Kumppanit

Keskustelut » Meidän keittiössämme - yleistä keskustelua

Mene sivulle: 1 2 Seuraava Sivu: 1 / 2

MÄMMI
Kirjoitti: Riitta-Mummo Viestejä: 3262
Päiväys: 31.03.2012 13.01

Kuinkas nautitte mämminne?
Vaniljakastike vai kerma?

Teetkö itse vai ostatko valmiina?
Jos valmiina niin kenen valmistajan?

Itse olen Kymppimämmin kannattaja ja ehdottomasti ja vain vaniljakastikkeen kera.

Re: MÄMMI
Kirjoitti: matlust Viestejä: 1075
Päiväys: 31.03.2012 13.19

Mämmin teen itse, receptin olen saannut anopiltani. Mämmiä ei saa tuoreena ja pakastetusta ei viitsi maksaa 50 Skr, jos edes riittää/ ropponen. Mämmi syödään paksun kerman kanssa ja sokeria päälle. Ainakin meillä kotona syötiin niin, samoin mieheni.

Kirjoitti: peltipurkki Viestejä: 32
Päiväys: 31.03.2012 13.53

Kyllä se on Kymppimämmiä oltava, muut maistuu ihan kummalle. Itsetehtyä en ole koskaan maistanut. Lisukkeena sitten joko kahvikerma ja sokeri tai sitten vaan vaniljakastiketta.

Kirjoitti: Skeppo Viestejä: 216
Päiväys: 31.03.2012 14.18

Kymppimämmiin meilläkin luotetaan. Kun olin lapsi niin äiti teki mämmin aina itse kun oli kotitalousopettaja ja keittiöihme henkeen ja vereen smiling smiley

Mämmiin sitten sokeria ja kermaa mutta nykyisellään ollaan alettu herkutella se mämmi vaahtoutuvan vaniljakastikkeen kanssa.

Kirjoitti: minna bunce Viestejä: 4123
Päiväys: 31.03.2012 15.48

Milloin tuo vaniljakastike on alettu yhdistää mämmiin? Silloin, kun asuin vielä Suomessa, ei moista yhdistelmää ollut olemassakaan...ainakaan tietääkseni smiling smiley Olisi mielenkiintoista tietää, kuka sen on laittanut alulle, vaikka arvatenkin se on vaniljakastiketta valmistava puulaaki.
Pakko sanoa, jotta minulla nousoo iho kananlihalle pelkästä ajatuksestakin tongue sticking out smiley

Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 31.03.2012 15.57.

Kirjoitti: Riitta-Mummo Viestejä: 3262
Päiväys: 31.03.2012 17.39

"Syyllinen" on varmaankin Valio ja heidän tekemänsä vaahtoutuva vaniljakastike. He ovat alkaneet jo vuosia sitten yhdistämään sitä mämmiin ja siitähän me olemme sen keksineet. Mielestäni se on loistava innovaatio ja takaisin kermaan en vaihda.
Toki lapsuudessani kerman kanssa mämmi syötiin ja pantiin sokeria päälle. Nykyisin mämmi on jo niin makeaa ettei se vaadi lisäsokeria.
Meillä kuluu useampi rove pääsiäisen aikana, pidämme molemmat mämmistä ja Valio saa osuutensa.

Kirjoitti: Cookey Viestejä: 83
Päiväys: 31.03.2012 18.44

Minä en ole ikinä maistanut mämmiä, mutta iskä syö mämmiä. Mä tykkään enemmän suklaamunista! smiling smiley

Kirjoitti: kkr Viestejä: 1633
Päiväys: 31.03.2012 19.36

Mämmiin ehdottomasti kuohukermaa, muu on pelkkää mämmin pilkkaa.

Kirjoitti: muari Viestejä: 1760
Päiväys: 31.03.2012 20.13

Vaahdotettu creme vanilla vai onko se nykyään Flora, sitä kuitenkin mulle ja kermaa miehelle. Molempi parempi.

Kirjoitti: mummi65 Viestejä: 118
Päiväys: 31.03.2012 20.34

Lainaus:
Riitta-Mummo
Kuinkas nautitte mämminne?
Vaniljakastike vai kerma?

Teetkö itse vai ostatko valmiina?
Jos valmiina niin kenen valmistajan?

Itse olen Kymppimämmin kannattaja ja ehdottomasti ja vain vaniljakastikkeen kera.

Kymppimämmiä ja vaniljakastiketta...nammmmm....

Kirjoitti: mila Viestejä: 895
Päiväys: 01.04.2012 1.07

Kuohukermalla ja ilman sokuria.

Kirjoitti: zora Viestejä: 2957
Päiväys: 01.04.2012 10.49

Olen viimeksi syönyt mämmiä joskus 40 vuotta sitten.Se oli äitini tekemää ja se syötiin vispaamattoman kerman ja sokerin kera.
Loput elämästäni olen ihan hyvin ilman mämmiä pärjännyt,enkä sitä kaipaa.

Toinen juttu,mitä en kaipaa on tuo Valion vaahtoutuva vaniljakastike.Ällöttävän keinotekoisen makuista.angry smiley

Päiväys: 01.04.2012 10.54

Paksulla kermalla tarkoitin vispaamatonta kuohukermaa.

Kirjoitti: marice Viestejä: 1438
Päiväys: 01.04.2012 11.12

Lainaus:
Cookey
Minä en ole ikinä maistanut mämmiä, mutta iskä syö mämmiä. Mä tykkään enemmän suklaamunista! smiling smiley

Niin minakin, mammista en ole koskaan tykannyt, joskus lapsena sain jotain syotya kerman ja sokerin kanssa... mutta eipa ollut mitaan kulinaarista nautintoa siina.
Suklaamunille peukku minulta!

Päiväys: 01.04.2012 11.23

Lainaus:
zora
Olen viimeksi syönyt mämmiä joskus 40 vuotta sitten.Se oli äitini tekemää ja se syötiin vispaamattoman kerman ja sokerin kera.

Toinen juttu,mitä en kaipaa on tuo Valion vaahtoutuva vaniljakastike.Ällöttävän keinotekoisen makuista.angry smiley

Ai hitsi, eiko se olekaan hyvaa? Meillapain ei ole mitaan vaahtoutuvaa vaniljakastiketta....siis turhaanko olen itkenyt unettomia oita kun sita ei taalta loydy?

Kirjoitti: FutoMaki Viestejä: 2781
Päiväys: 01.04.2012 11.26

Lainaus:
marice
Lainaus:
zora

Ai hitsi, eiko se olekaan hyvaa? Meillapain ei ole mitaan vaahtoutuvaa vaniljakastiketta....siis turhaanko olen itkenyt unettomia oita kun sita ei taalta loydy?

Olet

FM

Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 01.04.2012 11.26.

Kirjoitti: Hörvelö Viestejä: 4018
Päiväys: 01.04.2012 15.58

Lainaus:
kkr
Mämmiin ehdottomasti kuohukermaa, muu on pelkkää mämmin pilkkaa.

thumbs downspinning smiley sticking its tongue out

Kirjoitti: oku60 Viestejä: 73
Päiväys: 01.04.2012 17.00

Tytön nimi oli Varma Koskit. Hän muutti asumaan Ruotsiin.Äiti ajatteli lähettää sellaista ,mitä ei Ruotsista saa ja lähetti mämmiä.Posteljooni polki polkupyörällä paketin tytölle. Matkalla hän kaatui ja käsi meni mämmiin.Silloin posteljooni sanoi :skit är det men inte varmt.( suomennos paskaa se on muttei lämmintä)
Kyl mämmi on hyvää..

Kirjoitti: iNdo Viestejä: 7
Päiväys: 01.04.2012 18.02

Lainaus:
oku60
Tytön nimi oli Varma Koskit. Hän muutti asumaan Ruotsiin.Äiti ajatteli lähettää sellaista ,mitä ei Ruotsista saa ja lähetti mämmiä.Posteljooni polki polkupyörällä paketin tytölle. Matkalla hän kaatui ja käsi meni mämmiin.Silloin posteljooni sanoi :skit är det men inte varmt.( suomennos paskaa se on muttei lämmintä)

Tässäkö pitäis sitte nauraa?

Kirjoitti: oku60 Viestejä: 73
Päiväys: 02.04.2012 9.42

smiling bouncing smiley Vitssi vitssi sitähän sä kysyit kyl moni Ruottalainen kattoo mitä ne Suomalaiset syöpi
Asut tässä maassa 15 vuotta..Mämmi ei oikeen uppoo Ruotsalaisuuteen ja sama meille Suomalaisille Surströming eli Märätetty kalaspinning smiley sticking its tongue out

Päiväys: 02.04.2012 12.38

Lainaus:
oku60
smiling bouncing smiley Vitssi vitssi sitähän sä kysyit kyl moni Ruottalainen kattoo mitä ne Suomalaiset syöpi
Asut tässä maassa 15 vuotta..Mämmi ei oikeen uppoo Ruotsalaisuuteen ja sama meille Suomalaisille Surströming eli Märätetty kalaspinning smiley sticking its tongue out

Hehe, asuin Ruotsissa noin kymmenen vuotta, eika mammi olisi varmasti maistunut ruotsalaisille, ihan niinkuin ei minullekaan surstromming.

Nyt asun Australiassa ja taalla loytyy kaupasta tripea, joka on lehman vatsalaukkua. Kaikilla kansallisuuksilla nayttaa olevan omat allonsa ... grinning smiley

Ei minulla sinaansa mitaan mammia vastaan ole... ei vaan kuulu omiin herkkuihini.

Kirjoitti: FutoMaki Viestejä: 2781
Päiväys: 02.04.2012 13.23

Mämmi kyllä maistuu, mutta kerman kanssa. Ei kiitos mitään kevythärdellejä tai muita laihduttajan kepposia...

FM

Kirjoitti: mag-morsian Viestejä: 2104
Päiväys: 02.04.2012 15.47

Kyllä mämmiä kerran vuodessa maistaa pitää. Joskus se maistuu oikein hyvälle, joskus aivan kamalalle- mutta maistaa pitää smiling smiley

Ja jos ei ole sitä vaniljakastikehärdelliä tarjolla, niin vain ja ainoastaan siinä kohtaa sokeria, ei välttämättä kermaa ollenkaan. Tai sit kermaa, ei sokeria.. en mä muista, miten päin mä siitä tykkäsin enemmän smiling bouncing smiley

Kirjoitti: Cookey Viestejä: 83
Päiväys: 02.04.2012 18.46

smiling smiley

Kirjoitti: Skeppo Viestejä: 216
Päiväys: 06.04.2012 7.31

Kysynpäs tässä samassa ketjussa kun en uutta viitsinyt aloittaa että olis kiva lukea teidän kokkilaisten pääsiäistraditioista. Onko teillä sellaisia? Onko teillä tietyt pääsiäisruuat?

Meillä nyt on epäpääsiäismäinen pääsiäinen kun emme syö pääsiäisruokia kun se mämmikin unohtui kauppaan grinning smiley

Joten meillä tehtiin eilen pitsaa jota syödään myös tänään. Sunnuntaille laitetaan naudan paahtopaisti marinaatiin.

Toki yksi asia on jota ilman ei pääsiäistä tule. Nimittäin olen lapsesta asti saanut mignon munan ja pakkohan sellaisia oli ostaa nytkin thumbs down

http://i9.aijaa.com/t/00621/9939752.t.jpg

Päiväys: 06.04.2012 8.35

Minun kotona syötiin aina pääsiäisaattona karitsanpaistia. Se traditio on jäännyt minulle ja olen jatkanut sitä omalle perheelleni. Eli huomenna on Karitsanpaisti ja aivan oma karitsa. Ranskalainen perunagratäng, punaviinisky ja paljon salaattia. Olen juuri leipomassa Lemoncurdpaj/ Sitruunapiirakkaa ja muita leivonnaisia. Muuten Ruotsissa syödään pääsiäisenä ja sen pyhinä: Prinssimakkaroita, lihapullia, Janssonin kiusausta, silliä, lohta. Eli pienenmpi joulupöytä.
Hauskaa Pääsiäistä Kaikille.

Kirjoitti: sarkku Viestejä: 725
Päiväys: 06.04.2012 8.57

Mikä vaniljakastike?

Kermalla ja sillä sipuli.

Päiväys: 06.04.2012 10.33

Ehdottomasti kalaa pitkaperjantaina ja lammasta paasiaispaivana.smiling smiley

En tieda olenko “katolisoitunut” taalla katolisten kulttuuripiirissa asuessani, mutta nain on jo tehty vuodet!

Lisukkeita sitten mielen mukaan.

Kirjoitti: Mailo Viestejä: 13183
Päiväys: 06.04.2012 11.09

Lainaus:
marice
Lainaus:
zora

Mutta onhan teillä ikea!?

Kirjoitti: zora Viestejä: 2957
Päiväys: 06.04.2012 11.09

Näköjään olen minäkin "katolisoitunut" täällä ulkomailla.
Kiirastorstaina laitan frankfurtilaista vihreää kastiketta,pitkänä perjantaina kalaa ja pääsiäis-sunnuntaina lammasta.
Kahvipöydässä on rahkatorttua.

Mene sivulle: 1 2 Seuraava Sivu: 1 / 2

Viesti
Vain rekisteröityneet käyttäjät voivat vastata viestiketjuihin tai aloittaa uusia. Jos sinulla ei vielä ole tunnusta, käy rekisteröitymässä täällä. Rekisteröityminen ei maksa mitään, mutta saat käyttöösi paljon muitakin kivoja ominaisuuksia.

x

He saavat tästä huomautuksen suoraan.

0 / 0 ystävää valittu