Kumppanit

Keskustelut » Apua ja vinkkejä ruoanlaittoon

Mene sivulle: 1 2 Seuraava Sivu: 1 / 2

Suklaan sulatus
Kirjoitti: justiina Viestejä: 689
Päiväys: 14.05.2008 18.27

Kanssakokit armaat kertokaa mulle miten ihmeessä voin sulattaa suklaan ilman vesihaudetta kun se paakkuuntuu tai polttamatta sitä pohjaan mikroaaltouunissa, olen onnistunut siinä joka kertaeye rolling smiley
Poikani toivoi että tekisin hänelle suklaakakun syntymäpäiväksi ja siihen tietysti tarvitsee tehdä suklaakuorrutus. Tiedän että jotenkin niinkin se onnistuu että kuumaan kermaan suklaa lohkareita mutta paljonko kermaa entä suklaata? Olen vähän uusavuton tämän suhteen koska olen elämässäni tehnyt vain ja ainoastaan kermakakkuja. Tekisin pienen ihmisen onnelliseksi ja oppisin taas jotakin uutta...

Re: Suklaan sulatus
Kirjoitti: Lynx Viestejä: 9097
Päiväys: 14.05.2008 19.09

Minulla on tällainen suhde omassa jäätelö annoksessa.
0,5dl kermaa 1,5riviä tummaa suklaata.
Siitä voi kertoa isommaksi. Tosta jo tuli aika hyvin. Luulisin että kaksinkertaisella tulee jo kivasti.
Minulla on vain sellanen kutina että laitan aina reilummin suklaata. Vähän heittelemällä.
Aloittaisin laittamalla vajaan desin kermaa ja siihen suklaata puoli levyä!
Tulee paksua ja ihanaa

Kirjoitti: mari76 Viestejä: 2113
Päiväys: 14.05.2008 19.20

Tässä hyvä ohje [www.kotikokki.net]

Sulata suklaa miedolla lämmöllä koko ajan pikkasen sekotellen ni onnistuu smiling smiley

Kirjoitti: Teya Viestejä: 8914
Päiväys: 14.05.2008 20.05

Joo, kokoajansekoitellen!!! thumbs down
Tossa uusimmassa kaakussa oli aikast hyvä se suklaa täyte. Eli Fossiilikakussa. Kermavaahtoon pähkinäsuklaalevitettä. Helppo ja älyttömän hyvä...mikäli tykkää suklaasta winking smiley
Sitten appelsiinivalkosuklaatäyte löytyy daisarikakusta. Se on melkoisen raikas vaihtoehto.
Siitä suklaan sulattamisesta kakun päälle... Muistaakseni taloussuklaan kääreessä on jotain ohjetta, mutta itte olen aika vähänä pitäny sen kerman määrän et jähmettyis napakaksi. Ja hieman margariinia/voita et kiiltää kivasti smiling smiley
Vinkvink: Siitä pähkinäsuklaalevitteestäkin saa muuten kivan kuorrutteen..

Kirjoitti: Mailo Viestejä: 13183
Päiväys: 14.05.2008 21.27

Mä sulatan mikrossa hetken kerrallaan (10sek?), sekoitan, sulatan, sekoitan.. Tai kattilassa hissukseen kerman kera.

Käyttämällä enenmmän kermaa saa notkeampaa, eli kastikemaisempaa.
[www.kotikokki.net]

Taloussuklaapaketista
Kakun kuorrute mikrossa:
0,5dl kahvikermaa tai 0,6dl kuohukermaa tai 0,3 dl vahvaa kahvia ja 200g taloussuklaata.
Laita kerma kulhoon, rouhi mukaan suklaa. Lämmitä mikrossa puolella teholla 30sek. Sekoita ja jatka lämmitystä 10sekunnin jaksoissa aina välillä sekoitellen, kunnes seos on tasainen. Levittyvämmän kuorrutteen saa lisäämällä 1rkl kermaa.

Kirjoitti: insanity_ Viestejä: 891
Päiväys: 14.05.2008 21.39

Täytekakun suklaakuorrutus onnistuu miun mielestä parhaiten ja varmimmin niin, että kuumentaa ensin vajaan desin aitoa kuohukermaa kattilassa kiehuvaksi. Lisää sitten suklaan pienissä erissä kokoajan hämmentäen, ja kuumentaa seosta tarvittaessa levyllä. Kun suklaa on täysin sulanut kerman joukkoon, lisään kunnon kimpaleen voita antamaan makua ja kiiltoa. smiling smiley
En ole kertaakaan näin epäonnistunut, mutta vesihauteessa joskus aikoinaan epäonnistuin suklaan kanssa. (n.2 vuotta sitten? , mutta jokatapauksessa.)

Päiväys: 14.05.2008 21.47

Insanity etä joku määrä.. onko mitään tarkkaa.. olen reseptien orja..

Päiväys: 14.05.2008 21.49

Toi Mailon laittama, suoraan paketista, on melko liki sitä miten teen. Ei hirveesti kermaa jollei tee kastiketta..

Kirjoitti: Mailo Viestejä: 13183
Päiväys: 14.05.2008 22.02

Tässä muuten yx tosi hyvä kakku [www.kotikokki.net]

Päiväys: 14.05.2008 22.41

0,7dl kermaa
1 levy pandan tummaa suklaata (125g?)
20 g voita

.. Noilla mitoilla olen kuorrutteen tehnyt.

Kirjoitti: FutoMaki Viestejä: 2781
Päiväys: 14.05.2008 23.43

winking smiley... Ja katsoa, ettei massa pääse ylikuumenemaan eli yli + 65 C asteen, jolloin suklaa menettää kiiltonsa.....siksi mikroaaltouuni on huonoin mahdollinen paikka sulatta suklaata, koska sisältä massa / suklaa ylittää ensimmäisenä tämän lämpötilan.... smoking smiley

Kirjoitti: White Trash Viestejä: 5702
Päiväys: 15.05.2008 8.42

Just nii, mulla on käynyt juuri näin muutaman
kerran mikrossa kun olen kiireessä sulatellut.
Tai vesihauteessa voi käydä niin että sekaan
menee vettä. Eikös silloinkin homma pissi?

Päiväys: 15.05.2008 9.19

Lainaus:
White Trash
Just nii, mulla on käynyt juuri näin muutaman
kerran mikrossa kun olen kiireessä sulatellut.
Tai vesihauteessa voi käydä niin että sekaan
menee vettä. Eikös silloinkin homma pissi?
Huonostihan siinä käy kyllä, jos vettä saa suklaan sekaan tungettua. Suklaa menee kökkäreiseksi, eikä sitä enää mielellään syö. eye rolling smiley

Päiväys: 15.05.2008 9.51

Niinkuin sanoin onnistun siinäkin kökkäröittämisessä upeasti joka kerta kun olen yrittänyt ja ton mikron kanssa sama homma, taidan kyllä kokeilla tota insanityn ohjetta kun on expertti noiden kakkujen suhteen. Kiitoksia muillekin vinkeistä ja Teyalle kiitos tosta pähkinäsuklaa vinkistä, laitampa sitä kakun väliin!!

Päiväys: 15.05.2008 16.01

Just 9 vuotiaiden raati (kymmenen koltiaista) kehui sen, et uskalsin suositella winking smiley

Kirjoitti: metsänvartija Viestejä: 1921
Päiväys: 15.05.2008 20.55

Lainaus:
insanity_
0,7dl kermaa
20 g voita

= hyvä !
kuumenna ensin kerma ja sitten suklaa sekaan.
ja vesihaude on paras tapa sulattaa suklaa.
Konditoriassa käytettiin tummaa todella rasvaista (ja oli muuten hyvää) suklaata joka vain vesihauteessa sulatettiin. Oliskohan ollut jotain Belgialaista ?? tai sitten Brumbergin...

Päiväys: 16.05.2008 19.31

Kokeilin kerman kuumennus+suklaat sekaan hämmentäen+voi ja TADAA meidän äitistä tulikin suklaaleipuriwinking smiley
Eli kiitoskiitoskiitos, synttärit pelastuivat ja pieni mies oli tyytyväinen...niin ja äiti myöstongue sticking out smiley
Kiirus tosin meinasi tulla eikä suklaa ehtinyt kunnolla kovettua mutta mitäpä pienistä!

Kirjoitti: mari76 Viestejä: 2113
Päiväys: 16.05.2008 19.50

Hyvä Justiina thumbs down

Kirjoitti: koti-isä Viestejä: 4918
Päiväys: 16.05.2008 20.21

Hienoa,että ohjeet auttoiwinking smiley

Kirjoitti: heverkko Viestejä: 554
Päiväys: 16.05.2008 20.23

Minäkin sain uusia niksejä suklaan sulatukseen tästä keskustelusta thumbs down

Päiväys: 16.05.2008 21.13

Lainaus:
justiina
Kokeilin kerman kuumennus+suklaat sekaan hämmentäen+voi ja TADAA meidän äitistä tulikin suklaaleipuriwinking smiley Eli kiitoskiitoskiitos, synttärit pelastuivat ja pieni mies oli tyytyväinen...niin ja äiti myöstongue sticking out smiley
Kiirus tosin meinasi tulla eikä suklaa ehtinyt kunnolla kovettua mutta mitäpä pienistä!

Hieno homma! Mukava, että onnistuit suklaan sulatuksessa. smiling smiley Ehkäpä uskallat nyt jatkossa tehdä suklaakuorrutteita kakkuihin ja leivoksiin suuremmalla onnistumisprosentilla? winking smiley

Kirjoitti: Tittiditii Viestejä: 3791
Päiväys: 16.05.2008 21.18

Lainaus:
insanity_
0,7dl kermaa
20 g voita

Laittaisitko ihan resepteihin, niin olisi helppo kaikkien kopsata?

Kirjoitti: Annna Viestejä: 29
Päiväys: 16.05.2008 21.21

Vähänkö alkoi tehdä mieli suklaakakkua, kääk !
spinning smiley sticking its tongue out

Lainaus:
justiina
Niinkuin sanoin onnistun siinäkin kökkäröittämisessä upeasti joka kerta kun olen yrittänyt

Mulla alkoi onnistua, kun aloin käyttää pienempää kattilaa, pienempää vesimäärää ja isompaa sulatuskulhoa. Siis ettei yhtään höyryä pääse kattilasta ulos. Ensin vesi kiehuvaksi, sitten kattila pois levyltä ja kulho makoilemaan päälle. Ei tuu kokkareita thumbs down

Kirjoitti: LauraMaria Viestejä: 575
Päiväys: 16.05.2008 21.22

Hei, en tiiä auttaako tää ketään, mutta mun Famulla on ohje "Idioottikakku" ja siihen Famu sulattaa suklaan niin, että yksikertaisesti palastelee suklaan (maito-) kuuman kakun päälle ja sen suklaan siinä sulaessa nostelee sitä lastalla ja siihen se sit viimein jämähtää! smiling smiley On siis semmoin rengasvuokakakku. smiling smiley Voisin joskus ohjetta kysellä ja leipoa sen ja laittaa tänne. smiling smiley

Päiväys: 18.05.2008 17.32

Lisäsin idioottivarman suklaansulatusohjeen pöytälaatikkooni. smiling smiley
Suklaan sulatusohje

Päiväys: 19.05.2008 7.20

Insanity, ihan mielenkiinnosta.
Miksi käytät Pandan suklaata? Etkä esim taloussuklaata??

Tarkkaile lämpötilaa
Kirjoitti: isoyrtsi Viestejä: 5
Päiväys: 19.05.2008 11.12

Useimmiten paakkuuntunisen aiheuttaa liian kova lämpötila. Suklaata sulattaessa ei lämpötila saisi nousta paljoakaann yli 40 asteen - siis vähän käden lämpöistä kuumempi. Mikäli paakkuuntuu, niin lisää hieman huoneenlämpöistä kermaa ja vatkaa raivoisasti. Kyllä se siitä tokeentuu.thumbs down

Päiväys: 19.05.2008 14.53

Lainaus:
Lynx
Insanity, ihan mielenkiinnosta.
Miksi käytät Pandan suklaata? Etkä esim taloussuklaata??

Pandan taloussuklaa on kaupassamme halvinta mahdollista. Taloussuklaalevy on suurempi, mutta tulee silti kalliimmaksi. confused smiley Pandan suklaalla olen saanut kuorrutteet onnistumaan aina, ja ehkä on jäänyt vain tavaksi ostaa aina samaa.

Päiväys: 19.05.2008 15.53

Aivan, kun sanoit niin siinä taitaa kilohonta olla edullisin meilläki!!

Re: Tarkkaile lämpötilaa
Kirjoitti: minna bunce Viestejä: 4126
Päiväys: 19.05.2008 21.13

Lainaus:
isoyrtsi
Useimmiten paakkuuntunisen aiheuttaa liian kova lämpötila. Suklaata sulattaessa ei lämpötila saisi nousta paljoakaann yli 40 asteen - siis vähän käden lämpöistä kuumempi. Mikäli paakkuuntuu, niin lisää hieman huoneenlämpöistä kermaa ja vatkaa raivoisasti. Kyllä se siitä tokeentuu.thumbs down
Mina olen tuosta erimielta...kun suklaa "palaa" l. paakkuuntuu, niin mitaan muuta ei ole tehtavissa, kuin aloittaa alusta valitettavastisad smiley Makua/rakennetta/ulkonakoa ei saa enaa siinavaiheessa korjattuasad smiley

Mene sivulle: 1 2 Seuraava Sivu: 1 / 2

Viesti
Vain rekisteröityneet käyttäjät voivat vastata viestiketjuihin tai aloittaa uusia. Jos sinulla ei vielä ole tunnusta, käy rekisteröitymässä täällä. Rekisteröityminen ei maksa mitään, mutta saat käyttöösi paljon muitakin kivoja ominaisuuksia.

x

He saavat tästä huomautuksen suoraan.

0 / 0 ystävää valittu