nailla ?hmisilla tuntuu riittavan, muuta varallisuutta niukin naukin. Ateria oli maittava, viininlehtikaaryleita tietenkin, salaatteja, leipaa, ei viinia. Lamminta tunnelmaa, jutustelua, samettista yöta. Ulkona tietenkin oltiin. Oli mahtava ilta. "Kun tulet tanne seuraavan kerran, sinulla on taalla toinen koti." Mitapa siihen on muuta on sanomista kuin pyyhkaista pari liikutuksen kyynelta ja kiittaa.

30.5.2008

Merkintä on julkinen ja kaikkien nähtävissä.

Kommentit