Trollit, trollaus ja trollaantuminen - älä ruoki trollia

Ville K.
Trolli (internet)

Trollaus ja trollaantuminen

"Trolli on internet-slangisana, jolla tarkoitetaan viestiä tai henkilöä, jonka ensisijainen tarkoitus on ärsyttää ihmisiä, aiheuttaa ristiriitoja, turhien viestien kirjoittamista ja saada vastaukseksi fleimejä tai ennalta-arvattavia viestejä taikka peittää kirjoittajan puutteet käsiteltävänä olevan asian tuntemuksessa."

Kotikokki.net taitaa olla niiden nettisivujen joukossa, joiden foorumilla esiintyy käsittääkseni kohtuullisen vähän jos lainkaan trollaamista. Keskustelu on täällä yleensä asiallista, mutta viime aikoina olen pistänyt merkille, että tännekin on vähitellen ujuttautunut trollaamiseen taipuvaisia käyttäjiä, joilla ei vaikuta olevan sivuston luonteen huomioon ottaen erityistä annettavaa ja jaettavaa, vaan ennemminkin halua trollaamiseen, mikä voi aiheuttaa muissa käyttäjissä tuohtumusta ja närkästystä. Mitä siis tehdä asialle?

Se on yksinkertaista: antaa asian olla eli ei suotta provosoidu ja ala ruokkimaan trollia ts. vastaamaan trollauksiin. Itse olen sujuvasti ohittanut sivustolla esiintyneet trollaukset koska niin on kivempaa :) Lopulta trollaaja itsekin väsyy ja turhautuu, kun ei saakaan huomiota, ja trollaus vähitellen vähenee ja (toivon mukaan) häviää.

Toivottavasti muutkin kotikokkilaiset lähtevät tähän mukaan ja jättävät niin tällä sivustolla kuin muuallakin netissä surffaillessaan trollaajat huomiotta :)

Ja loppuun vielä muistutuksena: "Pelkkä kritiikki tai eriävä mielipide, radikaalikaan sellainen, ei vielä ole trollausta, ellei tavoitteena ole ärsyttäminen."

Antoisia keskusteluja kotikokkiin ;)

Toivoo

Ville

15.12.2011

Merkintä on julkinen ja kaikkien nähtävissä.

Kommentit