Vinkki kakkurenkaiden käytöstä

puukilainen
Kakkurenkaat ovat todella monipuolisia välineitä ja sopivat muuhunkin, kuin pelkästään hyydykekakkujen valmistukseen.
Käytän omia renkaitani myös kakkuvuokina. Sokerikakkua tehdessä rengasta ei ole välttämätöntä ympäröidä pohjasta foliolla, vaikka pieni määrä taikinaa sieltä varmasti valuukin ali. Rengas vain leivinpaperilla vuoratulle pellille ja kuuma uuni kypsentää alivalumat reippaasti ja tukkii vuodot.
Foliovuoraus renkaan ympärillä sekä renkaan kokoinen leivinpaperiympyrä ovat kuitenkin tarpeen esimerkiksi suklaakakkua leipoessa. Valmis kakku irroitetaan käymällä renkaan reunat läpi veitsellä tai paletilla.
Rengasta voi käyttää myös piirakoiden tai juustokakkujen tekoon.

Rengas toimii myös isona ympyrämuottina (jos vaikka tarvitsee piparitalolle pohjalevyn) tai sen päälle voi propata pyöreäpohjaisen kulhon, jotta se pysyisi vakaasti paikallaan.

Kakkurenkaita löytyy markkinoilta monen muotoisia ja -kokoisia. Löytyypä myös säädettäviä malleja. Jokaisen omat tarpeet säätävät sen, minkä kokoista rengasta tai renkaita tarvitsee.
Itse hankin nykyään mieluummin kakkurenkaita kuin renkaita ja vuokia, sillä miksi hankkisin kaapintuketta tuplaten, kun voin käyttää renkaita kaikkeen?

Irtopohjavuoista vielä pari sanaa. Irtopohjavuoat ovat käteviä kotikäytössä ja niillä voi valmistaa kakut ja hyydykekakut molemmat. Olen kuitenkin huomannnut itse käytössä, että renkaita käyttäen saa siistimmät hyydykekakut helpommin. Lisäksi renkaat ovat terästä tai alumiinia ja kestävät kovempaakin käyttöä, kun taas pinnoitetut irtopohjavuoat menevät naarmuille ja mekaniikka pettää aina lopulta.

18.4.2014

Merkintä on julkinen ja kaikkien nähtävissä.

Kommentit