Kumppanit

Keskustelut » Terveys, erikoisruokavaliot ja allergiat

Kasvissyönti ilman maitotuotteita - mistä proteiinia?
Kirjoitti: KanaKananen Viestejä: 5
Päiväys: 13.01.2012 11.11

Olen ollut kasvissyöjä jo useamman vuoden, mutta nyt joudun allergian takia jättämään maitotuotteekin pois. Juustoa siedän pienissä määrin, mutta esim. rahkat ja muut maitotuotteet joudun jättämään. Miten vegaanit saavat riittävästi proteiinia? En ole karppaaja, mutta en ole oikeastaan syönyt pastaa/riisä/perunaa juuri ollenkaan. Olen lukenut, että täysjyväviljat korvaavat muita proteiinien lähteitä vegaaniruokavaliossa. Kuinka paljon mitäkin pitää syödä? Help, olen ihan pihalla!

Re: Kasvissyönti ilman maitotuotteita - mistä proteiinia?
Kirjoitti: matlust Viestejä: 1075
Päiväys: 13.01.2012 11.17

Jos et ole vegaani, niin quorn on hyvä vaihtoehto. Tosin se sisältää munan valkuaista, toivottavasti et ole allerginen kananmunalle.

Kirjoitti: leena47 Viestejä: 1699
Päiväys: 13.01.2012 13.21

Lainaus:
KanaKananen
Olen ollut kasvissyöjä jo useamman vuoden, mutta nyt joudun allergian takia jättämään maitotuotteekin pois. Juustoa siedän pienissä määrin, mutta esim. rahkat ja muut maitotuotteet joudun jättämään. Miten vegaanit saavat riittävästi proteiinia? En ole karppaaja, mutta en ole oikeastaan syönyt pastaa/riisä/perunaa juuri ollenkaan. Olen lukenut, että täysjyväviljat korvaavat muita proteiinien lähteitä vegaaniruokavaliossa. Kuinka paljon mitäkin pitää syödä? Help, olen ihan pihalla!

Proteiinin lähteitä vegaaneille; palkokasvit, siemenet, pähkinät, soijavalmisteet.
[www.kasvikset.fi]

Kirjoitti: AIMATO Viestejä: 2534
Päiväys: 13.01.2012 13.27

Kasvissyöjän proteiiniyhdistelmät
Seuraavia ruoka- aineyhdistelmiä noudattamalla kasvissyöjä varmistaa täydellisen proteiinin saannin:
- tattaria ja manteleita tai cashewpähkinöitä
- soijapapuja ja cashewpähkinöitä tai manteleita ja kookosta
- papuja ja maissia
- papuja ja kikherneitä yhdessä kokojyväleivän kera
- papuja ja parsakaalia yhdessä sienten kanssa
- kikherneitä ja pähkinöitä
- linssejä ja ruskea riisiä tai ruista
- vihanneksia ja kurpitsansiemeniä

Kirjoitti: Jasmine85 Viestejä: 633
Päiväys: 14.01.2012 9.40

Papuja ja pähkinöitä suositellaan ainakin lehdissä, on hyviä, terveellisiä proteiinilähteitä.

Soijarouheet ja muut soijatuotteet tulevat itselleni myös mieleen. Soijatuotteitakin on nykyään niin monenlaisia; on soijapaloja, suikaleita, rouheita yms. ja muistaakseni sisältävät hyvin proteiinia.

Kirjoitti: Teya Viestejä: 8914
Päiväys: 14.01.2012 18.04

Aimatolla onkin hyvä lista!!
Jos käytät esim soijamaitoa niin jo siitä tulee runsainmäärin.. Kätevä nyrkkisääntö on, että joka päivälle jotain viljatuotetta ja palkokasvia. Ja älä stressaa winking smiley Nauti makumatkasta..
Suosittelen esimerkiksi "Yllin kyllin herkkuja isolle ja pienelle joukolle" - Inna Somersalon kirjaa. Nyt se lähteekin todella edullisesti esim täältä
[www.adlibris.com]

Kirjoitti: peltipurkki Viestejä: 32
Päiväys: 14.01.2012 19.24

Hyvät listaukset kasviproteiinien lähteistä, noilla varmasti pärjää! Täysin kasvisruokavaliota noudattavan on kuitenkin hyvä muistaa, että B12-vitamiinin saannista on huolehdittava jollain muulla konstin, sitä kun löytyy vain eläinperäisistä tuotteista. Luontaistuotekaupat yms. varmaan osaavat kertoa tarvittaessa lisää, ja jos lääkärissä tarvitsee lähiaikoina käydä niin kysyy sitten siellä. Tsemppiä ja rispektiä vegaaniudesta!

Kirjoitti: Mustikka Viestejä: 6472
Päiväys: 15.01.2012 1.24

Palkokasvit, siemenet, pähkinät, soijavalmisteet, siinä perusteet. Papua mssuun ja hyvä tulee.

Kirjoitti: FutoMaki Viestejä: 2781
Päiväys: 15.01.2012 3.48

Kiva, mutta mitä suosittelette niille, joilla on geneettisesti alttius kihtiin?

FM

Kirjoitti: marice Viestejä: 1438
Päiväys: 15.01.2012 8.57

Lainaus:
FutoMaki
FM

Aloita uusi ketju aiheesta, varmasti loytyy ideoita.

Päiväys: 15.01.2012 12.28

Syyllinen kihtiin ei siis ole proteiini, vaan puriinia sisältävät ruoka-aineet (joista liha on myös proteiininlähde. Sen sijaan esim. soija tai maitotuotteet eivät ole kihdin aiheuttajia, mutta hyviä proteiininlähteitä).

Päiväys: 15.01.2012 12.40

Terveyskirjaston sivulla on luettelo puriinipitoisuuksista.
[www.terveyskirjasto.fi]

Päiväys: 15.01.2012 13.20

KanaKananen, oletko kokeillut esim kvinoaa ( pro 14g ) tai amaranttia ( pro 15g )?

Päiväys: 15.01.2012 17.22

Jos olet kasvissyöjä ilman maitotuotteita, mutta saatat sairastaa kihtiä tai virtsakiviä tai olla altis niille, niin vältä proteiinin lähteinä ainakin herneitä, valkoisia papuja ja linssejä. Myöskään soijaa ei tulisi korkeahkon puriiniarvonsa takia käyttää kohtuuttomasti. Tosin eräät tutkimukset ovat todenneet, että kasvien puriinit altistavat harvemmin kihtiin tai virtsakiviin, kuin eläinkunnasta saadut puriinit.

FM

Päiväys: 15.01.2012 17.25

Lainaus:
marice
Lainaus:
FutoMaki
FM

Aloita uusi ketju aiheesta, varmasti loytyy ideoita.
Tuo edellinen kommenttini liittyy täysin aiheeseen.

Ja tässä siksi selvennystä asiaan:

Lainaus:
FutoMaki
Jos olet kasvissyöjä ilman maitotuotteita, mutta saatat sairastaa kihtiä tai virtsakiviä tai olla altis niille, niin vältä proteiinin lähteinä ainakin herneitä, valkoisia papuja ja linssejä. Myöskään soijaa ei tulisi korkeahkon puriiniarvonsa takia käyttää kohtuuttomasti. Tosin eräät tutkimukset ovat todenneet, että kasvien puriinit altistavat harvemmin kihtiin tai virtsakiviin, kuin eläinkunnasta saadut puriinit.
FM

FM

Kirjoitti: KanaKananen Viestejä: 5
Päiväys: 17.01.2012 14.55

Kiitokset kaikille! Kokeilen siis ihan uusia ruokia. smiling smiley

Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 10.02.2012 13.07.

Kirjoitti: TwilightGirl Viestejä: 81
Päiväys: 17.01.2012 15.29

tässä tällänen: [www.vegaaniliitto.fi] ja jos on raakaruokavegaani niin: [raakaruoka.com] .

Päiväys: 25.05.2012 12.57

Uusimpia kasveja on makea lupiini ( ei se tienvarsikasvi ) jolle kaavaillaan menestystä ruokapulaan.
Siitä tehdään lihaa ( shoarma ), makkaroita ja saksassa jäätelöä ( lupinesse ). Onko kukaan jo tutustunut tuotteeseen?
[wikikko.info]

Kirjoitti: Suklaasini Viestejä: 2
Päiväys: 26.05.2012 19.24

Tosta proteiinista en oo aivan varma, mutta katsoppas mun salaattireseptini!

Kirjoitti: Teya Viestejä: 8914
Päiväys: 21.06.2012 15.49

Lainaus:
AIMATO
Uusimpia kasveja on makea lupiini ( ei se tienvarsikasvi ) jolle kaavaillaan menestystä ruokapulaan.
Siitä tehdään lihaa ( shoarma ), makkaroita ja saksassa jäätelöä ( lupinesse ). Onko kukaan jo tutustunut tuotteeseen?
[wikikko.info]

Makealupiinin siemeniä/papuja on käytetty ja käytetään härkäpavun ja soijapavun tyyliin. Ei ole uusi juttu, mutta sille on varmaan nykyään kehitetty uusia käyttötapoja..
Lupiinirouheesta tehtyä ruokaa olen syönyt, itse en ole tehnyt..

Kirjoitti: Eero Viestejä: 2599
Päiväys: 21.06.2012 20.43

Huomasin tuossa kun kokkailimme sushia - ensimmäisen kerran ikinä, saa nähdä mitä tulee! - että noissa sushi"levämatoissa" on ihan hulluna proteiinia, yli puolet 100g:stä!

Kirjoitti: murupuru Viestejä: 1
Päiväys: 07.09.2012 11.37

Mä ehdottaisin myös seitania. Se valmistetaan vehnägluteenista ja kerran kun opettelee teon on se yksinkertaista (näin olen kuullut). Itse olen allerginen vehnälle niin en ole valmistanut enkä maistanut.

[chocochili.net]

Kirjoitti: elina1946 Viestejä: 1
Päiväys: 11.11.2012 18.14

Kokeile erilisia papuja ja niistä tehtyjä soppia.Näin talvisin sopat lämmittävät , niistäkin saa kevyt versioita.

Kirjoitti: Eero Viestejä: 2599
Päiväys: 22.11.2012 12.29

Lainaus:
murupuru
Mä ehdottaisin myös seitania. Se valmistetaan vehnägluteenista ja kerran kun opettelee teon on se yksinkertaista (näin olen kuullut). Itse olen allerginen vehnälle niin en ole valmistanut enkä maistanut.
[chocochili.net]

Olenkin itse asiassa vähän ihmetellytkin mitä Seitan oikein on, mutta nyt selvisi. Hauska ohje! Ei välttämättä se omin juttu, mutta nostan kyllä hattua smiling smiley

Kirjoitti: Leila48 Viestejä: 1
Päiväys: 05.04.2013 20.43

Jos kasvisruokala Etra on paikkakunnallasi, sieltä saat tosi hyvää kasvisruokaa, jossa ei ole käytetty eläinperäisiä tuotteita. Sieltä voit ostaa myös ohjevihkosia Etrassa tehdyistä ruuista. Käyn itse usein siellä syömässä ja on todella hyvää ruokaa. Ainakin Oulun Etrassa on myös myymälä.

Kirjoitti: minna bunce Viestejä: 4123
Päiväys: 15.04.2013 15.29

Viesti
Vain rekisteröityneet käyttäjät voivat vastata viestiketjuihin tai aloittaa uusia. Jos sinulla ei vielä ole tunnusta, käy rekisteröitymässä täällä. Rekisteröityminen ei maksa mitään, mutta saat käyttöösi paljon muitakin kivoja ominaisuuksia.

x

He saavat tästä huomautuksen suoraan.

0 / 0 ystävää valittu