Kumppanit

Keskustelut » Juomat ruokien kanssa, ja ilman

Laktoosi ja Glutee vapaa
Kirjoitti: pekjalka Viestejä: 1
Päiväys: 11.09.2010 17.31

confused smiley ihmettelen miksi suomessa on järestään melkein kaikki esim. juustot ja makkarat laktoosi ja Glutee vapaita??
yawning smiley pääsi kirjoitus virhe mukaan. Tietenkin tarkoitan GLUTEE vapaata, luteita ei varmaan kukaan halua kauppoihin tai ruokiin

Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 13.09.2010 18.56.

Re: Laktoosi ja luteen vapaa
Kirjoitti: kuhankeittaja Viestejä: 705
Päiväys: 11.09.2010 20.45

confused smileyconfused smiley

Kirjoitti: minna bunce Viestejä: 4123
Päiväys: 11.09.2010 21.26

Mielestäni tuo luteista vapaa on hyvin pitkälti positiivinen asia thumbs down

Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 11.09.2010 21.27.

Kirjoitti: Riitta-Mummo Viestejä: 3262
Päiväys: 12.09.2010 11.19

Lainaus:
pekjalka
confused smiley ihmettelen miksi suomessa on järestään melkein kaikki esim. juustot ja makkarat laktoosi ja lutee vapaita??

En nyt oikein ymmärrä mitä tarkoitat? Tarkoitatko todella luteita vai gluteenia? Voisitko tarkentaa!

Re: Laktoosi- ja gluteenivapaa
Kirjoitti: Fasaani Viestejä: 2266
Päiväys: 01.10.2010 13.03

Pieni kielipoliisi minussa nostaa päätään.

Kirjoitti: Marjoja65 Viestejä: 255
Päiväys: 04.11.2010 17.37

Ymmärtämystä, ystävät!
Lähes jokainen meistä saattaa tehdä kirjoitusvirheitä, joka on hyvin inhimillistä. Aiemmin olin hyvin närkästynyt, kun esim. saamissani sähköposteissa oli lyöntivirheitä. Kun sitten kokemani aivohalvauksen jälkeen oikeinkirjoitukseni osoittautui tuskalliseksi ja jouduin luopumaan urastani sen takia, on minusta tullut nöyrä ja avarakatseinen.

Gluteeniton ruokavalio tuli minulle eilen pakolliseksi ja onneksi ja pelastukseksi olen löytänyt täältä Kotikokista mahtavia reseptejä.

Kysynkin nyt, onko mieltä tai järkeä hankkia leipäkone?

Olisin kiitollinen kokemuksistanne!

Kirjoitti: peetu1 Viestejä: 8237
Päiväys: 04.11.2010 17.50

Lainaus:
Marjoja65
Ymmärtämystä, ystävät!
Lähes jokainen meistä saattaa tehdä kirjoitusvirheitä, joka on hyvin inhimillistä. Aiemmin olin hyvin närkästynyt, kun esim. saamissani sähköposteissa oli lyöntivirheitä. Kun sitten kokemani aivohalvauksen jälkeen oikeinkirjoitukseni osoittautui tuskalliseksi ja jouduin luopumaan urastani sen takia, on minusta tullut nöyrä ja avarakatseinen.

Gluteeniton ruokavalio tuli minulle eilen pakolliseksi ja onneksi ja pelastukseksi olen löytänyt täältä Kotikokista mahtavia reseptejä.

Kysynkin nyt, onko mieltä tai järkeä hankkia leipäkone?

Olisin kiitollinen kokemuksistanne!

Olen samaa mietlä kanssasi ensimmäisestä asiasta hyvä Marjoja65.
Ja leipäkone asiaan, minä tee paljon leipää koneella, myös pullataikinan, pizzapohjat usein.
Pöytälaatikostani löytyy ohjeita, ja on muistaakseni mulla kirjakin täällä kirjahyllyssä leipäkone jutuista.

Minulla on Tefal merkkinen, sillä teen paljon myös hilloja.
Minulla ei jouda kaapin hyllylle seisomaan.
En vaan *ilmoittele* kohdassa : meillä leivotaan, silloin kun leipäkone hurisee.
Ajastin on kuulemma hyvä myös, mutten ole sitä vielä kokeillut, jotta sais vaikka aamulla lämmintä leipää, mutta joku päivä..
Suosittelen leipäkonetta, ja oli täällä vanha ketjukin jossain leipäkoneista!
smiling smiley

Kirjoitti: leena47 Viestejä: 1699
Päiväys: 04.11.2010 18.21

Marjoja65 tarkoitti varmaan, että sopiiko leipäkone gluteenittomien leivonnaisten tekoon. Onkohan kellä kokemuksia?

Kirjoitti: AIMATO Viestejä: 2534
Päiväys: 04.11.2010 18.43

Tefal Home Bread xxl leipäkoneella on 14 ohjelmaa joita yksi on gluteeniton.
[www.clasohlson.fi]

Kirjoitti: peetu1 Viestejä: 8237
Päiväys: 04.11.2010 19.06

No niin juuri,kyllä mä sen tajusin, mulla on tehtynä esim.gluteeniton porkkana leipä koneella.
Hyvää tuli, mureneehan se, mutta aivan ihana.
smiling smiley

Kirjoitti: leena47 Viestejä: 1699
Päiväys: 04.11.2010 20.17

Näiltä sivuilta löytyy ohjeita gluteenittomien tuotteiden leivontaan, myös leipäkoneella.
[www.pirkanmaanallergia.fi]

Re: Laktoosi ja Glutee vapaa
Kirjoitti: marice Viestejä: 1438
Päiväys: 07.11.2010 7.44

Mutta eihan kukaan ole vastanut pekjalan alkuperaiseen kysymykseen:

Lainaus:
pekjalka
confused smiley ihmettelen miksi suomessa on järestään melkein kaikki esim. juustot ja makkarat laktoosi ja Glutee vapaita??

Niin miksi, onko laktoosi- ja gluteeniallergiat tulleet niin yleisiksi? En ole taalla nahnytkaan laktoositonta/gluneenitonta juustoa tai makkaraa...vaikka en ole kylla hakenutkaan.

Päiväys: 07.11.2010 11.03

Enpä usko että ovat enempää lisääntyneet kun muutkaan "allergiat", mutta tietoisuus on kasvanut. Vanha sanonta: Tieto tuo tuskaa! on toteutunut kirjaimellisesti.
Elintarviketeollisuus on lähtenyt mukaan 100% tähän ruokarajoitteisten vaatimuksiin ja siitä johtuen myös ruokapalvelujen tarjoajat. Löydätkö ravintolaa, jossa ei olisi kissan korkuisilla kirjaimilla, kaikki tuotteemme ovat vähälaktoosia/laktoosittomia ja a la carte listalla on gl-merkintöjä yli puolessa annoksista.
Kuitenkin väestöstä vain murto-osa on keliaakikko tai laktoosi-intoleranssia sairastava. Saattaa olla laktoosivaivaa, mutta onhan se niin hienoa ilmoittaa tarjoilijalle ettei voi syödä jotain ja saa näin erityishuomion osakseen.
Olen tässä asiassa hyvin kyyninen, oikeasti sairaat kyllä osaavat pyytää itselleen sopivaa ruokaa ja saavat myös sitä. Ei kaikille tarvitse valmistaa huomattavasti kalliimpaa erityisruokaa. Yksi syys ravintoloiden korkeisiin hintoihin on juuri nämä kalliit raaka-aineet.

Päiväys: 07.11.2010 11.13

Lainaus:
Riitta-Mummo
Enpä usko että ovat enempää lisääntyneet kun muutkaan "allergiat", mutta tietoisuus on kasvanut. Vanha sanonta: Tieto tuo tuskaa! on toteutunut kirjaimellisesti.
Elintarviketeollisuus on lähtenyt mukaan 100% tähän ruokarajoitteisten vaatimuksiin ja siitä johtuen myös ruokapalvelujen tarjoajat. Löydätkö ravintolaa, jossa ei olisi kissan korkuisilla kirjaimilla, kaikki tuotteemme ovat vähälaktoosia/laktoosittomia ja a la carte listalla on gl-merkintöjä yli puolessa annoksista.
Kuitenkin väestöstä vain murto-osa on keliaakikko tai laktoosi-intoleranssia sairastava. Saattaa olla laktoosivaivaa, mutta onhan se niin hienoa ilmoittaa tarjoilijalle ettei voi syödä jotain ja saa näin erityishuomion osakseen.
Olen tässä asiassa hyvin kyyninen, oikeasti sairaat kyllä osaavat pyytää itselleen sopivaa ruokaa ja saavat myös sitä. Ei kaikille tarvitse valmistaa huomattavasti kalliimpaa erityisruokaa. Yksi syys ravintoloiden korkeisiin hintoihin on juuri nämä kalliit raaka-aineet.
thumbs down

Päiväys: 07.11.2010 11.31

Mina jo olen aikaisemminkin vinkunut tuosta samasta asiasta smiling smiley Ravintolassa tormaa hirvean usein tilanteisiin, jossa asiakas ei enaa itsekkaan muista mille kaikelle on allerginen! Kotilaakariopas on opeteltu ulkoa kannesta kanteen ja lista on pitka, kuin nalkavuosi confused smiley Kylla se todella on ihan pelkkaa huomion hakua useimmin.

Ne asiakkaat, jotka oikeasti tarvitsevat erityisruokavalion, eivat nosta asiasta mitaan erikoista haloota. Ilmoittavat asiallisesti poytavarausta tehdessaan (mika on todella iso helpotus).

Kirjoitti: marice Viestejä: 1438
Päiväys: 07.11.2010 12.02

Onpa mielenkiintoista.
Taytyy tunnustaa, etta olen itsekin syyllistynyt 20 vuotta sitten samankaltaiseen Ruotsissa asuessani.
Jouduin tyossani aika paljon osallistumaan tilanteisiin, joita pidettiin kurssikeskuksissa ym ja ruoka oli aina niin samanlaista teollisuusruokaa. Huomasin, etta vegetaareille tuotiin aina ihania herkkuja .
Ja aijai kun ihminen on oppivainen: Seuraavaksi tuli minullekin hieno yksilollinen kasvispaistos kun muut soi prinssinakkeja ja lihapullia!

Kirjoitti: matlust Viestejä: 1075
Päiväys: 07.11.2010 16.46

Lainaus:
marice
Mutta eihan kukaan ole vastanut pekjalan alkuperaiseen kysymykseen:
Lainaus:
pekjalka

Niin miksi, onko laktoosi- ja gluteeniallergiat tulleet niin yleisiksi? En ole taalla nahnytkaan laktoositonta/gluneenitonta juustoa tai makkaraa...vaikka en ole kylla hakenutkaan.
Voisiko olla niin että nimisuojatut tuotteet(makkarat) ovat automaattisesti laktoosittomia ja gluteenittomia, näin ainakin meillä Ruotsissa.

Kirjoitti: Marjoja65 Viestejä: 255
Päiväys: 07.11.2010 18.22

Kiitos teille, jotka otitte kantaa ja sain neuvoja gluteenittomaan ruokavaliooni.
Olemme tilanneet Tefalin XXL leipäkoneen, jota odottelen tulevaksi. Olen tehnyt jo muutamia gluteenittomia leivonnaisia perinteisellä tavalla. Nyt kysyn, voiko niitä yleisesti paistaa kiertoilmauunissa lainkaan ja toinen askarruttava asia on hiivapohjaiset leivonnaiset, nostatetaanko niitä vain kerran ennen leipomista vai leipomisen jälkeen Joissakin resepteissä mainittiin, että niitä saa nostattaa vain yhden kerran.
Tuntuu, että normaali elämäni on mennyt pois raiteilta ;(
Olen kiitollinen mahdollisista vastauksistanne.smiling smiley

Kirjoitti: kuhankeittaja Viestejä: 705
Päiväys: 07.11.2010 19.27

Laktoosi ja gluteeni vaivat eivät ole edellenkään allergioita eivätkä sairauksia,,vaan imetymishäiriöitä. Gluteenin imetymishäiriö on enemmänkin kinkkinen juttu,mutta olen ilolla todennut ,että heilekin alkaa olla kaupassa saatavana gluteenittomia tuotteita,silloin kun olin töissä ei ollut muuta kuin leipää pakasteena(jasekin kuurassa).Ja itse laktoosi-intorelantikkona,,olen opppinut välttämään sitä sun tätä,,(myös lapsillani on sama vaiva,jollain tapaa perinnöllistä, mikä helpottaa paljon ruuan tekemistä tosin tulee paljon kalliimmaksi.)

Päiväys: 07.11.2010 20.20

Lainaus:
Marjoja65
Kiitos teille, jotka otitte kantaa ja sain neuvoja gluteenittomaan ruokavaliooni.
Olemme tilanneet Tefalin XXL leipäkoneen, jota odottelen tulevaksi. Olen tehnyt jo muutamia gluteenittomia leivonnaisia perinteisellä tavalla. Nyt kysyn, voiko niitä yleisesti paistaa kiertoilmauunissa lainkaan ja toinen askarruttava asia on hiivapohjaiset leivonnaiset, nostatetaanko niitä vain kerran ennen leipomista vai leipomisen jälkeen Joissakin resepteissä mainittiin, että niitä saa nostattaa vain yhden kerran.
Tuntuu, että normaali elämäni on mennyt pois raiteilta ;(
Olen kiitollinen mahdollisista vastauksistanne.smiling smiley
Hej, sisareni on laktoosi ja glutenintorelant ja kun olen leiponut ja laittanut ruokaa hänelle ja perheelle, niin yksin kertaisesti olen vaihtanut vain jauhoja tai nesteet, hyvää leipää on tullut samoin myös mazariinit ja kladdkaka ym. Joskus voi tehdä kaiken yksinkertaisestikin.

Kirjoitti: Aurea Viestejä: 8
Päiväys: 17.12.2010 11.51

Moni juusto on laktoositon, koska pitkän kypsytyksen aikana niistä häviää ihan luontaisesti laktoosia. Gluteeniahan juustoihin ei kuulukaan. Makkaroista suuri osa on varmaan gluteenittomia siksi, että sopisivat kaikille, minkä vuoksi ostajia on enemmän. Makkaroissa kun vehnä on erittäin helppo korvata perunajauhoilla. Suomessa syödään myös aika paljon ns. A-luokan makkaraa, joihin ei tärkkelyksiä taas saa käyttääkään.

Kirjoitti: haani_ Viestejä: 92
Päiväys: 10.02.2011 9.16

Mielestäni nykypäivän suomessa sairastetaan enemmän kuin ennen, on kaikenlaisia allergioita
ja keliakioita..lapsia vahditaan silmä tarkkana ettei pieneen suukkoon mene mitää kuulumatonta..
menee yli ymmärryksen tollanen vahtiminen..
no joo, liian puhdasta ja antiseptiikka ei kuulu kotiin!
Pois kaikki des.tuotteet ja opetelkaa käsien pesu!
Riittää "flunssattomaan" elämään, peruspuhtautta
itselle ja kotia, eikö?

Kirjoitti: betula Viestejä: 125
Päiväys: 15.02.2011 3.11

Tavallaan olen samaakin mieltä haani_:n kanssa siitä miten nuorimmilta sukupolvilta näyttäisi monin osin puuttuvan se perinne-./perimätieto, mitä arkielämässä tarvitaan. On surullista havaita miten arvot ja toimintamallit haetaan usein perhepiirin sijaan "medioista" ja mainonnan maailmasta.

Mutta jos keliakia tai laktoosi-intoleranssi ( esimerkiksi ) on jo puhjennut, on elettävä tarkoin dieetin mukaan. Ainakin jos keliakiassa jättää noudattamatta gluteiinitonta ruokavaliota, saattavat seuraukset olla hyvinkin vakavia. Ja joka tapauksessa invalidisoivia.

Ja voihan se niinkin olla, että keliakiaa sairastaneet kuolivat perimmiltään juuri koska menneiden aikojen parantajat eivät kyenneet auttamaan riittävästi näitä ihmisiä . He sairastuivat ja kuolivat hoidottomuuden seurauksiin. Kukapa tietää ?

Se ainakin on varmaa, että säilöntä- ym. lisäaineiden suuret saantimäärät eivät vastustuskykyä lisää !

Kirjoitti: katjairene Viestejä: 1
Päiväys: 05.03.2011 19.59

Lainaus:
haani_
Mielestäni nykypäivän suomessa sairastetaan enemmän kuin ennen, on kaikenlaisia allergioita
ja keliakioita..lapsia vahditaan silmä tarkkana ettei pieneen suukkoon mene mitää kuulumatonta..
menee yli ymmärryksen tollanen vahtiminen..
no joo, liian puhdasta ja antiseptiikka ei kuulu kotiin!
Pois kaikki des.tuotteet ja opetelkaa käsien pesu!
Riittää "flunssattomaan" elämään, peruspuhtautta
itselle ja kotia, eikö?

Juu olen samaa mieltä allergioiden osalta kanssasi. Suurimman osa allergioista voi ainakin yrittää siedättää pois. Itse olen hävittänyt itseltäni siitypölyallergian, sekä koira- ja kissa-allergian. Itselläni on keliakia ja laktoosi-intoleranssi, jotka niin kovin mielelläni siedättäisin pois mutta valitettavasti autoimmuunisairautta ja imeytymishäiriötä ei vaan voi. On väärin puhua näiden kahden taudin kohdalla pelkästään allergioista, koska ne ovat niin paljon enemmän, varsinkin keliakia.

Päiväys: 17.03.2011 11.08

Allergiahan on oire jostain yliherkkyydestä ja keliakia taas on suolistosairaus joka on elinikäinen. Suolinukka on vioittunut ja se ei enää uudelleen kasva, vaikka kuinka haluaisi.
Allergioille voi siedättää ja hyviä tuloksia ilmeisesti myös saatu, sairaudet sitten ovat vaikeampi juttu.

Kirjoitti: Mailo Viestejä: 13183
Päiväys: 01.04.2011 20.22

Lainaus:
Riitta-Mummo
Elintarviketeollisuus on lähtenyt mukaan 100% tähän ruokarajoitteisten vaatimuksiin ja siitä johtuen myös ruokapalvelujen tarjoajat.
Tämä seikka on niin ärsyttävää!
Olen nykyään päiväkodin keittiössä ja teen kaiken ruuan itse. Laktoosittomalla ruokavaliolla on 2 noin 40:stä ihmisestä.

Miksi minun pitää tarjota kaikille laktoositonta makaroonilaatikkoa/muussia/kastiketta/kalakeittoa... !?

Meillä siksi, koska tukussa (joka toimittaa ainekset päiväkotiin), ei ole tavallista vaihtoehtoa!
Rahka, kerma(t), raejuusto,... on vähälaktoosista/laktoositonta.
Tavallista ei juurikaan ole tarjolla!
Ei olis kovin kummoista tehdä paria annosta eri kermalla!
Viiliä ja jugurttia, sekä maitoa onneksi vielä saa normi versionakin.

Päiväys: 01.04.2011 21.08

Näin se vaan valitettavasti on tänä päivänä. Itse olen ollut töissä myös sellaisessa paikassa jossa kävi keskimäärin 2-4 ruokarajoitteista ihmistä/vrk syömässä, mutta ruoka tehtiin vl,gl,merkinnöin koko muulle porukalle l. n. 100 hlö:lle. Voit vain kuvitella mitä se tekee kustannuksissa.
Teollisuus tietenkin tykkää, kun saavat myydyksi kalliimpia tuotteita.

Löysin riemukseni kahvilan käydessäni etelässä, jossa oli ikkunassa kyltti: Meiltä saat oikealla kermalla tehtyjä leivoksia ja tuulihattuja! Mainosvaltti, joka toimii kuulemma hyvin, ihmiset tulevat syömään oikeita kermatuotteita.

Päiväys: 03.04.2011 17.06

[quote Mailo][quote Riitta-Mummo]
Elintarviketeollisuus on lähtenyt mukaan 100% tähän ruokarajoitteisten vaatimuksiin ja siitä johtuen myös ruokapalvelujen tarjoajat.[/quote]
Tämä seikka on niin ärsyttävää!
Olen nykyään päiväkodin keittiössä ja teen kaiken ruuan itse. Laktoosittomalla ruokavaliolla on 2 noin 40:stä ihmisestä.

Miksi minun pitää tarjota kaikille laktoositonta makaroonilaatikkoa/muussia/kastiketta/kalakeittoa... !?

Meillä siksi, koska tukussa (joka toimittaa ainekset päiväkotiin), ei ole tavallista vaihtoehtoa!
Rahka, kerma(t), raejuusto,... on vähälaktoosista/laktoositonta.
Tavallista ei juurikaan ole tarjolla!
Ei olis kovin kummoista tehdä paria annosta eri kermalla!
Viiliä ja jugurttia, sekä maitoa onneksi vielä saa normi versionakin.[/quot
Paikallinen ruokakonsulentti tai pomo on tehnyt asian helpoksi.

Viesti
Vain rekisteröityneet käyttäjät voivat vastata viestiketjuihin tai aloittaa uusia. Jos sinulla ei vielä ole tunnusta, käy rekisteröitymässä täällä. Rekisteröityminen ei maksa mitään, mutta saat käyttöösi paljon muitakin kivoja ominaisuuksia.

x

He saavat tästä huomautuksen suoraan.

0 / 0 ystävää valittu