Kumppanit

Keskustelut » Apua ja vinkkejä ruoanlaittoon

Parsakaalikeitto
Kirjoitti: Mailo Viestejä: 13183
Päiväys: 05.03.2012 21.14

Onko kukaan tehnyt sellaista? ja miten?

Teen nykyisin päiväkodissa ruokaa ja tämä ehdotus tuli yhdeltä lapselta. Kysyin mitä siihen tulee, niin hän ei oikein osannut kertoa mutta sain myöhemmin vinkin hänen äidiltä että siitä tulee "vähän kuin pinaattikeitto".

Re: Parsakaalikeitto
Kirjoitti: FutoMaki Viestejä: 2781
Päiväys: 05.03.2012 22.02

Helppo Nakki: Ryöppää tuoreen parsakaalin varret ensin (pidempään) ja sitten "kukinto" lyhyesti. Freesaa sipuli ja lisää kasvisliemi. Yhdistä. Sauvasekoitin tai Blenderi.Lisää soseutettu varsi- ja kukintosose keittoon Mausta ja tarjoile... PS. Ripaus muskottia tekee terää, mutta todellakin vain ripaus... Kuumenna

Näin väri pysyy vihreänä, kun muistat jäähdyttää kukinnot jäävedessä ja lisätä vasta lopussa...

FM

Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 05.03.2012 22.05.

Kirjoitti: karit Viestejä: 176
Päiväys: 06.03.2012 8.58

Kutakuinkin samalla lailla tekisin itsekin, mutta tuon muskotin jättäisin kokonaan pois, onhan kyse päiväkotilapsista. Itse lisään tilkan kermaa pohjaliemeen, pyöristämään makua. Kuten FM tuossa sanoo, lopuksi kukinnot, ovat kauniit ja syöjä tietää mistä on kyse, eli mitä syö.

Kirjoitti: mila Viestejä: 895
Päiväys: 06.03.2012 16.47

"vähän kuin pinaattikeitto" viittaisi sosekeittoon, johon on lisätty kermaa.

Päiväys: 06.03.2012 20.13

Olen itseasiassa iloinen, että päiväkodissa mietitään tällaisia asioita lasten ruokailusta... Monet muut saisivat ottaa oppia...

FM

Päiväys: 06.03.2012 20.19

Mutta en ymmärrä nyt tuota muskottipähkinän pois jättämistä, koska kyseessä on päiväkotilapset? Hiukan tarkennusta tähän ajatukseen karit (PS. pyydän nätisti, kuten varmaan huomaat smiling smiley )...

FM

Kirjoitti: AIMATO Viestejä: 2534
Päiväys: 06.03.2012 21.33

•Muskottipähkinä
◦Voi aiheuttaa suun kuivumista, sydämen tykytystä ja harhoja. Maustekäytössä myrkytöntä. 2 pähkinää = n. 2 tl jauhetta on aiheuttanut oireita. Pähkinää syöneelle annetaan lääkehiiltä. Oireinen potilas tulee toimittaa lääkäriin
Ihan pienille lapsille en suosittelisi, aikuisille kylläkin.

Kirjoitti: matlust Viestejä: 1075
Päiväys: 07.03.2012 6.22

Muskottipähkinä ei ole pähkinä vaikka sillä nimellä kulkeekin. Hyvä jos pienestä pitäen opetetaan käyttämään makuaisteja hyväksi. Makuasiasta ei voi kiistellä, mutta allergenia aiheuttavaa tässä maustessa ei ole.

Päiväys: 07.03.2012 7.58

Lainaus:
AIMATO
•Muskottipähkinä
◦Voi aiheuttaa suun kuivumista, sydämen tykytystä ja harhoja. Maustekäytössä myrkytöntä. 2 pähkinää = n. 2 tl jauhetta on aiheuttanut oireita. Pähkinää syöneelle annetaan lääkehiiltä. Oireinen potilas tulee toimittaa lääkäriin
Ihan pienille lapsille en suosittelisi, aikuisille kylläkin.

Kysymys on maustamisesta ripauksella litraa kohti, eikä kohtuuttomasta läträämisestä. Suomalaisilla on kummallinen tapa liiotella kaikkea, jopa maustamista...

FM

Kirjoitti: karit Viestejä: 176
Päiväys: 07.03.2012 8.25

Oma mielipiteeni pohjautuu samaan kun Aimato tuossa edellä jo toteaa. Muskottipähkinä on aika vahva mauste ja sen käyttö vaatii osaamista ettei tule ylilyöntejä.
Päiväkotilapset ovat erityinen joukko joiden ruokailussa tulee olla tosi tarkkana, siksi käsitykseni on hyvin varovainen. Siellä pitää ottaa huomioon myös lasten vanhemmat, ovat hyvin tarkkkoja ja huolestuvat vähemmästäkin.
Sillä pienellä ripauksella kun ei ole merkitystä maun kannalta ja eipähän tarvitse selittää kun ei käytä ollenkaan.
Näin ajattelen minä, ihan kauniisti, tästä asiasta.

Päiväys: 07.03.2012 10.40

Se on kyllä totta, että muskotin käyttäminen vaatii osaamista. Mutta muuten en näe mitään syytä välttää tuota maustetta, edes päiväkodissa. Monet mausteseokset sisältävät muskottia, kuten monet makkaratuotteetkin ja kuitenkin näitä kaikkia käytetään normaaliin tapaan päiväkotien ja koulujen keittiöissä.

Se, että se ripaus ei vaikuttaisi makuun, niin ei todellakaan pidä paikkaa! Kannattaa ensin kokeilla...

FM

Kirjoitti: Riitta-Mummo Viestejä: 3262
Päiväys: 07.03.2012 10.43

Päiväkotilasten kanssa tulee olla todella varovainen mausteiden ja kaiken muunkin suhteen, mitä tulee ruuanlaittoon.
Jos jokin mauste tai raaka-aine on epäilyttävä, voi aiheuttaa vaaran lapselle niin ei sitä tule käyttää. Me aikuiset voimme kokeilla ja jokainen kotonaan mitä haluaa.
Toinen ryhmä, joiden kanssa en lähtisi kokeilemaan mitään erityistä, ovat vanhukset. On todellakin tavattoman vaikeaa tietää miten esim. erilaiset lääkeaineet reagoivat luontaistuotteiden ja mausteiden kanssa.
Nämä ovat minun mielipiteitäni ja kaikella ystävyydellä lausuttuja.

Päiväys: 07.03.2012 12.02

Kirjoitti: Taskuvenus Viestejä: 467
Päiväys: 07.03.2012 16.53

Uskoisin että Mailo on sen verran kokenut kokkaaja ettei ripsauttele sitä muskottipähkinää eikä mitään muutakaan tolkuttomia määriä pienille pilttisuille.. Ihan mielenkiinnosta; kuinkahan moni tämän päivän vanhempi ostaa mm pinaattikeiton valmiina? Chiliuutetta käytetään tähän valmissoppaan: [www.findus.fi]

Itselläni ollut pilttisuiden kanssa ongelma kun eivät tykkää mustapippurirouheesta jota oon tottunut käyttämään kuin suolaa -eli reilulla kädellä. Kaupoista ei enää saa mustapippurijauhetta, vai onko joskus saanut? Hmm..noh, mä ratkasin ongelman sillä että jauhan mustapippurit morttelissa ja kyllä piltit diggaa grinning smiley Seuraavaks opetan pilttisuut chilin makuun *wirn* winking smiley Ja siis en ole vieraita pilttejä maustamassa vaan ihan ovat verisukulaisia että älköös huolestuko..hehee...

Päiväys: 07.03.2012 17.18

Hyvä Taskuvenus!!! Olen samaa mieltä, että Mailo osaa hoitaa homman kotiin, muskotilla tai ilman, ihan sama. On ihan hyvä opettaa pilttejä syömään muutakin, kuin niitä ikuisuuden kuluttamia peruspöperöitä.

Olen itsekin todennut monta kertaa, että jos vanhemmat syövät "rohkeasti", niin kyllä piltit seuraa ainakin yhtä rohkeasti perässä.

FM

Päiväys: 07.03.2012 17.25

Olen tavannut hoitotyössäni niin paljon allergisia lapsia että olisin varovainen vieraiden lasten ruokien teossa. Oli perheitä joissa monella lapsella oli joku aine mitä ei missään tapauksessa saanut antaa.
Oma suku on aivan eri asia kun tietää faktat.

Päiväys: 07.03.2012 17.27

Lainaus:
Taskuvenus
Uskoisin että Mailo on sen verran kokenut kokkaaja ettei ripsauttele sitä muskottipähkinää eikä mitään muutakaan tolkuttomia määriä pienille pilttisuille.. Ihan mielenkiinnosta; kuinkahan moni tämän päivän vanhempi ostaa mm pinaattikeiton valmiina? Chiliuutetta käytetään tähän valmissoppaan: [www.findus.fi]
Itselläni ollut pilttisuiden kanssa ongelma kun eivät tykkää mustapippurirouheesta jota oon tottunut käyttämään kuin suolaa -eli reilulla kädellä. Kaupoista ei enää saa mustapippurijauhetta, vai onko joskus saanut? Hmm..noh, mä ratkasin ongelman sillä että jauhan mustapippurit morttelissa ja kyllä piltit diggaa grinning smiley Seuraavaks opetan pilttisuut chilin makuun *wirn* winking smiley Ja siis en ole vieraita pilttejä maustamassa vaan ihan ovat verisukulaisia että älköös huolestuko..hehee...

Osaako ne edes keittää sitä kananmunaa siihen keittoon vai ostetaanko sekin valmiina vacumissa! Hahahaaaaasmiling bouncing smiley

Lidl myy mustapippurijauhetta, jos ymmärsin oikein että et löydä sitä.
Meidän piltit syövät chiliä ja meidän omaa chiliöljyä. Mums.

Päiväys: 07.03.2012 18.44

Lainaus:
AIMATO
Olen tavannut hoitotyössäni niin paljon allergisia lapsia että olisin varovainen vieraiden lasten ruokien teossa. Oli perheitä joissa monella lapsella oli joku aine mitä ei missään tapauksessa saanut antaa.
Oma suku on aivan eri asia kun tietää faktat.

Sopisi pilttien vanhempien miettiä, mistä lasten ja nuorten rajusti kasvava allergisuus ja yliherkkyys juontaa juurensa?

Syy taitaakin löytyä sieltä vanhempien korvienvälistä - ikävä kyllä!

Ja toisekseen, ehkä nämä ilmaiset ruokailut pitäisi vain lopettaa, koska niistä tulee vuosi vuodelta aina vain vaikeampia järjestää. Tai yliherkät syököövät omia eväitään terrorisoimatta toisia ruokavammaisuudellaan?

Miksi kaikkien muidenkin pitää rajoittaa ruokailunsa monipuolisuutta muutaman pellen takia?

FM

Päiväys: 07.03.2012 18.55

Futolla ei taida olla lapsia eikä lähitutuillakaan ole kellään mitään allergiaa.

Päiväys: 07.03.2012 19.46

Meidän pojilla ei ole allergioita, veljeni lapsilla ei ole allergioita, sisareni tyttärellä ja hänen tyttärellä ei ole allergioita, vanhemmillani sekä kaikilla isovanhemmillani ei ollut/ole allergioita. Enollani ja hänen vaimollaan ei ole allergioita. Muutenkin ystäväpiirissäni, kaveripiirissäni ja tuttavillani ei ole mainittavia rajoitteita.

FM

Kirjoitti: Riitta-Mummo Viestejä: 3262
Päiväys: 07.03.2012 21.00

Kauan yritin pysyä hiljaa, mutta nyt on pakko sanoa.
Oletkos tosiaan FM tuota mieltä ja noilla argumenteilla?
Olet antanut ymmärtää, että olet ruoka-alan ammatilainen??
Mihis se ammattilaisuus on kadonnut kun puhuttelet allergiasia ihmisiä ruokavammaisiksi ja pelleiksi??
Olen todella huolissani sinun kanssasi työskentelevien ihmisten mielenterveydestä, jos terrorisoit heitä tuollaisilla asenteilla.
Siitä voit tietenkin olla onnellinen, että suvussasi ei ole allergioita, mutta muuten nuo asenteesi ovat todella vaaralllsia.

Päiväys: 07.03.2012 21.41

Seuraan jo pidempään paalupaikalta tätä allegria - maniaa ja olen nähnyt niin paljon sen tiimoilta, että ihan kauhistuttaa.

Nyt on kuitenkin vertailussa muitakin maita ja kaikista tuntemistani, joissa olen ollut töissä ja päässyt moneltakin eri kantilta seuraamaan kyseistä ilmiötä, täytyy sanoa, että suomalaiset ovat pahimpia kaikista.

Suomessa totean, että asiakasryhmissäni akateemisesti koulutetut ovat kaikkein herkimpiä. Kun saan OAJ:n ruokailijalista, niin 20 ruokailijasta 18 ruokarajoitteista, joista 15 useampi kuin 1 aineosa sopimattomana.

Kun asiakkaana on esim. 20 syöjää Bombadier yhtiön palveluksesta, niin allergikkoja ei ole ollenkaan ja jos sinne mahtuu yksi, niin se on gluteeni tai laktoosi.

RM, tapanani ei ole paapotella asioiden tiimoilta, vaan kertoa mielipiteeni juuri niin kuin sen näen ja koen. Koska teen tätä työtä jo niin kauan ja keskustelen asioista myös lääkäreiden ja ravitsemusasiantuntijoiden kanssa, jotka satun nyt vain tuntemaan, teen silloin ihan toisenlaisia johtopäätöksiä, kuin joku muu.

Puhun tätä asiaa juuri tässä 2 muun kanssa läpi ja olemme kaikki sitä mieltä, että suomalaiset ovat todella toivoton tapaus.

FM

Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 08.03.2012 7.58.

Päiväys: 08.03.2012 6.45

Tuo yliherkkyys ja allergia ovat kiinnostavia asioita, pelkästäänkin sen takia että: meidän alueella on hyvin vähän lapsia joilla on allergiaa eri ruokalajeja kohti, kunnes siirrytään seuraavaan kouluun ja eri asuin aluelle. Geografisesti katsottuna tämä on kiinnostavaa, ainakin minusta. Sama kunta, mutta eri asuin alueet ja eettiset taustat. Meidän aluella on vähän allergioita, mutta jos katsotaan tätä pikku kylää kokonaisuutena niin allergiaa esintyy vähiten niillä alueilla joissa asuu siirtolaisväestöä, eli ei juuri ollenkaan.
Jos taas siirrytään omakotitalo alueille niin siellä esiintyy huomattavasti enemmän allergioita ja paljon erinlaisia.
Kuulin tässä eräältä kollegalta että esim. Saksassa maapähkinä allergisten lasten annetaan itse kehittää suoja pähkinäallergiaa kohtaan syömällä yhden maapähkinä kerran kuukaudessa ja tietysti sairaalaassa ja lääkärin valvonnan alaisena.
Nyt näin jälkeenpäin olen miettinyt, miksi en ruvennut nuorempana tutkimaan allergioita ja geograafisen asuin alueiden vaikutusta yliherkkyyteen ja ruoka-allergeneihin.
Saittekohan te edes selvää minun kirjoituksistani? Toivottavasti.
Parsakaalikeitosta muskottiin, muskotista yliherkkyyteen ja allergia keskusteluun....tosi kiinnostava aihe.

Kirjoitti: minna bunce Viestejä: 4123
Päiväys: 10.03.2012 9.33

Tämä mukava kirjoitus sivuaa hieman tätäkin keskustelua, joten liitän mukaan smiling smiley
Nugettilipun alla

Päiväys: 10.03.2012 10.25

Lainaus:
minna bunce
Tämä mukava kirjoitus sivuaa hieman tätäkin keskustelua, joten liitän mukaan smiling smiley Nugettilipun alla
thumbs down Hyvä artikkeli.

Päiväys: 10.03.2012 22.10

Lainaus:
matlust
Lainaus:
minna bunce
Tämä mukava kirjoitus sivuaa hieman tätäkin keskustelua, joten liitän mukaan smiling smiley Nugettilipun alla
thumbs down Hyvä artikkeli.

smiling bouncing smileysmiling bouncing smileysmiling bouncing smiley. Kyllä, olen samaa mieltä...

FM

Päiväys: 13.03.2012 18.04

Kiitos smiling smiley
Pohjan tein kuten FutoMaki ehdotti (tosin ilman muskottipähkinää).
Lisäsin joukkoon reilusti maustamatonta tuorejuustoa, koska syöjäthän oli lapsia. Koristeeksi (ja syötäväksi) pinnalle laitoin tarjolle keitettyjä parsakaalinnuppuja.
Ne söivät jotka uskalsivat; toiset maistoivat kielenkärjellä, toiset ahmivat ja yksi 6 v. tyttö pyysi ohjeenkin grinning smiley

muoks. kuva täällä [www.homing.fi]

Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 13.03.2012 18.13.

Päiväys: 13.03.2012 18.21

Lainaus:
Mailo
Kiitos smiling smiley Pohjan tein kuten FutoMaki ehdotti (tosin ilman muskottipähkinää).
Lisäsin joukkoon reilusti maustamatonta tuorejuustoa, koska syöjäthän oli lapsia. Koristeeksi (ja syötäväksi) pinnalle laitoin tarjolle keitettyjä parsakaalinnuppuja.
Ne söivät jotka uskalsivat; toiset maistoivat kielenkärjellä, toiset ahmivat ja yksi 6 v. tyttö pyysi ohjeenkin grinning smiley

muoks. kuva täällä [www.homing.fi]

thumbs downthumbs downthumbs down Hyvältä näyttää Mailo.

Kirjoitti: Eero Viestejä: 2603
Päiväys: 14.03.2012 11.58

Mahtavaa Mailo, juuri tuskailin tuolla toisessa viestissä miten löytyisi parsakaalia, mutta ei oikein ajatusta miten sen söisi (koitin ensin syödä salaatissa raakana, mutta ei oikein maistunut minulle...)

Päiväys: 14.03.2012 20.06

Vaikka kyllä tykkään parsakaalista eniten wokissa.

Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 14.03.2012 20.07.

Viesti
Vain rekisteröityneet käyttäjät voivat vastata viestiketjuihin tai aloittaa uusia. Jos sinulla ei vielä ole tunnusta, käy rekisteröitymässä täällä. Rekisteröityminen ei maksa mitään, mutta saat käyttöösi paljon muitakin kivoja ominaisuuksia.

x

He saavat tästä huomautuksen suoraan.

0 / 0 ystävää valittu