Dobberillani oli todella huono hermorakenne. Jokaisella siitä pentueesta.
Kotona se ilmeni siten, että kun se näki vieraan koiran se ryntäsi hysteerisesti haulluen kohti ja sitten takaisin minun luo. Jos Vieras koira ei säikähtänyt hyökkäystä vaan odotti häntä pystyssä niin uikuttaen takaisin mamman jalkoihin.
Tuo hermorakenne teki siitä myös erittäin epäluotettavan uusissa tilanteissa. Sai pelätä että se voi näykkästä. Olin aina tarkka ja ihmispaikoilla pidin kuonokoppaa. Ei se koskaan päässyt ketään puremaan. Minun koira oli nimenomaan pelkopuria.
Ja rassaantui uusissa tilanteissa hilseili ja läähätti.
Vahvahermoinen koira on tyytyväinen siellä missä isäntä vain on
Minä en suosittele kenellekkään dobberia, rotu on pilalle jalostettu. Koko harrastus aikana en nähnyt kuin muutaman kunnollisen.
Hiihtohommissa se oli ykkönen, se veti kunnes kaatui maahan. Ja sillä oli halu voittaa. Eli jotkut hidastaa kun ovat ohittaneet. Tämä joksi täysillä ilman kirittäjää.
Minusta vahvahermoisista koirista hyviä esimerkkejä on labbis ja karkeakarvainen saksanseisoja. Ja pienet terrierit
Ne ei hätkähdä mitään ja yleensä tekevät harkittuja päätöksiä hötkyilemättä turhaan.
Tässä on lainaus luonnetestien sivulta
TESTIN TULOKSET
Testin loppupistemäärä ei käytännössä kerro lähestulkoon mitään itse koirasta, vaan tulos on luettava eri osa-alueiden arvosanoista. Testin maksimipistemäärä - 300 pistettä - ei suinkaan ole optimi kaikille koiraroduille. Testituloksia tarkasteltaessa tulee aina muistaa rodun alkuperäinen tarkoitus, ja verrata tuloksia sen vaatimuksiin. Esimerkiksi suurikokoisille seurakoiraroduille testin optimiarvot (suuri taisteluhalu, vilkas temperamentti, kohtuullinen terävyys jne) eivät kuulu, eikä niitä tule testituloksessa toivoakaan.
Ja tässä KOVUUDESTA!!!
Eli jos minä käsitän oikein mitä kovempi koira sen parempi??Eli jos se muistaa liiankin hyvin epämiellyttävät asiat niin koira on arka. esim. viilieläimet muistavat asiat koska niiden täytyy.
Luonnetestin arvosteluohjeet - KOVUUS
Kovuudella tarkoitetaan tässä yhteydessä koiran taipumusta muistaa epämiellyttäviä kokemuksia. Kovana pidetään sellaista koiraa, joka unohtaa pian pelottavat kokemukset. Koiraa, joka kauan muistaa vähäpätöisetkin ikävyydet, sanotaan pehmeäksi.
Tottelevaisuuskoulutuksesta muistamme, että koira yhdistää kokemansa ikävyydet siihen tapahtumaan tai tekoon, joka vallitsi kyseisellä hetkellä. Mutta harvoin pelkkä tilanne jää mieleen epämieluisana: myös tapahtumapaikka ja sen lähiympäristö sekä mahdolliset kuulo- ja näköhavainnot, joilla ei ole muuta yhteyttä tapahtumaan kuin että ne havaittiin juuri samalla hetkellä kuin ikävä asia tapahtui, jäävät mieleen. Tämä mahdollistaa koiran kovuuden arvostelemisen.
Erillisiä kokeita
Tarkkailemalla koiran reaktioita voi saada käsityksen siitä, kuinka hyvin se muistaa paikan ja sen, mitä siellä tapahtui. Tavallisin reaktio on, että koira yrittää vältellä epämiellyttäväksi muistamaansa paikkaa joko kiertämällä sen tai kieltäytymällä liikkumasta eteenpäin.
Koiran reaktioiden voimakkuuden voi katsoa olevan suhteessa siihen mielipahaan, jonka se kokee tunnistaessaan paikan. Ärsyke siis vaikuttaa voimakkaammin pehmeään kuin kovaan koiraan. Pehmeällä koiraita on siis syy reagoida voimakkaammin, koska se muistin kautta kokee ärsykkeen uudestaan.
.
Eli Fitney. Jos oikeasti olet sen pennun ostamassa. niin pyydä nähdä ne tulokset osa-alueittain. Yhteistulos ei kerro onko se pehmeä vai kova jne.
Tässä linkki. Käy lukeen tuo!!
[
www.dogsports-online.com]
Muokattu 2 kertaa. Muokattu viimeksi 06.09.2008 6.44.